handdator

Visa fullständig version : Trailer-lås?

Flodström
2007-02-11, 23:02
Någon som kan ge tips på bra trailerlås? Bör vara ett som låser ett eller flera hjul, kanske? Ni som trailar båtarna kors och tvärs genom Scandinavien, vad använder ni för lås och behövs någon form av godkänning????
mvh Flodström

Musky
2007-02-11, 23:16
Använd en klasstrekätting och godkänt hänglås (samma som krävs vid låsning av sjösatt båt). Dra kättingen runt trailerbalken och genom fälgen på ena hjulet och lås fast kättingändan med hänglåset genom fälgen. Denna lösning har jag använt tillsammans med ett enkelt kulhandskelås då trailern stått obevakad under längre tid.

BBRF
2007-02-11, 23:21
Någon som kan ge tips på bra trailerlås? Bör vara ett som låser ett eller flera hjul, kanske? Ni som trailar båtarna kors och tvärs genom Scandinavien, vad använder ni för lås och behövs någon form av godkänning????
mvh Flodström

En klass-3 kätting dragen genom hjulet är utmärkt, om den går igenom hjulet. Annars så är alcosafetys trailerlås godkänt av försäkringsbolagen.

Kingofthebesa
2007-02-12, 00:17
Om du ska köpa kulhandskelås så kan du kolla på stöldskyddsföreningens hemsida vilka som är godkända (godkänd där=godkänd av försäkringsbolag), sedan får du kolla upp med försäljaren om det passar på just din trailer. Lättast är kanske att ringa en återförsäljare för den trailer du har och fråga om vilka godkända lås som passar på din trailermodell.
//Patrik

Rudan
2007-02-12, 00:36
Finns det godkända kulhandskelås till EU-trailers med fyrkantsrör som dragstång? Det fanns inte när jag köpte min kärra för några år sen och jag är tveksam om det finns nu. Tror inte att Fförsäkringsbolagens säljare har full koll på det.

//Stefan

Flodström
2007-02-12, 00:39
En klass-3 kätting dragen genom hjulet är utmärkt, om den går igenom hjulet. Annars så är alcosafetys trailerlås godkänt av försäkringsbolagen.

Tack för all information.
En kätting går tyvärr inte igenom på mina trailerhjul, det är bara runda hål på ca 20mm och en kedja som ni föreslår är säkert tjockare än det. Det hade annars varit mitt första val om det hade gått.

Vad är alcosafetys lås för något? Har inte hört om det tidigare. Har du bild eller link eller annan information är jag tacksam (jag bor nämligen i Norge). mvh Flodström

TAMTAM
2007-02-12, 07:05
http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=73

Bästa som finns, kedja genom hjul och runt balkar är bra som komplement allt för att göra det svårt

magic
2007-02-12, 11:26
Instämmer, Al-ko:s lås (alkolås...?) är förmodligen bästa låset för kulhandsken, enda nackdelen jag sett är att låskolven kan frysa ihop på vintern om trailern står utomhus.

Rospigg
2007-02-12, 11:38
Har också AL-KO på den trailer som följde med nya båten och det verkar väldigt rejält och är godkänt, dessutom fick jag just veta från IF att med det på så sjunker självrisken från 2500kr till 1000 kr vid stöld :wink:

knota
2007-02-12, 11:46
Finns det godkända kulhandskelås till EU-trailers med fyrkantsrör som dragstång? Det fanns inte när jag köpte min kärra för några år sen och jag är tveksam om det finns nu. Tror inte att Fförsäkringsbolagens säljare har full koll på det.

//Stefan

Har varit uppe tidigare.'
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=18054&highlight=l%E5s+trailer
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=20790&highlight=l%E5s+trailer

Jonas 37
2007-02-12, 14:31
Instämmer, Al-ko:s lås (alkolås...?) är förmodligen bästa låset för kulhandsken, enda nackdelen jag sett är att låskolven kan frysa ihop på vintern om trailern står utomhus.

Smörj ofta med sk grafitspay(hur stavas det?) så slipper du problemet.Jag har ett Al-ko saftey på min bromsade Bålsta reg 1000.Väldigt viktigt att man sätter i den sk plastkulan , då den tydligen är väldigt jobbig att borra sönder.

Flodström
2007-02-12, 15:24
http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=73

Bästa som finns, kedja genom hjul och runt balkar är bra som komplement allt för att göra det svårt

Tack TAMTAM, har sett på det låset men vet inte om det passar på min Norska båttrailer. Skall kolla med dom som sälger al-ko låsen her i Norge.
Sen får man kanske komplettera med et godkänt hänglås med kedja.:D

Musky
2007-02-12, 15:32
Tack för all information.
En kätting går tyvärr inte igenom på mina trailerhjul, det är bara runda hål på ca 20mm och en kedja som ni föreslår är säkert tjockare än det. Det hade annars varit mitt första val om det hade gått.

Vad är alcosafetys lås för något? Har inte hört om det tidigare. Har du bild eller link eller annan information är jag tacksam (jag bor nämligen i Norge). mvh Flodström

Fälgarna på min trailer har samma typ av runda hål som du beskriver. Ligger bara hållen tillräckligt nära varandra så fungerar det att låsa fast kedjan med hänglåset genom att föra låsbygeln genom två av hålen i fälgen.

Kingofthebesa
2007-02-12, 17:33

//Stefan

Det finns ett som heter Swema 2010 eller Swemalock 2010 som passar på t.ex. TK BT-650 (som har fykantsrör som dragstång). OBS! låset går inte att ha på när bilen är kopplad! (Det är en dyr plåtbit!!! ca 1300 inkl hänglås.)
//Patrik

TAMTAM
2007-02-12, 19:12
Tack TAMTAM, har sett på det låset men vet inte om det passar på min Norska båttrailer. Skall kolla med dom som sälger al-ko låsen her i Norge.
Sen får man kanske komplettera med et godkänt hänglås med kedja.:D
Är det en besiktigad bromsad och fjädrad kärra du har läs på skyltarna nära den befintliga kulhandsken där borde det gå att identifiera vilken som levererat påskjutsbroms och axel till vagnen eller ring tillverkaren, om det är en obromsad sjösättningsvagn kan det bli knepigare kanske lycka till

Flodström
2007-02-12, 20:44
Är det en besiktigad bromsad och fjädrad kärra du har läs på skyltarna nära den befintliga kulhandsken där borde det gå att identifiera vilken som levererat påskjutsbroms och axel till vagnen eller ring tillverkaren, om det är en obromsad sjösättningsvagn kan det bli knepigare kanske lycka till

Ok, ska kolla upp det, tack

TAMTAM
2008-05-28, 20:43
Fälgarna på min trailer har samma typ av runda hål som du beskriver. Ligger bara hållen tillräckligt nära varandra så fungerar det att låsa fast kedjan med hänglåset genom att föra låsbygeln genom två av hålen i fälgen.
Riktigt begåvat!!!! ska kolla om det funkar på min vagn också tack för tipset!! mvh

PerE
2008-05-28, 22:57
Riktigt begåvat!!!! ska kolla om det funkar på min vagn också tack för tipset!! mvh Jag gör också så, funkar klockrent. Se bara till att kättingen inte är för slack, för då kanske ekipaget får fart innan hjulet låser, med risk för att något händer med båten eller att kättingen/hjulaxel/lås ger vika. Finns billiga (139:-) kulhandskelås på Clas Olsson som inte är godkända men kanske avskräcker lite iaf, funderar på att skaffa ett bara för att säkra upp i kombination med kättingen.

Flodström
2008-06-29, 20:43
Hej.
Jag köpte till slut ett Al-Ko safetylås till trailern min. Är helnöjd med det. Det bästa med låset är ju att det kan sitta kvar efter att man kopplat trailern till bilen. Inte många lås som har den möjligheten. Slipper komma ut till bilen efter en paus i transporten för att finna bilen utan trailer. Kanon i mina ögon.

Kostade ca 900 NOK att köpa då jag monterade låset själv (inga större svårigheter) . Fick en massa adaptrar till låsfästet så det var bara att välja den som passade. Man byter nämligen ut hela kul-fästet till ett nytt.

Låset skall låsas tillsammans med den medföljande kulan som det var sagt tidigare i tråden.
Ett ok lås i mina ögon. Kompletterar du med klass 3-lås med kätting så skall det mycket till innan nån stjäler ekipaget.

Så här ser låset ut monterat på min 2tons Tysse-trailer:

knota
2008-07-04, 19:30

Är det då inte "bara" att skruva bort hjulet och ersätta det och åka iväg?, eller drar du kedjan genom ramen på kärran också?.

TAMTAM
2008-07-04, 21:32
Är det då inte "bara" att skruva bort hjulet och ersätta det och åka iväg?, eller drar du kedjan genom ramen på kärran också?.
Inget hjälper om man byter hjulet som kättingen går igenom bara slänga upp det på kärran och montera annat dock risken för att tillfällig tjuv har vad som behövs är liten.
Grejen är att avskräcka, vill de ta den så är det planerat och förberett då finns inga skydd varken kedjor eller kulhandsklås står emot någon längre tid.

Flodström
2008-07-05, 02:42
Du har rätt ang det där TAMTAM. Vill dom ta´t så gör dom det planlagt.
Polarns Suzuki 115hk (180 kg) blev stulen då båten stod i trädgårn. T.o.m. viste dom att det fans en stor skottkärra (med dubbla hjul) hos grannen. Den stod nere vid vägen på morgonen då det hela upptäcktes. det måste ha varit minst 2 pers, kanske 3 eller 4 , inte omöjligt. Man bollar inte direkt med en sådan stor motor.
Verkar vara proffs.

Allt av kablar, rör, ledningar, kjetting var klipt (ljudlöst!!??) t.o.m. kabeln till givaren som inte hadde med motorn att göra var klipt. Grundligt jobb måste jag säga, suck! :(

TAMTAM
2008-07-05, 12:06
Du har rätt ang det där TAMTAM. Vill dom ta´t så gör dom det planlagt.
Polarns Suzuki 115hk (180 kg) blev stulen då båten stod i trädgårn. T.o.m. viste dom att det fans en stor skottkärra (med dubbla hjul) hos grannen. Den stod nere vid vägen på morgonen då det hela upptäcktes. det måste ha varit minst 2 pers, kanske 3 eller 4 , inte omöjligt. Man bollar inte direkt med en sådan stor motor.
Verkar vara proffs.

Allt av kablar, rör, ledningar, kjetting var klipt (ljudlöst!!??) t.o.m. kabeln till givaren som inte hadde med motorn att göra var klipt. Grundligt jobb måste jag säga, suck! :(
Så ni ligger inte ens säkra på någorlunda landsbygd/villatomt i Norge?? riktigt jävla trist är det!