Skall jag kassera rullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skall jag kassera rullen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skall jag kassera rullen?

    Tjena!
    Har en lite äldre Shimano Super Aero GT 3000 som börjat krångla.
    Rullen går bakåt vid kraftiga ryck och mothugg. Har läst i forumet att flera har eller haft liknande problem.

    Så här kan man ju inte ha det. Tänk om man missar en 10 plus p.g.a. att rullen sviker. Har 2 frågor till expertforumet

    1) Skall jag kassera rullen och köpa en ny eller kan man fixa det på nåt sätt?
    2) Vad skall man ha istället (till gäddfisket) om man vill undvika liknande problem igen?
    Senast ändrad av Modino; 2009-04-30, 10:56.

  • #2
    Ursprungligen postat av Modino Visa inlägg
    Tjena!
    Har en lite äldre Shimano Super Aero GT 3000 som börjat krångla.
    Rullen går bakåt vid kraftiga ryck och mothugg. Har läst i forumet att flera har eller haft liknande problem.

    Så här kan man ju inte ha det. Tänk om man missar en 10 plus p.g.a. att rullen sviker. Har 2 frågor till expertforumet

    1) Skall jag kassera rullen och köpa en ny eller kan man fixa det på nåt sätt?
    2) Vad skall man ha istället om man vill undvika liknande problem igen?
    Hej ja du hör ju bara på namnet Super Aero att den vill flyga i soptunnan! =)
    har du garanti kvar på den så låt den flyga till handlaren för rep! Det är nästan helt säkert att det envägsrullagret är segt av dålig smörja eller utslitet!
    Jag har annars liggandes en fin Shimano Aspire 2500 RA som är väldigt lite använd å fungerar perfekt som du kan få köpa om du ger mig ett bra bud!
    Annars så kan jag hett rek en Stella 2500 FB som oxå har en klanderfri funktion för ett behagligt å tryggt fiske! =)

    Fiske är frid så fiska i frid!

    Kommentera


    • #3
      Ingen garanti finns på rullen. Stellan är i dyraste laget.
      Hade tänkt mig en bra rulle för runt en tusenlapp om denna inte går att fixa själv. Är de svårmeckade ?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Modino Visa inlägg
        Ingen garanti finns på rullen. Stellan är i dyraste laget.
        Hade tänkt mig en bra rulle för runt en tusenlapp om denna inte går att fixa själv. Är de svårmeckade ?
        Väldigt lättmeckad rulle. Låter som envägslagret skulle kunna vara problemet, bara att skruva upp och byta i så fall.

        Ett tips är att du plockar ut alla delar och rengör de ordentligt (typ badar i aceton + diskning eller liknande) och sedan smörjer upp den ordentligt med bra fett och bra olja. Gör du allt rätt kommer du ha en rulle som fungerar perfekt i 10 år till.

        Har själv en super X jag skruvat upp ett antal gånger för att byta slitage delar och smörja, konstruktionen är väldigt lik så super aeron borde inte vara något problem.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Modino Visa inlägg
          Ingen garanti finns på rullen. Stellan är i dyraste laget.
          Hade tänkt mig en bra rulle för runt en tusenlapp om denna inte går att fixa själv. Är de svårmeckade ?
          Är det en RA eller FB ? Bak eller frambromsad? Är det en FB så plockar du bort eve prylar på spolaxeln och sen skruvar bort låsskruven till rotormuttern och släpper du på muttern och där efter så kan du dra eller lirka bort rotorn och komma åt envägslagret som sitter därunder med ett par små skruv ! Är det en RA så måste du även dela på rullhuset eller stativet för att där inne lossa clipset som håller spolaxeln så den går att dra ut genom rotorn! Dra åt slirbromsen lite lagom hårt så slipper du få problem med att få i å tillbaka spolaxeln sen när den ska igenom bromsdiscarna i boms systemet!
          Och ser du inget trasigt i envägslagret eller att det var löst eller liknande så gör rent det ordentligt med aceton eller ren bensin, och smörj upp det endast med en bra tunn olja sen inna du sätter ihop rullen igen! Lycka till! =)
          Jo en Stella är tyvär allt för dyr kan tyckas! Det hade varit gött om den bara kostade runt en 1000 kr ute i handeln! Men japanerna vill väl leva dom med kan tro!

          Kommentera


          • #6
            Det är en med bakbroms. Skall prova enligt instruktion. Tack för tipsen !

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Modino Visa inlägg
              Tjena!
              Har en lite äldre Shimano Super Aero GT 3000 som börjat krångla.
              Rullen går bakåt vid kraftiga ryck och mothugg. Har läst i forumet att flera har eller haft liknande problem.

              Så här kan man ju inte ha det. Tänk om man missar en 10 plus p.g.a. att rullen sviker. Har 2 frågor till expertforumet

              1) Skall jag kassera rullen och köpa en ny eller kan man fixa det på nåt sätt?
              2) Vad skall man ha istället (till gäddfisket) om man vill undvika liknande problem igen?
              Hej Modino; Kassera inte rullen! I första hand, om du inte själv kan reparera rullen, bör du lämna in din Shimano Super Aero GT3000 för service där du köpte den. Alternativt kan du skicka den till Normark Scandinavia i Malung för reparation. Just Aero GT 3000-modellen är tillsammans med GT 4000-modellen fina rullar till fiske efter Havsöring och Gädda med jiggar, skeddrag, spinnare och lättare wobbler. Att använda den vid Gäddfiske med tyngre wobbler och jerkbaits tror jag inte att rullen är konstruerad för. Till det bör du använda ABU´s förstärkta 5000 och 6000 multirullar i beprövade modeller.

              Obs! Kom ihåg att alltid lätta på slirbromsen och nollställa den efter avslutat fiske på alla rullar. Då fungerar rullarna bättre vid nästa fisketur.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2009-05-04, 10:43.

              Kommentera


              • #8
                OK, tack för tipsen! Skall se om jag kan mecka själv först.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 286 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 134 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                89 081 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 362 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X