multirulle för kustmete + lättare båtfiske(salt) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

multirulle för kustmete + lättare båtfiske(salt)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• multirulle för kustmete + lättare båtfiske(salt)

Kan ni med erfarenhet tipsa om lämplig multirulle för följande fiske.

Kustfiske/mete (saltvatten) med kastvikter up till ca 70 gr. Jag räknar med att rullen givetvis kommer att användas för lite gädd och gös fiske

Rullen behöver tåla saltvatten och ha ett bra och tåligt bromssystem, det blir en del mothugg med 50 grams sänken vilket jag tycker påfrestar t.ex. haspelrullarna en hel del. Långakastande vore bra med inte nödvändigtvis extremt då jag spinnfiskar efter t.ex. HÖ med haspel istället. (har fått uppfattningen att det blir dyrt då el att rullen behöver modifieras t.ex. UT)

Tänkte önska mig en i födelsedagspresent i Juli, finns ett ett lämpligt alternativ som inte kostar skjortan? Funkar Rocket eller skall det vara en Calcutta, finns det andra lämpliga?

Tacksam för råd/Christer
    Hur lär man en 3-åring att fiska?

en 5500 Pro Rocket rulle kostar ~1700kr och är riktigt bra! Den har bra bromsar, slittålig, bra kastegenskap från början så UT modd är kanske inte på tapeten i första taget. Jag har en 6500 och jag dänger iväg 30 grams drag ca ~50-70 meter, då med ett KORT JERK Spö på 6 fot.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tack för detta! Finns det några andra lämpliga, tänkte ifall den som skall köpa inte hittar Rocket. Ambassaduer C3/C4?

Kommentera

Ursprungligen postat av CK Visa inlägg
        Tack för detta! Finns det några andra lämpliga, tänkte ifall den som skall köpa inte hittar Rocket. Ambassaduer C3/C4?
        C3an är helt ok rulle. Men lämpar sig kanske inte så bra till att kasta tunga vikter då stativet är av aluminium. Och det vill man inte ha skeft...

Annars har du en liite dyrare rulle som heter ABU Revo Inshore eller Toro. Båda är riktigt fina rull och är väldigt lätta. Sen lätta att kasta med..
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ska du ha en ordentlig rulle för kustmete så satsa på en ambassadeur CT modell(utan linspridare) i strl 6000. Själv kör jag med en ProRocket 6500 dock med linspridare. Strunta i lågprofilrulle då de utsätts för en hel del salt och sand som är knepigt att komma åt på en lågprofilsrulle.

Kommentera

Tack Benjamin, det lutar åt en ProRocket 5/6500.
            Hur funkar det med en rulle utan linspridare? Är den svår att jobba med/behöver man jobba för att få en bra spridning över spolen. Jag är ingen nybörjare, men har just ingen erfarenhet av en multirulle utan linspridare. /Christer

Kommentera

Jag har använt CT rullar en hel del. Jag håller framför spöt och viftar med tummen så linan lägger sig fint över hela spolen, tekniken kommer rätt fort och sitter i ryggmärgen efter ett tag så när man kör med linspridare så vill man använda tummen på en sån också
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Tack Wreckbender, jag antar att tekniken sitter rätt fort.

Kom på följande då jag är ny på multirullar. Jag bara måste ha vänstervevat, kan icke vänja mig vid ngt annat. Det verkar som om det endast återstår Pro Rocket 5501 då, ifall man vill ha Amb.

Finns det någon annan Amb.rulle el. annat märke i 1500-2000 kr klassen om man vill ha en lite större rull (typ 6500) men som är vänstervevad, lämlig för samma sak - kustmete/lättare båtfiske i havet?

Jag har letat på nätet men hittar ingen Pro Rocket 6501 (vä), vet ngn om den skall finnas vänstervevad. J-ans! - vart riktigt sugen på en 6501!

Kommentera

6500CL BigGame !?

Synd att du inte kan tänka dig högervevat (vanesak!)...för annars har jag en 6500CL BigGame du skulle kunna få för bra pris...900 kr...ny i kartong.

Den är som klippt och skuren för det fiske du beskriver. Har stabilt stativ i kromad mässing, lång vev med motvikt ("Power handle"), svarta gavlar (snygg). Utväxling 1:5,3. Linspridare. Valbar knarr (bra för havsmete). Carbon Matrix slirbroms. 2 st kullager i spolen + IAR backspärrslager (rull-lager) på vevaxeln.

Hör av dig via PM om intresse
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-07-16, 13:58.
                  Medlem i GGG-U
                  Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

6500CL BigGame
                    En riktigt klassisk rulle för det ordentliga kustfisket. Både en slitvarg och grymt snygg. Bad mer kan man begära?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 210 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S