Varför rullar med 3 kullager? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför rullar med 3 kullager?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
    Fast 25CI finns med tre kullager i original-det är jag säker på. Däremot vet jag då inte vart det tredje sitter i original....
    Tror att 3 kullager i det här fallet är en "felbenämning" på 2 kullager + 1 rullager... Rätt ofta man ser att även Rullager (IAR) nämns som kullager..

Kommentera

Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
      Fast 25CI finns med tre kullager i original-det är jag säker på. Däremot vet jag då inte vart det tredje sitter i original....
      Oj, nu börjar den där spökdebatten om antalet kullager igen...

Ingen dålig rulle i världen blir bättre av en massa kullager, och en riktigt bra och optimerad bronsbussning slår nästan vilket kullager som helst som spolaxellagring!

ABU har, så vitt jag vet, aldrig levererat några rullar där spolaxeln är lagrad på tre punkter. Och (nu är jag rätt säker) alla 25or och 1500rullar som har ett extra lager ute i lagerkoppen har passerat någon mer eller mindre påläst "trimbuse", och ibland har resultatet blivit bra, oftast inte. Räkna med att 75% av alla 25or och 1500rullar som säljs på begagnatmarknaden har passerat någon av dessa tomtar, och räkna med att rullen måste "renoveras" eller återställas för att fungera bra.

Kort version av "trelagringens" långa historia (som jag höll på med i mer än 10 år):
      * 25ornas design (som i den här debatten även gäller 1500, 1600, 2601 mfl) med två förhållandevis stora spolaxellager stumt monterade i stativets innergavlar, fungerar hyggigt bra så länge lagren är av den enklaste specifikationen med vida toleranser, och så länge som de inte överfylls med olja.

* Det går att få betydande prestandavinst ur 25an genom att byta lagren mot ett par riktigt välspecade djupspårslager av hög kvalitet, så länge stativet är riktigt rakt och det är varmt ute. Men om stativet bara är lite skevt blir det kullagerbroms och varmgång i lagret, dvs det blir inte bra alls. Dessutom går det tighta lagret lite tungt även när stativet är rakt, till det skall läggas att minsta mängden olja i lagret bromsar, och i kall väderlek känns hela rullen seg.

* Med en lite vidare tolerans i ett i övrigt toppspecificerat specialkullager, och där extra plats finns för olja innanför sidoplåtarna, går lagren betydligt lättare, men samtidigt hamnar spolen lätt i självsvängning, orsakade av vibrationer pga av att linan skapar obalans. Resonansen, eller självsvängningen, stjäl energi från spolen och kortar av kastet markant. För att minska vibrationerna monteras ett tredje speciallager ute i mekbromskoppen som fungerar som svängningsdämpare. Men detta tredje lager kräver att ramverket är precis rakt, annars hamnar spolaxeln i spänn och då blir det bara dåligt trots alla märkvärdigheter.

* Många har missförstått det tredje lagrets betydelse i UT uppgraderingen, och petar in ett vanligt djupspårslager ute i mekbromskoppen och därefter sett att hela världen blivit rosa. Det är inget fel på Placebo, och om rullen blivit mätbart bättre, grattis!

* Den senaste utvecklingen jag gjorde på lagersidan var ett spolaxellager-par av helt egen design med sin mycket egna toleranssättning (hopplöst specificerat i förhållande till vanliga industriella användningsområden). Ett sånt lagerpar ger mycket goda prestanda med standardstativ tillverkat inom ABUs normala toleransfönster, och för fiske med beten 3 - 40 gram fungerar de i praktiken lika bra som en trelagrad 25a med riktat och hårdnitat stativ.

Mycket skrivs och många debatterar sig hesa över upplevelser de helt enkelt missförstått. I all välmening, använd 25orna så som de är i originalskick, eller uppgradera med delar som ger ett bevisat bra resultat. Vanliga keramhybrider specade enligt ABEC eller DIN kan ge rullen en liten förbättring, men de kan lika gärna försämra den. Att en rulle verkar gå hur fint som helst inomhus eller en varm sommardag, det är en sak, men hur den går i +5 grader det är något annat.
      www.utreel.com

Kommentera

Hmmm...ett juste chromat mässingsskelett skulle garanterat jaga bort de andra spökena. Du råkar inte ha ett som ligger å skräpar?

Kommentera

Så-jag ägare till min första UT-trimmade 25. Den är iofs trimmad av någonsportfiskeaffär norr om Dalälven och hade ett extra kullager i vänstergaveln.( det var ett lager märkt med UT å lite bokstäver som jag börjar bli för gammal för att se utan lupp...) Efter rengöring och genomgång plockade jag bort det tredje lagret och upplevde en förbättring. Tyvärr har jag inte testat nån av de andra 25 jag införskaffat så jag har svårt att jämföra, men rullen känns trivsam och och med gul power pro är den mycket estetisk. Att jag sedan fick 18 små tonfiskar på den igår gör upplevelsen inte sänre

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
          231 svar
          31 909 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gösalf
          av Gösalf