Visa fullständig version : Kroka Sutaren effektivt ?
Har märkt att jag väldigt ofta missar Sutarna när dom nappar. Jag kör med Kamasan Wide Gap i storlek 8 men ska byta till 10 så snart jag får tag i några. Någon som har andra bra tips hur man på bästa sätt missar så få napp som möjligt ? Jag försöker se på flötet hur det beter sig men förmodligen gör jag nåt galet iom att jag missar så många ... eller alla kanske gör det ?
Tips mottages tacksamt ! :)
Sturgeon
2003-07-24, 03:55
Kyla min vän, kyla.:cool2:
Kroka när tiden är inne och flötet dyker duktigt.
Gå inte ner till ännu mindre krok, nr 10 är ju k*rringstorlek.:rolleyes:
Måste ju få plats med 3 stora majskorn, eller?
raniceps
2003-07-24, 04:10
Säker på att det är sutare som nappar?
El Crapone
2003-07-24, 05:52
Originally posted by raniceps
Säker på att det är sutare som nappar?
Tänkte också på den när jag läste det... Kan det nte vara mört eller någon annan mindre vitfisk som hugger och så kroken är för stor för??
Men, troligast är nog att du får linnapp. När sutaren närmar sig betet kan flötet börja vingla och vicka eftersom sutaren kommer åt linan. Om du kör den s.k. lyftmetoden (ett pennflöte med ett sänke som ligger på botten) kan du undvika att göra mothugg på linnapp eftersom endast lyftnapp betyder napp. Hmm. Undrar ifall någon förstår det där?!
Sturgeon, väntar man för länge så sticker dom bara ... har testat det med .... ;) Sen så är det ju så att flötet inte dyker speciellt ofta när man fiskar Sutare ... iallafall inte när vi gör det ... utan det reser sig oftast eller börjar gå i sidled eller nåt sånt.
Raniceps, säker kan man ju aldrig vara men när man ser bubblorna närma sig flötet och sedan händer något ex flötesgupp, lyft eller flytning i sidled ... då är det svårt att veta hur mycket man ska vänta. Ganska ofta tror jag det är kräftor som nappar och det ser mycket likt ut som Sutarnappen.
El Crapone, Mörtarna brukar ha gått och lagt sig vid den tiden men visst kan en och annan säkert nappa.
Limnos, jo men det är även såna lyftnapp som jag missar ofta... fattar inte varför. För mycket majs på kroken (3 st på en storlek 8 krok) ? För stor krok ? Gör för hårt mothugg ? Väntar för länge/kort ?
Hur ofta lyckas ni kroka dom ?
Jag fick just tips om att köra med lyft metoden. En blyhagel ligger på botten sen när sutaren tar majsen och drar iväg så lyfts sänket från botten och det märks direkt på flötet genom att den åker upp. Jag tog min första sutare på det sättet. Bergman hade man inte en del napp av mört på den sjön där ni fiskade. Om mörtarna är riktigt i farten så kan dem t.o.m napp på blyvikterna. Man kanske kan köpa ett ennu känsligare flöte också. Drennan Still Water Blue skall tydligen vara bra...
Stillwater blue är lite overkill till sutare. Ett vanligt crystal waggler, eller möjligen med en insert räcker gott. Sutare brukar göra processen kort av det tunna sprötet på stillwaterblue (när de ligger och flapprar i håven). Till ruda är det dock ett ypperligt flöte.
Peter Larsson
2003-07-29, 09:49
Bergman fiskar du på lyftnapp? Överblyat alltså?
Nja, alltså ... hmm ... jag har bara tre pyttevikter ca 10 cm från kroken. Kanske ska sätta någon/alla närmare kroken för att få mer karaktäristiska napp ? Överblya kanske blir svårt de gånger man inte kör på botten .... ;)
Har någon prövat cirkelkrok?
Crubbster
2003-08-09, 13:18
cirkelkrok använder man inte de till havsfiske (sturgeon va säger du ??)
använd 10 eler 12 kamasan, du får mer fisk och du får på 2 majskorn vilket e allt som behövs !!!!
Cirkelkrok bör funka klockrent till mete
Jag använder en 10:ans Kamasan B983, som jag bockat in spetsen mot krokstammen på. Oavsett vilken fisk jag metar använder jag mask. Jag fångar inte fler fiskar med den här kroken men jag tappar heller inte fler, däremot kan jag mycket lättare återutsätta fisken eftersom kroken fäster i käkvinkeln eller läpparna. Tekninken är att vänta till fisken börjar svälja. Sen stramar man upp linan. Fisken krokar sig själv.
Sturgeon
2003-08-09, 18:45
Originally posted by Crubbster
cirkelkrok använder man inte de till havsfiske (sturgeon va säger du ??)
använd 10 eler 12 kamasan, du får mer fisk och du får på 2 majskorn vilket e allt som behövs !!!!
Cirkelkrock börjar bli ganska vanligt vid havsmete, själv tycker jag bäst om vanliga, där möjligheten finns att ge ett rejält mothugg.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.