Identifiering av Ambassadeur 5000. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiering av Ambassadeur 5000.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Identifiering av Ambassadeur 5000.

Skulle behöva hjälp med identifiering / värdering av en Ambassadeur 5000.

Rullen är röd. Skicket är mycket bra och den ser näst intill oanvänd ut sånär som på några små märken på gavlarna. Dessa är dock ytterst minimala.

Den har fyra skruvar på gaveln där ambassadeurmärket sitter.
    Det sitter lite nylonlina på rullen, ser oanvänd ut och är uppdelad i flera olika färger.

Läderask, manual, flaska med olja samt burk med reservdelar finns med.
    Rullfotsnumret är: 277307.

Är det läge att spara rullen i hyllan, bör den få tjänstgöra på ett ismetespö eller bör man sälja den (dvs vad kan man få för den).

Bifogar ett par bilder som hjälp.
    Bifogade filer
    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Skicka ett PM till FRB så får du svar på åldern. Tycker du ska behålla den, funkar fint att fiska med, men det kan vara värt att byta till moderna bromslameller.

Kommentera

Det er ikke mulig å lese produksjonsdato ut i fra serienummeret på ruller produsert før 1972, de forskjellige modellene hadde løpende serienummerering. Din 5000 din er produsert enten i 1961 eller 1962. Serienummer 300 000 ble solgt i september 1962.

4-skruers modellen ble produsert fram til 1967-1968.

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
        Det er ikke mulig å lese produksjonsdato ut i fra serienummeret på ruller produsert før 1972, de forskjellige modellene hadde løpende serienummerering. Din 5000 din er produsert enten i 1961 eller 1962. Serienummer 300 000 ble solgt i september 1962.

4-skruers modellen ble produsert fram til 1967-1968.
        Tack för infon. Efter lite konsultation med den medföljande manualen har jag kommit fram till att den bör vara från 61.
        http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Konstigt att det inte finns nån lista att titta i när de tillverkades.
          Det här svaret fick jag i en annan tråd om min rulle:
          Ambassadeur 5000 med rullfotsnummer 200150 lämnade AB Urfabriken troligen under februari 1961.

Vore intressant att veta hur många de gjorde per år & om löpnummer var oavsett modell o.s.v.
          Ola

Kommentera

Gå med i samlarklubben rullen. Där finns det tjogvis med gubbar som slutat arbeta och som inte gör annat än daterar och dokumenterar sina rullar dagarna i ända. Datering med tillverkningsår är för amatörer, men kompletterat med månad är OK, dock lite juniornivå. Svårighetsgraden (som inger respekt bland tysta skäggiga män) kommer med datum och vem som lagt sista handen vid rullen innan den gick iväg.
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Konstigt att det inte finns nån lista att titta i när de tillverkades.
              Det här svaret fick jag i en annan tråd om min rulle:
              Ambassadeur 5000 med rullfotsnummer 200150 lämnade AB Urfabriken troligen under februari 1961.

Vore intressant att veta hur många de gjorde per år & om löpnummer var oavsett modell o.s.v.
              Antal rullar per år av Ambassadeur 5000 varierade förmodligen med efterfrågan. Dock, efter de första 2-3 åren av tillverkning, efter att rull-typen blivit introducerad i USA dit ca 90% av rullarna skeppades från ca mitten av 1950-talet (rullen presenterade på 'The World Fair' i New York år 1954) var antagligen efterfrågan både hög och jämn. Det tog 2 1/2 år att producera 100 000 rullar av Ambassadeur 5000 så sent som på 1960-talet.

Fotnummersystemen varierar för de tidigare Ambassadeur-modellerna samt har ändrats över åren. För 5000-serien dök de första fotnumren upp under förmodat tidigast 1956.
              Senast ändrad av Guest; 2009-03-18, 20:39.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 402 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S