Ursprungligen postat av jorgen.mansson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur hjälp
Collapse
X
-
Nu fungerar den riktigt bra att kasta med. 35g drag är inga problem. Tror tom jag ska testa plocka bort 2 vikter för nu kör jag helt utan mekanisk broms. Däremot är jag inte helt nöjd med slirbromsen. Tycker den är lite ojämn.
Alltså när man får på en stor lax så är det en tröskel innan den börjar släppa ut lina. Spöet böjs mer o mer o mer sedan när den väl börjar släppa ut lina så går det för lätt.
Det statiska friktionen är högre än den dynamiska typ.
Går detta att fixa så att det blir bättre, jämnare. Är det likadant på nyare multitullar. Mycket bättre slirbroms på de haspelrullar jag använder. Och detta tar bort mycket av känslan, nöjet med att drilla fiskar.
Visst gör den jobbet men det känns ungefär som att drilla liten abborre med havsutrustning.Regel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
Jag bara säger: UT Power Star Drag 7000. Eller kolla på UT sidan hur du själv kan jämna till den:
"Slirbromsen
Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.
Lägg våslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.
Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop."
Ha det!Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Tackar måste testa detta efter dagens fiskepass.Ursprungligen postat av CDan Visa inläggJag bara säger: UT Power Star Drag 7000. Eller kolla på UT sidan hur du själv kan jämna till den:
"Slirbromsen
Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.
Lägg våslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.
Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop."
Ha det!
Men finns det någon sida man kan ladda ner sprängskisser? Vågar inte slakta rullen utan facit. Det är en Ambassadeur 7500C Stainless Rullfotsnummer 01-01 02 ? Jag hittar exakt denna modell
Och vad är det för adress till "UT-sidan" ?Regel nr1:
Kommentera
-
till UT är det http://www.utreel.com/Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggTackar måste testa detta efter dagens fiskepass.
Men finns det någon sida man kan ladda ner sprängskisser? Vågar inte slakta rullen utan facit. Det är en Ambassadeur 7500C Stainless Rullfotsnummer 01-01 02 ? Jag hittar exakt denna modell
Och vad är det för adress till "UT-sidan" ?
gå in på mikes reelrepir där har dom i princip alla sprängskisser : http://www.mikesreelrepair.com/schem...s.php?album=27
Kommentera
-
Varsågod: http://www.utreel.com/se/
Skisser finns på massor med platser att hämta från. T.ex. http://www.mikesreelrepair.com/schem...s.php?album=27. Vet inte om där finns just din rulle. Leta på FS för andra länkar i så fall.
Ha det!Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Fattar inte systemet med årsmodell på sprängskisserna. Finns ju t ex 100st Ambassadeur 5000c.
På min 5000 står det 56784. Hur ska man veta vilken spränskiss det är???
01-02, 01-01, 08-00, black 91-0 mm mm finns ju hur många varianter som helst!
Hur fungerar systemet ?Regel nr1:
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 220 visningar