Hopplös multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hopplös multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det var en fet hinna på bromsbanan som jag tvättade bort men var ju även tvungen att tvätta av bromsklossarna lika ordentligt.

Aceton och rödsprit är mekaniska bromsens bästa vän. :-)

Ibland får jag hem rullar som verkar ha badat i olja och fett... det kommer aldrig gå att få ordning på en mekanisk broms med hjälp av olja eller fett... ultraljudstvätt är bra att ha.

Kommentera

OM man har jätteproblem med oroliga rullar som man ändå inte ska tävla med i casting kan man testa att tvätta lagren med aceton ordentligt och byta mot Rocket Fuel Liquid Grease eller en tjock mineralolja för att lugna ner rullen.

Jag har testat en riktigt tjock oljeblandning som en herre har blandat till och säljer via youtube som gör mekanisk och/eller magnetisk broms helt onödig men för mig blev kasten kortare så det var inget för mig men jag ska testa runt lite och se om jag kan finna ett bra mellanting. Jag kan tänka mig att hans oljeblandning kan vara toppenbra för dom som inte lyckas kasta utan att få overrun för det blev typ omöjligt

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        OM man har jätteproblem med oroliga rullar som man ändå inte ska tävla med i casting kan man testa att tvätta lagren med aceton ordentligt och byta mot Rocket Fuel Liquid Grease eller en tjock mineralolja för att lugna ner rullen.

Jag har testat en riktigt tjock oljeblandning som en herre har blandat till och säljer via youtube som gör mekanisk och/eller magnetisk broms helt onödig men för mig blev kasten kortare så det var inget för mig men jag ska testa runt lite och se om jag kan finna ett bra mellanting. Jag kan tänka mig att hans oljeblandning kan vara toppenbra för dom som inte lyckas kasta utan att få overrun för det blev typ omöjligt
        Men visst menar du centrifugalbroms?

Kommentera

Brikar vara lite av en Skill Issue de flesta gågner som en multirulle inte fungerar. Hade dock varit trevligt om de alla bara fungerade som de skulle utan trix och knep.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg

Men visst menar du centrifugalbroms?
            Njae, eftersom det är den tjockare oljan som agerar broms genom hela kastet spelar det ingen roll vilken typ av broms det rör sig om.

Den tjockare oljan ska endast vara i lagren... inte på bromsen alltså
            Senast ändrad av Xerup; igår, 17:57.

Kommentera

Har någon tänkt på Hur ni kastar ??
              Jag kan räkna mina skatbo på 3 fingrar genom alla år :-) men jag kastar alltid lugnt och försiktigt och inga "haspelkast" :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av megabuzz Visa inlägg
                Min daiwa ryoga schrapnel 300l fruktansvärt opålitlig rulle. Kastar jätte bra en dag och en annan så dag så blir det overun direkt Har gått sönder så pass många gånger att jag har flera reserv drev och tum tangenter till den. Skit snygg men kan inte förstå varför den ens såldes i Sverige.
                Har du testat att tvätta bromsbanan och bromsbackarna ordentligt med aceton eller rödsprit?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                41 svar
                32 222 visningar
                18 gillar
                Senaste inlägg Micki.S