Trim till Pro rocket 5500 för flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trim till Pro rocket 5500 för flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trim till Pro rocket 5500 för flätlina?

Har precis köpte en Pro Rocket som jag tänkte använda till gäddfiske, samt kanske jerk.
    Att hänga på en extra backspärrshake känns ju ganska självklart, men vad gäller när det kommer till användning av Flätlina?
    Tänkte använda 0,28 power pro och använda drag från 25 - 100 gram, både med ett 6 fots jerkspö -120 gram och ett 11 fots spinnspö upp till 80 gram.

Ut killen sa i någon annan tråd, att orginaldelarna i denna inte är anpassade efter flätlina och ett kort styvt spö, och att man behöver lätta och förbättra "höghastighetsdelarna" på denna för bästa prestanda.

Har inget emot detta, men om man måste skruva isär rullen efter varje tur och smörja och göra rent så orkar jag absolut inte det. Ett par 5 gånger per säsong är Ok.

Lättade linspridarhjul verkar ju behöva konstant smörjning, hur är det med kullagrena i rullen, ifall man byter ut dom?

Och hur stor roll har spolen? Lättviktsspolen med grund spule verkar inte rymma mycket flätlina...

Jag vill ha en stabil och robust rulle som kastar bra med flätlina, men som man inte behöver se efter som en nyfödd baby...

Vad bör man satsa på då?

har ut kitt i min rullar
    smörjer dom en gång i månaden typ fast då fiskar jag mycket så det hinner bli 7-10 pass
    dess i mellan så bara fiskar jag
    JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
    <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Ursprungligen postat av Marc_Bolan Visa inlägg
      Har precis köpte en Pro Rocket som jag tänkte använda till gäddfiske, samt kanske jerk.
      Att hänga på en extra backspärrshake känns ju ganska självklart, men vad gäller när det kommer till användning av Flätlina?
      Tänkte använda 0,28 power pro och använda drag från 25 - 100 gram, både med ett 6 fots jerkspö -120 gram och ett 11 fots spinnspö upp till 80 gram.

Ut killen sa i någon annan tråd, att orginaldelarna i denna inte är anpassade efter flätlina och ett kort styvt spö, och att man behöver lätta och förbättra "höghastighetsdelarna" på denna för bästa prestanda.

Har inget emot detta, men om man måste skruva isär rullen efter varje tur och smörja och göra rent så orkar jag absolut inte det. Ett par 5 gånger per säsong är Ok.

Lättade linspridarhjul verkar ju behöva konstant smörjning, hur är det med kullagrena i rullen, ifall man byter ut dom?

Och hur stor roll har spolen? Lättviktsspolen med grund spule verkar inte rymma mycket flätlina...

Jag vill ha en stabil och robust rulle som kastar bra med flätlina, men som man inte behöver se efter som en nyfödd baby...

Vad bör man satsa på då?
      Börja med att inaktivera några kastvikter så kan du ju sen fundera på om det är värt 1895 kr för att kasta med med mindre motstånd.

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Marc_Bolan Visa inlägg

Vad bör man satsa på då?
        Jag har ett gäng UT trimmade rullar och de är riktigt robusta. Självklart skall man skölja rullen efter en tur men att klyva hela rullen efter varje fiskepass... Det gör jag aldrig. Några ggr per år pillar jag isär rullen och smörjer mm. Sedan om du väljer grund eller djup spole - Egen smak. Generellt sett så kastar man lite längre med grundare spole.

Jag kan verkligen rekommendera UT´s trim om man vill ha en lite smidigare mer lättkastad rulle med mer kontroll.
        Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Jag använder en UT-trimmad Pro Rocket 5501, jag använder den till vanligt spinnfiske med beten upp till ca 70g och använder spiderwire ultracast 0,25.
          Jag har grundat spolen med ca 2-3mm nylon samt fått på hela spolen (110m) och har trots det utrymme kvar.

Kan varmt rekomendera att trimma rullen, och man behöver inte smörja den så ofta, jag gör det ca 8ggr/år fiskar då väldigt mycket i både söt/saltvatten, dock måste man smörja den regelbundet de första 3-5 passen tills alla delar är helt inkörda.

/Pontus

Kommentera

Ok. Hur gäller garantin ifall man trimmat den?

Kommentera

Garantin är nog förverkad, men om nåt skulle gå sönder så är det inga astronomiska summor som det handlar om i Ambassadeurer. Och ang smörjning så är den inte känsligare än original, men underhåll efter fiske är bra, då håller allt längre.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                Börja med att inaktivera några kastvikter så kan du ju sen fundera på om det är värt 1895 kr för att kasta med med mindre motstånd.

/Fredrik
                Du har nog inte förstått principen med lättad spole.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                231 svar
                31 940 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gösalf
                av Gösalf