Bromsjävel... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsjävel...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullknäckarn
    replied
    Kraften räcker säkert till men det är inte så roligt att tappa fisk efter fisk pga löslinan som blir när linan far ut... och nej jag kommer inte åt knappen!! När jag gör mothugget vill jag ha de stumt!!!! Och man hinner inte sätta tummen på spolen innan mothugget, då är fisken borta 9/10 ggr...

Mvh.

Lämna en kommentar:

• Ola
    replied
    Utan att kunna speciellt mycket så verkar det snarast som att nåt är fel, kan det vara felmonterat eller saknas något?
    Mina rullar har jag aldrig upplevt att det kommer ut nån lina när bromsen är dragen i botten och man gör ett mothugg. Fast man kanske hjälper till med tummen omvedvetet?

Kanske det räcker med den kraften du får för att pressa in krokarna ordentligt ändå?

Lämna en kommentar:

• Rullknäckarn
    replied
    Det är inte där problemet ligger... jag tror att den höga plötsliga belastningen av bromsen får den att släppa.

För det är jävligt segt att dra ut linan för hand men när jag gör mothugg far linan ut!

Mvh

Lämna en kommentar:

• P0ffiee
    replied
    Hej där min gode vän!

Jag tycker du ska ta o hälla lite lim i rullen,
    Beskrivning: Öppna gaveln, hämta nått i din "bra o ha" låda, typ karlssons klister..
    Lägg ett stadigt lager runt själva Lin hållaren. Sätt ihop den fort som fan, kasta ut !!!!
    Ett tips är att göra detta på plats ute i båten, då man endast kan kasta en gång.
    Ett till tips är att ha en ca 300 JB med sig i båten.

Hoppas de hjälper!
    Skitfiske

Lämna en kommentar:

• Rullknäckarn
    replied
    Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
    Om du monterar in precist skurna kolfiberlameller, planslipade slirbrickor av rostfritt fjäderstål och alltihop men en tunn hinna Cal's Reel Grease, då kryddar jag bygget med att vända fjäderbrickorna (( med den buktande sidan vänd mot drevet. Bromsen får då en stuns och känsla jag inte trodde var möjlig.

Men så länge slirbrickorna är så där lagom skeva som de brukar vara från fabrik, och om lamellerna är generöst skurna så de kan wobbla runt sitt utrymme mellan slirbrickorna (som de också är från fabrik), kommer bromsen inte att må bra av ett hårdare fjäderpaket. Den slits snabbt och blir ett enda ryck-ryck.
    Ok, vad ingår i ditt bromskit? Är det samma grejer till alla rullar?

Kom över en 6601CB med uppgraderad broms och funderar på om den kan plockas över till Predatorn...

Mvh.

Lämna en kommentar:

• UT
    replied
    Ursprungligen postat av OscaN Visa inlägg
    Det verkar som detta är ett återkommande problem på amb....
    Tyvärr OscaN, du har samma bekymmer i alla förkommande fabrikat.

Lämna en kommentar:

• UT
    replied
    Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
    Har en liten fundering... Dom kupade brickorna som sitter på vevaxlen, vad händer om man sätter dit en extra?
    Så här ---> (() med den ensamma brickan inåt.

Tar bromsen hårdare då?
    Om du monterar in precist skurna kolfiberlameller, planslipade slirbrickor av rostfritt fjäderstål och alltihop men en tunn hinna Cal's Reel Grease, då kryddar jag bygget med att vända fjäderbrickorna (( med den buktande sidan vänd mot drevet. Bromsen får då en stuns och känsla jag inte trodde var möjlig.

Men så länge slirbrickorna är så där lagom skeva som de brukar vara från fabrik, och om lamellerna är generöst skurna så de kan wobbla runt sitt utrymme mellan slirbrickorna (som de också är från fabrik), kommer bromsen inte att må bra av ett hårdare fjäderpaket. Den slits snabbt och blir ett enda ryck-ryck.

Lämna en kommentar:

• OscaN
    replied
    Det verkar som detta är ett återkommande problem på amb....

Lämna en kommentar:

• Rullknäckarn
    replied
    Har en liten fundering... Dom kupade brickorna som sitter på vevaxlen, vad händer om man sätter dit en extra?
    Så här ---> (() med den ensamma brickan inåt.

Tar bromsen hårdare då?

Bytte dom på rullarna efter tips från en rullgubbe som jobbat på Abu.
    JB:n blev betydligt bättre men på Predatorn märks ingen större skillnad.

Tacksam för svar, igen!

Mvh.

Lämna en kommentar:

• UT
    replied
    Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
    Jag skulle vilja ha den akademiska förklaringen
    My dear Randolf,

Lameller i ett material med högre friktionskoefficient (enligt någon mer eller mindre partisk aktör) ger teoretiskt sett en större stoppkraft. Sen kommer den praktiska tillämpningen in, dvs hur rullen används, och "vrida åt stjärnhjulet", känslan i hela rullen, bromsens jämnhet under press mm mm, gör att frågan om stoppkraft enligt min mening blir "akademisk".

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 272 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf