Hopplös multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hopplös multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det var en fet hinna på bromsbanan som jag tvättade bort men var ju även tvungen att tvätta av bromsklossarna lika ordentligt.

Aceton och rödsprit är mekaniska bromsens bästa vän. :-)

Ibland får jag hem rullar som verkar ha badat i olja och fett... det kommer aldrig gå att få ordning på en mekanisk broms med hjälp av olja eller fett... ultraljudstvätt är bra att ha.

Kommentera

OM man har jätteproblem med oroliga rullar som man ändå inte ska tävla med i casting kan man testa att tvätta lagren med aceton ordentligt och byta mot Rocket Fuel Liquid Grease eller en tjock mineralolja för att lugna ner rullen.

Jag har testat en riktigt tjock oljeblandning som en herre har blandat till och säljer via youtube som gör mekanisk och/eller magnetisk broms helt onödig men för mig blev kasten kortare så det var inget för mig men jag ska testa runt lite och se om jag kan finna ett bra mellanting. Jag kan tänka mig att hans oljeblandning kan vara toppenbra för dom som inte lyckas kasta utan att få overrun för det blev typ omöjligt

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        OM man har jätteproblem med oroliga rullar som man ändå inte ska tävla med i casting kan man testa att tvätta lagren med aceton ordentligt och byta mot Rocket Fuel Liquid Grease eller en tjock mineralolja för att lugna ner rullen.

Jag har testat en riktigt tjock oljeblandning som en herre har blandat till och säljer via youtube som gör mekanisk och/eller magnetisk broms helt onödig men för mig blev kasten kortare så det var inget för mig men jag ska testa runt lite och se om jag kan finna ett bra mellanting. Jag kan tänka mig att hans oljeblandning kan vara toppenbra för dom som inte lyckas kasta utan att få overrun för det blev typ omöjligt
        Men visst menar du centrifugalbroms?

Kommentera

Brikar vara lite av en Skill Issue de flesta gågner som en multirulle inte fungerar. Hade dock varit trevligt om de alla bara fungerade som de skulle utan trix och knep.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg

Men visst menar du centrifugalbroms?
            Njae, eftersom det är den tjockare oljan som agerar broms genom hela kastet spelar det ingen roll vilken typ av broms det rör sig om.

Den tjockare oljan ska endast vara i lagren... inte på bromsen alltså
            Senast ändrad av Xerup; 2025-12-17, 17:57.

Kommentera

Har någon tänkt på Hur ni kastar ??
              Jag kan räkna mina skatbo på 3 fingrar genom alla år :-) men jag kastar alltid lugnt och försiktigt och inga "haspelkast" :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av megabuzz Visa inlägg
                Min daiwa ryoga schrapnel 300l fruktansvärt opålitlig rulle. Kastar jätte bra en dag och en annan så dag så blir det overun direkt Har gått sönder så pass många gånger att jag har flera reserv drev och tum tangenter till den. Skit snygg men kan inte förstå varför den ens såldes i Sverige.
                Har du testat att tvätta bromsbanan och bromsbackarna ordentligt med aceton eller rödsprit?

Kommentera

Någon helt hopplös, av betydelsen totalt ofiskbar, rulle har jag nog inte varit med om. Då har jag ändå handskats med en del "legendarer" på området som EON Pro och TD-Z Type R.
                  Finns dock flertalet rullar rakt ur låda jag inte kommer överens med, där de två nämnda kvalar in ihop med bland annat 2500C, tidigare nämnda Shrapnel samt en hög andra.
                  2500C är för mig i det närmsta ofiskbar i jämförelse med de rullar jag är van vid, trots att den av samlade expertisen alltid bedöms bäst i världen till allt från under grammet till närmare 100. Trimmade varianter byggda av en del av samma expertis har i mina händer varit så nära ofiskbarhet jag upplevt.

Merparten av alla UT-trimmade Ambassadeurer jag ägt och testat har för mig varit suboptimala jämfört med mina andra rullar, flertalet byggda av Sportfiskeboden och UT själv har varit någorlunda lättkastade då de kommit fulla av fett men då jag själv försökt bygga UT-rullar "snabbare" har de bara blivit nervösa, känsliga för vind och allmänt svårkastade. När kasten väl går iväg har det inte varit större längdskillnader mot standardambassadeurer med två kullager.

Jag har byggt några rullar till havsöringsfiskare som varit i princip ohanterliga för mig,åtminstone på långa spön.
                  Ambassadeurer i 5000- och 6000-storlek med tvåstiftbromsar och vissa andra modifieringar har det handlat om då.
                  En gång i tiden fiskade ag enbart tvåstift, fanns ju inget annat, men de där öringrullarna med antingen lättaste plastvikterna eller vävbakelit var för mycket för mig.
                  En bekant som är kastfantom hävdade dock att den ena kastade längre än alla rullar han ägt vilket väl åtminstone var några hundra inklusive merparten av de dyra japanerna samt en uppsjö UT- och Avail-Ambassadeurer.
                  Don efter person antar jag.

Angående det här med att städa bromsbanan håller jag med, men jag städar den för att senare olja in den på vissa rullar.
                  Vissa exemplar ur ABU's runda Max-serie tenderar att dra in vatten till centrifugalsystemet, då blir de inte sällan ytterst lynniga. Lite olja på banan verkar hjälpa.

Ska väl tillägga att trots 35 år av multikastande är jag inte en sådan som stänger av alla bromsar och kastar 75 meter med alla mina rullar. Jag tillhör alltså internets multikasthandikappade minoritet.

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                  MGXtreme tyckte jag, tvärtom, var riktigt bra på att kasta. Jag polerar gärna bromsplattan med autosol (efter att ha bänt ur den) för att få den lite extra nervös- Då tycker jag den kastar längst på marknaden tveklöst. Säkert 8-10 m längre än vissa andra rullar.
                  Detta är ju intressant, då jag haft med MGXtreme i kastlängdstester har den placerat sig i botten.
                  Upplevde antingen för mycket broms eller ingen alls.
                  Gällde förvisso första varianterna, om det nu finns nyare.
                  Senast ändrad av JontaK; 2025-12-18, 20:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Ska väl tillägga att trots 35 år av multikastande är jag inte en sådan som stänger av alla bromsar och kastar 75 meter med alla mina rullar. Jag tillhör alltså internets multikasthandikappade minoritet.
                    Samma här. Jag överbromsar hellre lite och får istället fler kast per timma...

Jo, jag har en sån där revo3 black max med magnetbroms som jag dragit ner till absolut lägsta läget som testrulle. Den sitter nu på en niofotare klassad 20-60 gram och när jag laddar för kung och fosterland med en 18-grams internationell castingdobb så ylar rullen så grannen trodde att jag ströp en fågel... jag har ingen aning om VAD det är som låter men gissar att magneterna trots att dom är maximalt långt ifrån spolen ändå får rullen i självsvängning :-D (lite spolaxelbroms använder jag dock)

Kommentera

Xerup många av den modernare sorten får för sig att all form av kastbroms ger kortare kast. Att bromsa stup i kvarten med tummen, få massa skatbon och linresningar verkar inte bekymra.
                      Jag använder vad jag anser vara en adekvat mängd kastbroms enligt mina förutsättningar och mitt tycke, kastar lustigt nog aldrig särskilt mycket kortare än den som står jämte.

Rolig anekdot till det där:
                      Har vid flertalet haft "trimmade" rullar hemma där ägarna varit så stolta över alla tusenlappar blå spolar och liknande fjanteri har kostat. Flera av dem också stolta att de kastar "med bromsen avstängd", till saken hör att de inskjutna centrifugalvikterna eller den nollade magnetbromsen ackompanjeras av en friktionsbroms (spolaxel) så hårt åtdragen att det krävs kraft för att dra ut lina...

Tillbaka till ämnet omöjliga rullar:
                      Jo, har vid ett par tillfällen råkat ut för "tvärtombroms" hos mina magnetbromsade Daiwor (när magneterna vrids i sitt säte, får förklara i annan tråd).
                      Då är bromsens verkan motsvarande lägsta inställningen på alla inställningar förutom de lägsta.
                      Precis som du skriver har magnetbroms ändå en viss verkan men även om jag försökte kunde jag inte få iväg ett enda vettigt kast med dessa rullar.
                      Tvivlet på egen förmåga var stort, vi gillar ju att skylla egna svagheter på våra prylar, just de där gångerna vad det dock fel på prylarna.

Om jag ändå vore som killarna vars alster jag läser på nätet, de som kastar 100% problemfritt dagarna i ända nästan utan broms, dit kommer jag nog aldrig.
                      Lustigt nog har jag heller aldrig fått med någon av dessa då jag bjudit upp till gemensam kastlängdsmätning med de påstådda inställningarna...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 309 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S