Multirulle till lättare jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till lättare jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har för mig att reelman tar ca 2297kr eller något för ett UT 2500 performance kit. sen om du vill ha mässing stativ och enkelvev mm. så blir det ju en extra slant.

Kommentera

Sitter och läser igenom tråden och hittar detta inlägg. Ska en av Sveriges största och välrespekterade fiskebutiker rekomendera revo mgx till jerk med 50g beten!
      Undrar om de ens har sett någon? Sitter med min mgx i handen nu och det kan jag säga att det är ingen stabbig rulle utan en superlätt finess rulle som är gjord för lätta beten och tunna linor.
      Till tyngre fiske finns bättre rullar men vill man fiska lätt kommer den bli riktigt trevlig..

Ursprungligen postat av WeZi Visa inlägg
      Jättebra tips allihop, ni har alla lyckats promota samtliga rullar jag har haft tidigare funderingar på!

Snackade med Nicklas på söders sportfiske och han rekommenderade Revo MGX eller toron, tror inte jag kommer fiska så mkt beten tyngre än c.a 40-45g så en MGX är kanske inte så dumt?

Kommentera

Jörgen, jag känner att jag måste svara på ditt inlägg och utan att göra för stor sak av detta så har det nog blivit ett litet missförstånd. Mgxen rekommenderas till lätt spinnfiske eller lätta små ytbeten, jerks etc som vi först trodde han ville ha den till (även klockren till vertikalfisket), revo toron om han ville ha en bättre allroundrulle som även ska klara lite tyngre jerkbeten. Efter närmare eftertanke och efter att ha fått svar på ytterliggare frågor så kom vi fram till att curado 201, som han nu köpt från oss var ett bra val till det han skulle ha den till. Och självklart har vi sett MGXen och har flera i lager, vi köper ju in rullarna innan dom kommer ut i handeln.

Ha en fortsatt trevlig helg
        /nicklas söder sportfiske
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Sitter och läser igenom tråden och hittar detta inlägg. Ska en av Sveriges största och välrespekterade fiskebutiker rekomendera revo mgx till jerk med 50g beten!
        Undrar om de ens har sett någon? Sitter med min mgx i handen nu och det kan jag säga att det är ingen stabbig rulle utan en superlätt finess rulle som är gjord för lätta beten och tunna linor.
        Till tyngre fiske finns bättre rullar men vill man fiska lätt kommer den bli riktigt trevlig..
        Sportfiskeprylar.se - Söder Sportfiske AB
        För Sportfiskare, av Sportfiskare - Vi har inte råd att sälja skräp!

Kommentera

Ursprungligen postat av Syn Visa inlägg
          Amb. 2500 lär ju vara en dröm för lättare fiske, speciellt om den är UT-moddad. Tyvärr är de väl svindyra?
          dom lär inte vara.. dom är en dröm till lättare fiske. min används flitigt till havsöring på ett 11.6 fots spö. grym rulle, jag har bara abus keramhybrid lager i min och ny bromslamell.

Kommentera

Det var ju skönt att höra att kunden hade missuppfattat er. Men man blir inte förvånad av något när till och med Abu gick ut med att revo rullarna var urstarka jerk rullar när de kom för några år sedan.
            Men som sagt, var förvånad med ett sådant uttalande från er så det var skönt det inte stämde.
            Därimot så tycker jag det är väldigt onödigt att använda en mgx som vertikal rulle. Den har ju inga finesser som används vid vertikal. Den har ett riktigt avancerat kast system och det behöver man väl knappast då. Det ska väl vara vikten man jagar isåfall.

Ursprungligen postat av Sportfiskeprylar.se Visa inlägg
            Jörgen, jag känner att jag måste svara på ditt inlägg och utan att göra för stor sak av detta så har det nog blivit ett litet missförstånd. Mgxen rekommenderas till lätt spinnfiske eller lätta små ytbeten, jerks etc som vi först trodde han ville ha den till (även klockren till vertikalfisket), revo toron om han ville ha en bättre allroundrulle som även ska klara lite tyngre jerkbeten. Efter närmare eftertanke och efter att ha fått svar på ytterliggare frågor så kom vi fram till att curado 201, som han nu köpt från oss var ett bra val till det han skulle ha den till. Och självklart har vi sett MGXen och har flera i lager, vi köper ju in rullarna innan dom kommer ut i handeln.

Ha en fortsatt trevlig helg
            /nicklas söder sportfiske

Kommentera

Visst är det främst bromsen som är utdaterad och bör uppgraderas på 2500-rullarna? Det borde ju gå att göra för mindre än 2-3 tkr.

Kommentera

Ursprungligen postat av Syn Visa inlägg
                Visst är det främst bromsen som är utdaterad och bör uppgraderas på 2500-rullarna? Det borde ju gå att göra för mindre än 2-3 tkr.
                Tror kolfiber lamellerna kostar 120 spänn.
                Slipa tryckplattan med 400 våtslip på en glasskiva så den blir helt plan.
                Billigt och blir kanonbra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                  dom lär inte vara.. dom är en dröm till lättare fiske. min används flitigt till havsöring på ett 11.6 fots spö. grym rulle, jag har bara abus keramhybrid lager i min och ny bromslamell.
                  Det var et tag jag sålde min 2500. På den tiden fanns inte lättjerk överhuvudtaget.
                  Du som har en just nu kan du köra lite lättjerk med beten mellan 10 till 50g för att se om den håller bra.
                  Häls /T

Kommentera

Finns en hel del som måste bytas på 2500 rullarna för att få fart på dom,,, själv gjorde jag en miss och satte dit UT spole samt hans lager utan att ta reda på vad han mer gjort för att få fart på dom,, resultatet blev en ruggig över-klockning så jag fick sätta tillbaka det gamla igen.... och har fortsatt köra så... skall kanske se vad som kommit nu och om man kan få till en vettig kombi annars blir det att fortsätta ha den som överdrivet bra met-rulle

Om jag kommer ihåg var rullen enligt UT till för beten under 40 gr....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Finns en hel del som måste bytas på 2500 rullarna för att få fart på dom,,
                      Vi körde dessutom med en avail spole och zpi lager. En av mina fiskekompisar har en fortfarande, en orange sådan, fin rulle.
                      Nu har jag lite andra rullar och den enda jag saknar är följande: att jag inte behöva rengöra bromshuset efter varje fisketur, jag behöver inte olja det heller då och då, jag behöver inte plocka isär rullen heller efter 3 pass på kusten och framför allt jag har inte ont i handleden efter varje fisketur heller. Det gläder mig.

Häls /T

PS: Ibland är det tillåtet att överdriva lite .....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 365 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S