Ändra utväxling på en haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ändra utväxling på en haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ändra utväxling på en haspelrulle?

Hej!

Köpte tidigare i veckan en Stradic 2500 FC, rullen har ju en utväxling på 6,0:1, perfekt tänkte jag till mitt HÖ fiske. har aldrig haft en 6,0:1:a innan.
    Var ute idag och provkastade lite, tycker att utväxligen är i lite högsta laget för min smak.
    Hade velat sänka den till 5,0:1 istället som på vissa av mina andra rullar.
    Nu e frågan, kan man med hjälp av delar från en Twinpower sänka utväxlingen? TWP har ju samma hus som Stradicen och en utväxling på 5,0:1! så de borde väl gå?

Tänkte ringa Normark imonn och höra om de kan göra det, men ville veta ifall nån här redan nu visste svaret??

Tänkte på en annan sak, kan en annan vev med mer slaglängd göra rullen mer lättvevad, då man får mer moment?
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Ang ombygget inte en aning, men svaret på fråga nr 2 är ja, längre arm = överför mer kraft precis som du resonerar.

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
      Ang ombygget inte en aning, men svaret på fråga nr 2 är ja, längre arm = överför mer kraft precis som du resonerar.
      Frågan är bara om det kommer hjälpa tillräckligt mycket, jag har visserligen en lägre arm hemma men då måste jag bege mig ut i kylan för att testa igen!
      Hoppas ändå på att det går att konvertera till 5,0:1!

Kommentera

ingen som vet nått?

Kommentera

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
          ingen som vet nått?
          Det mesta går att göra här världen. Men att ändra komponenterna i en rulle blir ju mycket dyrt om du ska köpa dem. . Det är ju knappast försvarbart ur ekonomiskt synvinkel. Då är det enklare om du säljer din rulle och köper en med den utväxling du vill ha.
          Sen är min erfarenhet att man får ge det lite tid. Jag tyckte också att en högre utväxling var knepigt i början men man vänjer sig efter ett tag och lär sig utnyttja fördelarna.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
            Det mesta går att göra här världen. Men att ändra komponenterna i en rulle blir ju mycket dyrt om du ska köpa dem. . Det är ju knappast försvarbart ur ekonomiskt synvinkel. Då är det enklare om du säljer din rulle och köper en med den utväxling du vill ha.
            Sen är min erfarenhet att man får ge det lite tid. Jag tyckte också att en högre utväxling var knepigt i början men man vänjer sig efter ett tag och lär sig utnyttja fördelarna.
            Men tror du rullen kommer kännas mer lättjobbad med en något längre vev? En enkelvev som jag tänkt använda, mäter ca 5,6 cm från tumgreppets nav till vevaxelns nav, medan dubbelveven mäter 4,5cm.

Kommentera

Men tror du rullen kommer kännas mer lättjobbad med en något längre vev? En enkelvev som jag tänkt använda, mäter ca 5,6 cm från tumgreppets nav till vevaxelns nav, medan dubbelveven mäter 4,5cm.
              Det kan den bli. Det lugnar ned vevrörelsen i alla fall och du kanske upplever den som bättre balanserad. Men testa så får du svart på vitt vad du tycker. Jag har aldrig gillat dubbelvev, tycker den den ena veven alltid är i vägen och inte tillför något vid spinnfiske.
              Jag har en stradic FI rulle för att jämföra med din äldre FC modell och den har en ganska lång enkelvev, det fungerar bra och jag upplever inte den som överdrivet uppskruvad fast den också har en snabb utväxling.
              sigpic

Kommentera

Ringde normark service precis, de går inte o byta... =(

Kommentera

Ringde normark service precis, de går inte o byta... =(
                  Klart att de säger det, de vill ju sälja rullar.

Jag tror inte heller att om det går att förändra rullen så skulle det vara ekonomiskt försvarbart. Vad skall du fiska med rullen? Den utväxling som du har på den är knappast för hög för exempelvis havsöring.
                  KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
                    Klart att de säger det, de vill ju sälja rullar.

Jag tror inte heller att om det går att förändra rullen så skulle det vara ekonomiskt försvarbart. Vad skall du fiska med rullen? Den utväxling som du har på den är knappast för hög för exempelvis havsöring.
                    Jag ska faktiskt ha den till just HÖ, ville ha den oxå just för att den passade till det, med tanke på just utväxlingen. Men vid provfisket så tyckte jag det kändes onödigt högt för att passa min smak. sen hade de vatt kul o kunna använda den till gäddan och gös när jag inte vill använda min 4000 rulle. Men jag får väl kanske bara vänja mig! och hålla mig till 4000 vid gädd fisket! Men en längre vev åker på iaf!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 796 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden