Ursprungligen postat av KeBa
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
UT-trim frågor
Collapse
X
-
Japp, prova så får du se om det blir bättre.Ursprungligen postat av thejocce Visa inläggÄr det de två brickorna som sitter innanför stjärnhjulet eller?
När du inte fiskar är det bra att släppa på slirbromsen för att brickorna inte ska deformeras.
Kommentera
-
Jag kanske uttryckte mig luddigt.
Om du släpper på bromsen så skonar du brickorna du vände på så att de inte blir "tillplattade".
Du behöver inte skruva ut stjärnhjulet maximalt, släpp bromsen så att den slirar hyfsat lätt så blir det nog bra!...då ligger inte brickorna du vände i spänn på det viset som de gör när du ställt bromsen för fiske.
Om det är någon annan som har andra åsikter så kan de ju skriva i den här tråden men det är min uppfattning om vad som är "rätt"!
Kommentera
-
Sådär, nu har jag varit ute och provat, rullen gick som en dröm! jerken flög längre än någonsin utan tendens till att linan skulle resa sig och detta var med endast 3 aktiverade vikter
Nåja, dags för sista kastet då och dum i huvet som man är drar jag iväg ett karate kast i sned motvind och får världens skatbo, ska försöka trassla upp det nu annars får det bli en ny lina
Kommentera
-
Vad gjorde du annorlunda?Ursprungligen postat av Spow Visa inläggSådär, nu har jag varit ute och provat, rullen gick som en dröm! jerken flög längre än någonsin utan tendens till att linan skulle resa sig och detta var med endast 3 aktiverade vikter
Nåja, dags för sista kastet då och dum i huvet som man är drar jag iväg ett karate kast i sned motvind och får världens skatbo, ska försöka trassla upp det nu annars får det bli en ny lina
Hur mycket lina rev du av?
Kommentera
-
tror jag hade på ungefär 120m i början och då var det nog bara en halv mm till spolkanten vilket resulterade i att linan reste sig vid utkast och hela rullen var nervös, rev av ca 12 meter och det var det som gjorde hela skillnaden.Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggVad gjorde du annorlunda?
Hur mycket lina rev du av?
Kommentera
-
Vet inte hur många meter som är på min, 10 m rök i helgen, tror jag ska prova att plocka 10 till..Ursprungligen postat av Spow Visa inläggtror jag hade på ungefär 120m i början och då var det nog bara en halv mm till spolkanten vilket resulterade i att linan reste sig vid utkast och hela rullen var nervös, rev av ca 12 meter och det var det som gjorde hela skillnaden.
Jag vill ha lite stabilitet så att lite motvind inte innebär omedelbart trassel.
Kommentera
-
Brukar inte vara några som helst bekymmer att kasta när man vässat med UT prylar. Tvärtom. Det är ju bara att aktivera så många vikter som behövs. Om det är 1 st eller 6 st, spelar väl ingen som helst roll. Om det inte funkar med 6 st aktiverade hade jag till att börja med rengjort trumman och sexstiftbrickan ( trumman aceton, brickan yes diskmedel ). Är det fett på den så minskar ju bromsverkan. Kör ibland med med oljad trumma när det är redigt blötväder och då krävs det fler vikter för att få lagom centri,broms. Har själv ett par UT trim. Kalas grejjer. Inga problem att ladda skedar i motvind
Kommentera
-
Tack för tipset, trodde ju i och för sig inte jag skulle behöva börja med att rengöra en rulle som UT levererat.Ursprungligen postat av Wadman Visa inläggBrukar inte vara några som helst bekymmer att kasta när man vässat med UT prylar. Tvärtom. Det är ju bara att aktivera så många vikter som behövs. Om det är 1 st eller 6 st, spelar väl ingen som helst roll. Om det inte funkar med 6 st aktiverade hade jag till att börja med rengjort trumman och sexstiftbrickan ( trumman aceton, brickan yes diskmedel ). Är det fett på den så minskar ju bromsverkan. Kör ibland med med oljad trumma när det är redigt blötväder och då krävs det fler vikter för att få lagom centri,broms. Har själv ett par UT trim. Kalas grejjer. Inga problem att ladda skedar i motvind
25-an (orginal) jag köpte begagnad gjorde jag kliniskt ren och oljade efter konstens alla regler....bytte även lager.
Den kastar ju nästan lika bra som UT-rullen, det är det som gör mig konfunderad....dessutom är den hur stabil som helst, kan kasta 12g vobbler i motvind utan tendens till resning....och helt ok kastlängd.
Kastar jag hårdare med UT-rullen blir det knappt längre därför så jag tror c-bromsen sätter stopp.
Med andra ord måste jag få den stabil även med färre vikter.
Det jag försöker få UT-rullen att kasta bra är 25g vobbler, HI-LO.
Kan jag få den att funka med det så blir den helt ok även med andra mer lättkastade drag.
...och jag vägrar använda mekbromsen för att få den stabil!!
Kommentera
-
25'an kastar riktigt bra helt original den är ju också toksäker att dra i motvind. Du kan prova att plocka bort den ena bromsvikten det brukar räcka med en.En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 332 visningar