Är det värt att trimma rullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det värt att trimma rullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det värt att trimma rullen

Hur har ni gjort, hur gammla rullar har ni trimmat? Jag har en amba som är ca. 15 år gammal, är det värt pengarna att trimma rullen, eller ska man skaffa en ny rulle å vänta med trimmet å se hur den är att kasta med? Eller ska man skaffa en ny rulle som redan är trimmad?
    Lite fundersam!

Det beror ju lite på skick, modell och hur mycket kärlek du har till rullen.

Själv hade jag valt att köpa ny rulle om den gamla jag hade var i mycket bra skick eller risig.

Vet inte hur mycket prestanda du vinner av att trimma din gamla rulle.

Du får gärna säga vad det är för rulle =)
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Är det värt att serva en bil?
      En ambassadeur kan hålla generation efter generation, men inte utan underhåll. Att du håller din amba i trim behöver inte betyda att du inte kan köpa en till. Själv har jag några och tio ambassadeurer som jag håller efter med olja, fett och borttagning av gammalt skit.

Kommentera

pro shop

Jag har en 5500c pro shop. Funderar också på att skaffa en lågprofilsrulle, jag har en budgett rulle som jag skaffade för att pröva på jerkfiske å jag tycker att dom ligger bra i handen.

Kommentera

Jag ska inom kort beställa ett uppgraderingskit från UT. Tänkte lägga upp en liten recension när jag har monterat och provkastat ordentligt. Kanske kan vara intressant. Ett kullagrat linspridarhjul är kanske också aktuellt.

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
            http://www.fiskesnack.com/forum/show...t=47129&page=2

Jag ska inom kort beställa ett uppgraderingskit från UT. Tänkte lägga upp en liten recension när jag har monterat och provkastat ordentligt. Kanske kan vara intressant. Ett kullagrat linspridarhjul är kanske också aktuellt.
            Du får gärna skriva om du märkte skillnad.

Har själv funderingar på att trimma min 6500 pro rocket.
            Eller om jag bestämmer mig för att köpa en 5500 pro rocket och gör hemmatrimm.
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursäkta, jag glömde skriva vilken rulle jag tänkte uppgradera. Det blir först och främst ett kit till min 6500 CS Rocket och sen kanske en ny 5500 CS Rocket med samma trim, för insjöfiske.

Återkommer med svar om det är "lönt" eller inte!

Kommentera

Alla mina trimmade rullar fungerar bättre överhuvudtaget, kastar längre och mer precis samt det krävs mindre kraft för att kasta iväg beten.
                Jo, Jag tycker att det är värt.

Häls /T

Kommentera

Jag tycker det varit värt pengarna.

Tidigare när jag tagit i för kung & fosterland så har min 6500 CS Rocket, om inte klagat så åtminstone låtit något ansträngd. Nu låter den mindre och mer harmonisk.

Det är klart att man kastar längre. För många kanske det är det viktigaste men jag upptäckte att för mig är den största vinsten att jag inte behövde ta i lika mycket. Det sparar axlar, armar och rygg, nog så viktigt om man är ute på en 2-3 dagars expedition.

Nu återstår det att se om rullen håller. I originalskick så har den stått pall i 5 år med bara någon droppe olja som enda omvårdnad. Och då har den har ändå varit med om en hel del krävande miljöer, Sydatlanten, Medelhavet, sandstränder och svenskt vinterfiske.

Abracos!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
                    Jag tycker det varit värt pengarna.

Tidigare när jag tagit i för kung & fosterland så har min 6500 CS Rocket, om inte klagat så åtminstone låtit något ansträngd. Nu låter den mindre och mer harmonisk.

Det är klart att man kastar längre. För många kanske det är det viktigaste men jag upptäckte att för mig är den största vinsten att jag inte behövde ta i lika mycket. Det sparar axlar, armar och rygg, nog så viktigt om man är ute på en 2-3 dagars expedition.

Nu återstår det att se om rullen håller. I originalskick så har den stått pall i 5 år med bara någon droppe olja som enda omvårdnad. Och då har den har ändå varit med om en hel del krävande miljöer, Sydatlanten, Medelhavet, sandstränder och svenskt vinterfiske.

Abracos!
                    Vad kör du för uppgraderingskit? Abu eller UT Reel?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 390 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S