handdator

Visa fullständig version : Bästa betet för ismete efter gädda ?

Bergman
2004-12-26, 22:28
Vilket bete tycker du är bäst när man ska ismeta gädda ? Motivera gärna ditt svar. :)

kenta_85
2004-12-27, 18:36
Tog 12an på levande abborre men tycker levande mört levererar lite mer!! Men finns det ingen tillgång till levande mört kör jag gärna levande abborre! Död fisk funkar också men verkar ta lite längre tid för fisken att hitta fram!!

Unregistered fiskmix
2004-12-27, 19:12
levande bete tycker jag är överlägset, skulle aldrig ge mig ut på ismete om jag bara kunde få tag på dött agn

pontus
2004-12-27, 19:44
Mörtar är seglivade, de verkar tåla mycket mera än abborren som simmar ryggsim så fort man petar på dem. Dessutom är tillgången på dem vintertid nästintill obegrensad.

Allroundfiskarn
2004-12-27, 19:48
Har bara ismetat med levande mört och det har funkat bra..eller det har funkad iaf :banana:

Flodebanan
2004-12-27, 22:43
Håller helt klart med Mörtkillarna, ett tips är att dunka mörten lite lätt i isen innan nedsläpp. Då får man verkligen se på åka:) Iofs får man byta mört efter tag men det kan det vara värt om tilgången är obegränsad:)

Gotrik
2004-12-27, 22:55
Hittils har jag bara använt abborre, men imorgon ska jag använda mört.
Abborre har fungerat hyfsat.

GösMicke
2004-12-28, 09:34
Har nästan bara använt abborre, vilket funkat bra för mig. Mört är så jäkla svårt att få tag på.

BeBest
2004-12-28, 10:59
Håller helt klart med Mörtkillarna, ett tips är att dunka mörten lite lätt i isen innan nedsläpp. Då får man verkligen se på åka:) Iofs får man byta mört efter tag men det kan det vara värt om tilgången är obegränsad:):radd:
Varför nöja sig med att kärleksfullt dänga mörten i isen, när man kan ge alla fiskar en faderlig klapp på huvet eller en riktigt kompisaktig ryggdunk innan man hivar tillbaks dem? ;) :nej:

Danne
2004-12-28, 11:14
Håller helt klart med Mörtkillarna, ett tips är att dunka mörten lite lätt i isen innan nedsläpp. Då får man verkligen se på åka:) Iofs får man byta mört efter tag men det kan det vara värt om tilgången är obegränsad:)

Var är respekten för individen? Det talas varmt om gäddor konstant och hanteringen av dessa. Inte ett fjäll får röras på en gurka medan en mört kan hanteras på vilket sätt som helst. Flertalet gånger kan mörten vara äldre än den fisk man fångar. Det talas om "bra gener" osv. En 8-hektosmört har många år på nacken och sin plats i biotopen. Förstår inte varför gäddan ska särbehandlas. Jag köper om man anser gäddan vara en åtråvärdare fisk, men när personer sedan går och talar om respekt för fångsten (läs gädda) och sedermera hanterar mörtar på dylikt sätt blir jag konfunderad.

Är det respekt för individen gäddan eller respekt för alla individer...hum.

DIF4EVER
2004-12-28, 11:25
Var är respekten för individen? Det talas varmt om gäddor konstant och hanteringen av dessa. Inte ett fjäll får röras på en gurka medan en mört kan hanteras på vilket sätt som helst. Flertalet gånger kan mörten vara äldre än den fisk man fångar. Det talas om "bra gener" osv. En 8-hektosmört har många år på nacken och sin plats i biotopen. Förstår inte varför gäddan ska särbehandlas. Jag köper om man anser gäddan vara en åtråvärdare fisk, men när personer sedan går och talar om respekt för fångsten (läs gädda) och sedermera hanterar mörtar på dylikt sätt blir jag konfunderad.

En gäddas gener är ju mer värda än en mörts de fattar vem som helst, nästan

Danne
2004-12-28, 11:28

Ok, då kan ju du utveckla ditt resonemang lite.

Äger inte mörten samma respekt som en gädda? Två olika individer. Är det samma som att särbehandla hundar och katter.

Stizo
2004-12-28, 11:44
Mörtar är seglivade, de verkar tåla mycket mera än abborren som simmar ryggsim så fort man petar på dem. Dessutom är tillgången på dem vintertid nästintill obegrensad.

Varför är tillgången på abborre begränsad vintertid??? Det är bara att pimpla så får man alltid abborre. Jag tycker det är svårare att få tag på mörtar ifall man inte använder mörtstuga eller köper sina mörtar. Jag tycker också att det är mer fart i en abborre. Dock föredrar jag också levande mört till ismete. Men skulle gärna fiska med löja för då finns chansen för att fånga fina abborrar större!

DIF4EVER´s kommentar håller jag absolut inte med om!

BeBest
2004-12-28, 11:53
Är du sarkastisk eller menar du att den ena artens gener är bättre än den andras.

GösMicke
2004-12-28, 12:00

Fråga en norrlänning om vad han tycker om gäddan? Kan garantera att mörten är mer uppskattad. All fisk ska väl behandlas med samma respekt isåfall.

Håller med Stizo om att det är mycket lättare att få tag på småabborre än mört. Någontimmes pimpel sen har man bete till ismetet. Även att abborren är tåligare. Man kan ha en abborre i hålet en hel dag på kroken och den är fortfarande pigg vid dagens slut.

Danne
2004-12-28, 12:04
Man kan ha en abborre i hålet en hel dag på kroken och den är fortfarande pigg vid dagens slut.

I sådant fall har abborren gjort ett dåligt jobb ;-)

GösMicke
2004-12-28, 12:07
I sådant fall har abborren gjort ett dåligt jobb ;-)

Så sant förhoppningsvis sköter sig borrarna bättre i år. Men dåliga fisketurer är oundvikliga.

Pagra
2004-12-28, 13:44
Ok, då kan ju du utveckla ditt resonemang lite.

Äger inte mörten samma respekt som en gädda? Två olika individer. Är det samma som att särbehandla hundar och katter.
Det beror väl på vilken fiskart man är ute efter. Hade man metat mört med levgande gädda så hade nog ingen brytt sig om gäddan. En aqnnan förklaring är väl att det finns så in i helvete många fler mörtar än gäddor så dessa får inte samma respekt.

Bolton rules
2004-12-28, 13:48
Det beror väl på vilken fiskart man är ute efter. Hade man metat mört med levgande gädda så hade nog ingen brytt sig om gäddan. En aqnnan förklaring är väl att det finns så in i helvete många fler mörtar än gäddor så dessa får inte samma respekt.

Det är alltså mängden som avgör ?! skumt

Danne
2004-12-28, 13:58
Nu ser du till hela populationen. Ser vi på individnivå så är väl alla fiskar lika mycket värda? I din jämförelse skulle man kunna säga att kineser är mindre värda än grönlänningar. hum....
...eller att arier är mer värda än mörkhyade..... Det funkar ju inte..

Vad man fiskar efter är ju inte heller relevant. Det är fortfarande individen som är intressant.

Pagra
2004-12-28, 19:08
Jag vet inte, jag letar bara en förklaring.

pontus
2004-12-28, 20:05
Varför är tillgången på abborre begränsad vintertid??? Det är bara att pimpla så får man alltid abborre. Jag tycker det är svårare att få tag på mörtar ifall man inte använder mörtstuga eller köper sina mörtar. Jag tycker också att det är mer fart i en abborre. Dock föredrar jag också levande mört till ismete. Men skulle gärna fiska med löja för då finns chansen för att fånga fina abborrar större!

DIF4EVER´s kommentar håller jag absolut inte med om!

När jag ismetar så går jag in för det och pimplar bara lite vid sidan om, vilket ofta brukar ge ett par abborrar som bonus. Mört däremot köper jag av min morbror som minst har 3-4 mörtstugar ute varje vinter med stora sumpar i anslutning dvs. garanterat minst 4-500 mörtar konstant. Abborren kräver mera arbeta att fiska upp + att jag har större respekt för den av någon anledning. 50spänn = 25-30mörtar så varför krångla?

TobiSen
2004-12-28, 22:05
Levande mört har funkat bra för mig, men även abborre har givit endel gädda. Den senaste tiden har jag även testat död siklöja med hyffsat resultat.

Rasmus
2004-12-29, 00:20
Kommer med ett inlägg i mört/gädd diskussionen: En mindre population av en art är ju mer "värd" på det sättet att man vill bevara den för en fortsatt överlevnad hos arten, jämför mås och havsörn tex. Jag jämställer en "lika"stor individ av mört och gädda (dvs, ex. en mört på 8hg är lika mycket "värd" i mina ögon som en gädda på 8kg då det är ungefär samma proportioner mot maxvikten). Men sen håller jag inte på att plåga varken små gäddor eller mörtar i "onödan", utan de behandlas lika varsamt (ser inte något konstigt i att meta med en liten gädda). Att slå dem i isen innan metet ser jag som att plåga dem i onödan.

Bert Karlsson
2004-12-29, 13:24
Kan det inte vara så att en viss population behöver vara större för att biotopen skall må bra? Kanske behöver just mörtarna vara fler än gäddorna efter som att de skall räcka till att ätas av gösar, abborrar, gäddor, öringar mm, samt attt de själva skall hålla nere antalet växt och djurplankton?
Är det så att mörten har ett sådant "ansvar"/en sådan uppgift att det kräver en stor population? I sådana fall är ju varje individ viktig, för minskar de i antal klarar de inte att sköta ovanstående grejer.

Så förmodligen kan vi nog inte frossa i mörtförådet utan att det tillslut får konsekvenser det med...

om ovanstående nu är sant skulle alltså mörten vara precis lika mycet värd som individ!? mörten har fler uppgifter och behöver vara fler än tex gäddan...

Bara en tanke...

Personligen skulle jag vilja se att alla dessa skenheliga "moderna" fiskare skulle sluta med att vara så skenheliga... Skratta och spela fotboll med en båge, medans man breder ut röda mattan för en gädda...
Spendera abnorma mängder energi för att tracka på en "klubbfiske" tävling där den fångade fisken dör (tävlingar som hålls EN gång per år) och sedan gå ut och ta en nummerlapp för att få fiska i den redan överbefiskade skärgården.
Men de fiskar ju Catch and Release så inte kan beståndet påverkas då? Förmodligen gillar gäddorna när det som nu på vintern är i snitt 10 metet mellan hundratals ismete spön som gör det omöjligt för en gäddda att simma med öppen mun...
Det är med största sannorlikhet en possitiv upplevelse att som gädda bli uppdragen ett flertal gånger varje år. Det ökar säkerligen trivselfaktorn för dem, i alla fall de som överlever att bråka med flytoveraller i ett par för långa minuter på land... Man anväder ju "Mattan" så då är ju slemlagret lungt!? Då kan man ju kramas hur mycket man vill med fisken, gärna i många minusgrader för man har ju mattan!

nu finns viss risk att jag gled av ämnet lite=) För att rätta till detta: ID är lätt manligaste betet, men oftast blir det att jag fiskar på mört. Abborre har inte fungerat nå vidare för mig.

Allroundfiskarn
2004-12-29, 15:35
Förra året skulle jag pimpla upp abborre till ismetet men abborarna drabbades antagligen av tryckskador för ögonen ploppade ut och dom var uppånerpå i hinken. Drog jag upp dom för snabbt? Hade annars varit det enklaste sättet att få tag på betesfisk.

I borås är det 2 cm mjuk-is och :regn: :mad:

Arnenym
2004-12-31, 14:19
Ojojoj,,,,, varför ska alla diskussioner urarta?
Mört är mitt favoritval. Ju piggare desto bättre. Byt när mörten blir slö.

Allroundfiskarn
2004-12-31, 16:22
Ojojoj,,,,, varför ska alla diskussioner urarta?
Mört är mitt favoritval. Ju piggare desto bättre. Byt när mörten blir slö.

vadå urarta?

Rasmus
2004-12-31, 16:35
vadå urarta?

hehe håller med. Tycker nog att diskussionen i denna tråd varit mycket sansad och långt ifrån att urarta, men allt är ju relativt;).

Säger som Hans Nordin: Mörten är nog det mest allroundbetet på vintern.
Men abborre har funkat bra de gånger mört inte gått att få tag på.

Allroundfiskarn
2005-01-01, 02:38
Hans han kan han :) Allt som Hans sägerär sant och bör beprövas :headbang: Ne skoja bra men Mört ar fan bra :headbang: :headbang: :banana: :hoppa: :banana: :hoppa: :cheers:
Nu är det fan 2005 :headbang: :buga: :wink: :) :wink: :wink: :wink: :banana:

Arnenym
2005-01-01, 17:45
vadå urarta?
Frågan var ju vilket bete som är bäst. Men sen kommer den gamla vanliga "vemsomärhumanast"-tävlingen igång , igen!

BBRF
2005-01-01, 21:27
Bäst är att skita i ismetet helt och hållet....Vem vill rösta och därmed erkänna att han håller på med lallarfisket ismetet?

Hippo
2005-01-03, 17:42
..ja just det, vem vill sitta frysandes på en is o glo i ett hål...nä tack!

Ehn
2005-01-03, 21:40
Håller helt klart med Mörtkillarna, ett tips är att dunka mörten lite lätt i isen innan nedsläpp. Då får man verkligen se på åka:) Iofs får man byta mört efter tag men det kan det vara värt om tilgången är obegränsad:) Av allt dumt man läst här på så tar nog detta priset..Som sportfiskare bör man ha respekt för det levande och göra som du säger är respektlöst. Illa nog att kroka en fisk i ryggen, men rätt gjort kan den faktiskt klara sig ifrån ett sådant äventyr. En del grupper i samhället trappar upp kampen för de "levandes rätt" (ni förstår vilka jag menar), hoppas de inte läser det du skrev, "för då blir det åka av".. Mvh Jonas Ehn

Wrasse
2005-01-06, 16:47
Borde det inte fungera ganska bra att sno ett par guldfiskar från grannens damm (eller köpa i akvarieaffären)? De har perfekt storlek, är hyffsat seglivade, och syns på långt håll = ett jäkligt bra bete? Jag måste testa detta nån dag.

Ghunter
2006-02-19, 19:09
levande braxen! :fisk:

Lazinko
2006-02-20, 20:14
En sutare är bra.

mangeboy79
2006-02-20, 20:18
dubbel abborre eller dubbel mört!!

këff
2006-02-20, 20:35
! stäm, dom som har testat vet. lake måste vara nått extra, dock ej testat

oсlєҐβσ
2006-02-20, 20:40
! stäm, dom som har testat vet. lake måste vara nått extra, dock ej testat

Gädda är ju inte fel har jag läst. Kilot då alltså

Olof
2006-02-20, 22:13
Går det få tag på levande? :)

Annars kanske en död 5 hektos funkar fint? Sådana som ligger uppradade i fiskdisken.
Min favorit saknades!

Regnbåge.

Annars är väl en liten gädda 2:a favoriten.

jögge
2006-02-21, 13:13
Går det få tag på levande? :)

Annars kanske en död 5 hektos funkar fint? Sådana som ligger uppradade i fiskdisken.
Klart de går att få tag på levande, det finns ju nästan lika många odlare av regnbåge som det finns stollar med flugspön! :radd:
Bara att besöka närmaste odling och köpa så många som du behöver.

Specimenhunter_Jack
2006-02-25, 15:49

Håller själklart med.....men om man nu flötmetar med mört så gör det inte så mycke om man dunkar dem lite i isen....de har ju redan ett par krokar i sig.....föhoppnigsvis tappar de ju känseln :P

Badfish
2006-03-07, 18:07
Isfiske är till för abborre! Har iof inte fiskat röding än men jag är ganska säker på att abborr-fisket är det roligaste som finns oavsett årstid och metod. Skit i att fiska löjliga gäddor nu och börja fiska lite rejäla fiskar. :fingers:

DaskeN
2006-03-13, 11:44
Mört funkar bäst tycker jag. testat brax också men inte fått något.

Mannen som alltid gnäller om C&R och att folk inte använder skydd för gäddan osv. och så sitter du och ger folk tips om hur dem ska plåga mörten? Dubbelmoral eller bara dum? och kom inte med nån dum kommentar om att mörten inte är lika mycke värd. djur som djur - smärta som smärta.

Pålacken
2006-03-27, 00:57
Nu har ni "FREDA SKÄRGÅRDEN" och andra fiskevänner och antidjurplågare lobbat in ett förbud mot att fiska med levande agn! Fint jobbat muppdjävlar! meta med varmkorv i fortsättningen...Aha glömde nämna att C & R snart blir totalförbjudet (kolla lagförslaget! kommer att bli som i tyskland....). Det anses som djurplågeri! till de rabiata djurvännerna som "ALLTID!!!" jiddrar om C&R...Snacka om att ni verkligen gillar att köra er själva i rö*en.

Alessandro
2006-03-28, 07:29
Med senaste tidens regler, vore det inte bra att arkivera detta.

Arnenym
2006-03-28, 12:19
Med senaste tidens regler, vore det inte bra att arkivera detta.
Varför då??
Jag har flötestrollat och metat med död mört eller strömming och det har gått bra. :fiska1:

För nåt år sen så fiskade varje fiskesnackare med deadbat. men nu verkar man ha tänkt om av nån anledning.

Danne67
2006-03-28, 14:52
Varför då??
Jag har flötestrollat och metat med död mört eller strömming och det har gått bra. :fiska1:

För nåt år sen så fiskade varje fiskesnackare med deadbat. men nu verkar man ha tänkt om av nån anledning.
Nja, Livebait Mört har alltid haft en stor ledning i den här tråden. Och det är inte speciellt många som inte tyckt att levande varit bättre.

Skall jag vara ärlig så känner jag nog ingen som hellre kör med dött agn (förutom till lake :wink: ), så jag tror inte att det är så många som ändrat sig den senaste tiden :ogen:

/D

GärsFiskarn
2007-12-21, 17:42
Levande Abborre är grymt bra i tjänar

lex
2007-12-21, 18:29
Levande abborre är grymt bra bete i de flesta vatten jag har fiskat... Fast gäddan brukar behöva lite mer tid för att få dessa rätt i mun om man jämför med exempelvis mört mfl.