Ambassadeur hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur hjälp

Nu efter att ha förlorat ca 300kr wobbler på ett fiskepass pga flätlinelaxfiske så tänkte jag ge multirullarna en till chans.
    Har alltid avskytt multirullar pga lintrasslet. Men det kan ju vara praktiska i båt och vid trolling.

Har nu inköpt 300m 0,42 trilene sensation till min Ambassadeur 7500c High speed Stainless som jag försöker rusta upp.
    Har bara en fundering angående kastbromsen? De där runda styrbands plopparna som sitter på pinnarna som man kan se på bilden. De saknades så jag har plundrat en annan ambassadör och tog 4 st från den, och satt dit. Jag förstår att de fungerar genom ventripetalkraft och friktion? men jag förstår inte praktiskt när de verkar. Orsaken till att jag blir osäker är att det går ju att justera kastviktsmotståndet ändå? Även före jag upptäckte att de saknades.
    Finns det två bromsar för detta. I så fall varför?

Är fortfarande skeptisk till hur det ska gå att kasta med denna. Testade rycka till i linan och det var skatbo direkt hmmmmmm.
    Men jag ska ge det en sista chans innan jag blir fullblodad haspelfanatiker.
    Click image for larger version

Name:	ATT00024.jpg
Views:	1
Size:	151,6 KB
ID:	1807359
    Regel nr1:
    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

angående kastbromsen. du har inte den så löst att du kan röra spolen i sidled?

Kommentera

nej, Jag har den ofta alldeles för hårt, så hårt kastlängden och precision blir kraftigt lidande.
      Regel nr1:

Kommentera

Plastplopparn (c-bromsen) är aktiv under kastet när betet är i luften och den andra funkar när betet slår i vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Plastplopparn (c-bromsen) är aktiv under kastet när betet är i luften och den andra funkar när betet slår i vattnet.
          Går det att justera styrkan på "ploppbromsen" eller styrs det endast av rullhastigheten?
          Regel nr1:

Kommentera

Jag har ingen gammal 2 pinnars kvar så jag kan inte testa tror ända sättet med plastplopparna är att ta av dom för att lätta på c-bromsen, du kan prova att trycka in dom mot mitten av spolen och se om dom fastnar, i så fall kan du inaktivera dom på det sättet men jag tvivlar på att det går. Här kommer säkert experter på 2 pinnars som kan hjälpa dig. Mooki brukar va bra på sådant. Kan inte avgöra om du har 2 eller 4 pinnars på bilderna om 4 pinnars tror jag det funkar att låsa dom i inner-läge.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-09-14, 07:20.

Kommentera

Antalet ploppar (centrifugalbromsvikter) du väljer att "trä på" (?) dina c-broms pinnar styr bromskraften. Det bör rimligen finnas vikter av olika färg (= olika tunga vikter) att få tag i. Ju fler och ju tyngre vikter du använder ju hårdare kommer spolen bromsas i utkastet. Det är ju då du behöver din broms som mest och trasselrisken är som störst. Med fyra bromsvikter borde du rimligen märka att du kan lätta på den mekaniska bromsen (den under veven) utan att det trasslar. Tummen kan du förtåss räkna med att få fortsätta använda då betet landar...

Hoppas detta är till någon hjälp.
              edit:
              Är jag virrig? är det bara jag som ser 4 pinnar?
              Senast ändrad av landkrabban; 2011-09-14, 07:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                Antalet ploppar (centrifugalbromsvikter) du väljer att "trä på" (?) dina c-broms pinnar styr bromskraften. Det bör rimligen finnas vikter av olika färg (= olika tunga vikter) att få tag i. Ju fler och ju tyngre vikter du använder ju hårdare kommer spolen bromsas i utkastet. Det är ju då du behöver din broms som mest och trasselrisken är som störst. Med fyra bromsvikter borde du rimligen märka att du kan lätta på den mekaniska bromsen (den under veven) utan att det trasslar. Tummen kan du förtåss räkna med att få fortsätta använda då betet landar...

Hoppas detta är till någon hjälp.
                edit:
                Är jag virrig? är det bara jag som ser 4 pinnar?
                Nej du är inte virrig. Det finns 4 pinnar.

De c-vikterna går inte att blockeras. Det är bara att sätta på eller ta av antalet som man vill ha/inte ha. De tyngsta är de i brun färg. Jag tror att de är av backelit.

Jag kan ha fel men vanligtvis Ambassadeur i 7000 storlek har bara lena pinnar och c-vikter som inte går att blockeras. Alla som jag sett var så.
                Senast ändrad av CDan; 2011-09-14, 07:49.
                Tight lines!
                CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Jag har ingen gammal 2 pinnars kvar så jag kan inte testa tror ända sättet med plastplopparna är att ta av dom för att lätta på c-bromsen, du kan prova att trycka in dom mot mitten av spolen och se om dom fastnar, i så fall kan du inaktivera dom på det sättet men jag tvivlar på att det går. Här kommer säkert experter på 2 pinnars som kan hjälpa dig. Mooki brukar va bra på sådant. Kan inte avgöra om du har 2 eller 4 pinnars på bilderna om 4 pinnars tror jag det funkar att låsa dom i inner-läge.
                  Det är 4 pinnar.
                  Regel nr1:

Kommentera

Ok men då kanske lintrasslet overruns kommer att minska nu när jag sätter dit vikterna.
                    För som det har varit så går det inte kasta.
                    Har även bytt lina från 0.55 till 0.42
                    Regel nr1:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 191 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf