handdator

Visa fullständig version : Val Av överhandsfräs

Fiskepappa
2008-02-08, 21:19
Hej på er

Nu börjar man väl bli lite frågvis kanske men vad har ni för Handöverfräs går i valet om man skall köpa en billig eller lite dyrare runt en 1500 kr

tacksam för många tips

//Kenth@

Jaraal
2008-02-08, 21:42
Hej

Vad har du tänkt fräsa för något?

Hej på er

Nu börjar man väl bli lite frågvis kanske men vad har ni för Handöverfräs går i valet om man skall köpa en billig eller lite dyrare runt en 1500 kr

tacksam för många tips

//Kenth@

trango
2008-02-09, 09:39
Hej,

Det beror helt och hållet vad du ska fräsa och vilken hållbarhet du förväntar dig av fräsen. Billigare fräsar fungerar ganska bra, men eftersom de generellt har något sämre kvalitet i lager tappar de snabbare precisionen än en dyrare modell. För betestillverkning tror jag en Jula eller Clas Ohlsson fräs duger fint!

Dessutom är kvaliteten på frässtålet mycket viktigt om du vill ha snygga fräsningar. Speciellt hårda träslag som t.ex. björk är svårt att fräsa med dåliga stål!

Lycka till

/Fredde

Kjelle Lundberg
2008-02-09, 10:50
Håller med trango,frässtålet är betydligt viktigare än själva fräsen.Jag har nog testat dom flesta märken och alla funkar ok ett litet tag sedan sticker stylagret,och då kan det hugga till ordentligt.Vilket är rätt otrevligt.Så satsa på ett kvalitets stål.

Fiskepappa
2008-02-09, 14:01
Hej

Vad har du tänkt fräsa för något?

Som sagt i första hand så blir den säkert till att fräsa kanter på beten.man vill ju inte lägga ut 400 kr så går den sönder efter ett tag.Vad ska det vara för kvalitet på stålet finns det något bra märke.

//Kenth@

Andree
2008-02-09, 14:42
Cobolt är ett bra märke.det använder vi på verkstaden och våra handöverfräsar går ett par timmar om dagen året om, som kjelle sa kolla att styrlagret är robust och har en bra infästning

Theofils Carlsson säljer dessa stål men dom är inte billiga Flinks Järn kan du kolla med dom har bara kvalitets verktyg o inget kina skit men kostar där efter men det är det värt

Eneby1
2008-02-09, 16:33
Angående handöverfräs, köp inte Keller på Coop i alla fall. Spindellåset pajade på 2 st, nu har jag en B&D för runt en tusenlapp och den funkar mycket bättre.

Som tidigare talare så håller jag med om att det skall vara kvalitefräsar.

Jaraal
2008-02-09, 16:43
Satsa på en dyrare modell. Även om grejorna fungerar ungefär lika så är djupstoppar och andra tillbehör oftast bättre på den mer påkostade modellerna. Grejorna tar iochförsig inte så mycket stryk om du bara skall fräsa kanter men du kanske skall använda fräsen till annat. Satsa på kvalite`.

MVH Jari Aalto

Hej på er

tacksam för många tips

//Kenth@

woodlund
2008-02-09, 19:02
Hej på er

tacksam för många tips

//Kenth@

Jag tycker att du ska satsa på bra kvalitet om du ska använda din fräs till lite grövre fräsningar , men ska du inte fräsa speciellt mycket eller så ofta räcker det med att du skaffar en fräs i "mellanskiktet" för den kommer du inte köra slut på de närmsta åren :cool2:
Däremot tycker jag att du ska se till att köpa ett frässtål som är gjort i hårdmetall för de håller skärpan längre om du ska fräsa i lite hårdare träslag såsom bok& ek . Håll däremot uppsikt på kullagret som dom skrivit innan i tråden , kolla upp det innan varje gång du tänkt fräsa så att det inte skär ihop för dig , det händer inte så mycket om det skär, mer än att stålet gräver sig in i materialet och skapar ett djupt fräsmärke som kan vara svårt att få bort men det kan vara lite otäckt om det händer !

Apell
2008-02-09, 19:49
Jag håller med att stålen är ruskigt viktiga, själv kör jag med cobolt.
När det gäller fräsar har jag testat en del och eftersom jag använde fräsen i ett fräsbord föll det på Julas fräs eftersom den var den enda som kunde köras utan att hela tiden hålla in avtryckaren.
Har kört ganska mycket och så länge man kör med hyfsat lätta stål håller lagren bra.

Stampe
2008-02-09, 23:34
Jag håller med att stålen är ruskigt viktiga, själv kör jag med cobolt.
När det gäller fräsar har jag testat en del och eftersom jag använde fräsen i ett fräsbord föll det på Julas fräs eftersom den var den enda som kunde köras utan att hela tiden hålla in avtryckaren.
Har kört ganska mycket och så länge man kör med hyfsat lätta stål håller lagren bra.

Går ju att typ tejpa avtryckaren :)

Fiskepappa
2008-02-10, 10:44
Fråga till ???

Men vad för märke modell kör ni med.försöker bara skapa lite inspiration inför köpet.

//Kenth@

Fiskepappa
2008-02-10, 14:37
Håller med trango,frässtålet är betydligt viktigare än själva fräsen.Jag har nog testat dom flesta märken och alla funkar ok ett litet tag sedan sticker stylagret,och då kan det hugga till ordentligt.Vilket är rätt otrevligt.Så satsa på ett kvalitets stål.

Kjelle du skriver att du testat dom flesta märken men har du märkt någon skillnad på hållbarhet dels mellan märken dels i pris.

// Kenth@

Kjelle Lundberg
2008-02-10, 19:14
Det enda märke som jag tycker duger är COBOLT,har haft stora problem med styrlagren på dom andra märkena.Allt från Clas ohlson till CMT har lager som är odugliga i längden.

Andree
2008-02-10, 23:23
jag kör bara med Cobolt stål och Festo maskiner .. Festo är visserligen dyra men håller en livstid ,

mangeboy79
2008-02-10, 23:44
Det enda märke som jag tycker duger är COBOLT,har haft stora problem med styrlagren på dom andra märkena.Allt från Clas ohlson till CMT har lager som är odugliga i längden.

håller stålen ? lager är ju lätt att byta !

Kjelle Lundberg
2008-02-12, 02:07
Visst är det lätt att byta men när lagret sticker så kan det hugga i ordentligt och då är risken stor att man skadar sig,typ fingrarna får jätte aj då ju.

mangeboy79
2008-02-12, 07:47
tänkte mer byta till ett bra lager direkt..... var nära jag fick riktigt aj i handen i går, betet jag fräste klövs i min hand

Fiskepappa
2008-02-12, 08:57
tänkte mer byta till ett bra lager direkt..... var nära jag fick riktigt aj i handen i går, betet jag fräste klövs i min hand

Innan man får JÄTTE AJ så undrar jag om ingen av er kör med att hålla fast betet i någon hållare som jaraal gör.Vore bra och höra/se hur andra gör,förutom håller betet i handen.

ang övehansfräs så kanske det blir bosch pof 1400 1579kr eller Black and decker KW 900 för 900kr någon som kör med dessa.

STÅLET har läst att det ska ligga på radie 9-9,5 mm kan man köra med 8 eller 10 också ???

//kenth@

Perx
2008-02-12, 09:15
Jepp jag fäster betet i en hemgjord hållare och för fräsen istället för betet, har inte vågat mig på ett fräsbord och hålla betet med bara händerna , efter de skräckhistorier man hört och sett bilder på.

Blir ju några extra moment med mitt fräsbord med hållare men fungerar smidigt tycker jag.
Och säkert för fingrarna...
Men en hållare typ Jaraals vore ju helt ok om man kör fräsbord, visst går det säkert alldeles ypperligt att köra dem för hand på fräsbordet som många gör, men du skall veta vad du gör...

Perx

Innan man får JÄTTE AJ så undrar jag om ingen av er kör med att hålla fast betet i någon hållare som jaraal gör.Vore bra och höra/se hur andra gör,förutom håller betet i handen.

ang övehansfräs så kanske det blir bosch pof 1400 1579kr eller Black and decker KW 900 för 900kr någon som kör med dessa.

STÅLET har läst att det ska ligga på radie 9-9,5 mm kan man köra med 8 eller 10 också ???

//kenth@

Fiskepappa
2008-02-12, 09:22
Jepp jag fäster betet i en hemgjord hållare och för fräsen istället för betet, har inte vågat mig på ett fräsbord och hålla betet med bara händerna , efter de skräckhistorier man hört och sett bilder på.

Blir ju några extra moment med mitt fräsbord med hållare men fungerar smidigt tycker jag.
Och säkert för fingrarna...
Men en hållare typ Jaraals vore ju helt ok om man kör fräsbord, visst går det säkert alldeles ypperligt att köra dem för hand på fräsbordet som många gör, men du skall veta vad du gör...

Perx

Skulle vara kul och se hur du gjort...Man vill ju ha fingrarna kvar så länge det går .

Alla ideer är tacksamma

Kenth@

mangeboy79
2008-02-12, 11:59

//kenth@

det var den andra tillbudet jag haft ! är minst lika rädd för hållaren för då måste man ha hela fräsen ovanför bordet ! första g det var nära att gå illa snuddade min lediga hand fräsen när jag la ifrån mig ett bete , hade jag kört hållare metoden då hade det gått värre !

Fiskepappa
2008-02-12, 12:08
det var den andra tillbudet jag haft ! är minst lika rädd för hållaren för då måste man ha hela fräsen ovanför bordet ! första g det var nära att gå illa snuddade min lediga hand fräsen när jag la ifrån mig ett bete , hade jag kört hållare metoden då hade det gått värre !

Ja då hade du säkert blivit sjukskriven några veckor eller om det ville sig illa kan man få hela handen förstörd och bli handikappad.Ja det är väl det sista man vill.

Kent@

toxs
2008-02-12, 15:28
Jag skruvar alltid fast betet, spelar ingen roll med skruvhål då jag alltid borrar upp för rasselkulor...

Fiskepappa
2008-02-12, 16:04
Jag skruvar alltid fast betet, spelar ingen roll med skruvhål då jag alltid borrar upp för rasselkulor...

Hur menar du att du skruvar fast betet ???.För du sedan över fräsen som perx eller har du någon annan anordning.

//Kenth@

toxs
2008-02-12, 16:39
Hur menar du att du skruvar fast betet ???.För du sendan över fräsen som perx eller har du någon annan anordning.

//Kenth@

nån dag när jag har tid, men annars
1. Borrar jag ett hål genom betet
2.Skruvar fast det i en bänk
3. Lägger en mall runt betet som är lika högt som betet för stadga av fräsen
4. Fräser hejvilt

Ungefär så

Det blir väl i princip som Perx bara att mina blir lite slätare ;)

Kjelle Lundberg
2008-02-12, 17:55

//kenth@

Det beror på vilken grovlek det är på betet och hur rund kant du vill ha.

Fiskepappa
2008-02-12, 19:09
Det beror på vilken grovlek det är på betet och hur rund kant du vill ha.

OK finns det någon regel har läst att jaraal har runt 9 mm när han kör beten runt 20-22 mm. Man får väl prova sig fram.

Kenth@

woodlund
2008-02-12, 20:11
Skulle vara kul och se hur du gjort...Man vill ju ha fingrarna kvar så länge det går .

Alla ideer är tacksamma

Kenth@

Om du vill vara på den säkra sidan så gör du såhär , skaffa en plywood platta på cirka 60*60cm 20mm tjock , borra ett hål som är lite större än frässtålet , ställ sedan fräsen på plattan med stålet placerat i hålet , skruva sedan fast fräsen i några av de hålen som borde finnas på "fräsbordet".
Vänd sedan på hela skiten och fäst den på tex, ett par arbetsbockar o vips har du skaffat dig en bordsfräs så du inte behöver hålla i fräsen utan kan jobba med träbiten , det är då lättare att behålla fingrarna ett tag till . :appl:
Om du undrar något mer så är det bara att fråga !

"Fler fingrar åt folket :headbang:"

Fiskepappa
2008-02-12, 21:52
Om du vill vara på den säkra sidan så gör du såhär , skaffa en plywood platta på cirka 60*60cm 20mm tjock , borra ett hål som är lite större än frässtålet , ställ sedan fräsen på plattan med stålet placerat i hålet , skruva sedan fast fräsen i några av de hålen som borde finnas på "fräsbordet".
Vänd sedan på hela skiten och fäst den på tex, ett par arbetsbockar o vips har du skaffat dig en bordsfräs så du inte behöver hålla i fräsen utan kan jobba med träbiten , det är då lättare att behålla fingrarna ett tag till . :appl:
Om du undrar något mer så är det bara att fråga !

"Fler fingrar åt folket :headbang:"

Woodlund det du beskrev nu var väl ett fräsbord .men det jag undrar i början av tråden är var man skall ha för fräsmaskin och vilka maskiner ni har.senare vart det utvecklat till hur man skall rädda fingrarna,med andra ord en om ni har någon hållare som ni spänner fast i betet så man slipper skada fingrarna,
alla bilder och tips är kanon ..ska nog väg i morgon och köpa överhandsfräsen,fast man är osäker på vilken modell man ska välja.fräsen blir en med bra kvalitet eftersom det var väldigt viktigt.

Kenth@

Jaraal
2008-02-12, 22:03
Fiskepappa: Det som egentligen avgör allt är huruvida styrlagret går ungefär i mitten av betet. Jag har ett frästål som är mycket bra( minns inte fabrikatet, kostade inte 39 kronor) som jag kan kan låta styrlagret gå lite grann över mitten till andra sidan och det fungerar utan att betet blir skevt eller snett i fräsningen. När betet är något smalare än 20 mm låter jag skäret inte ta "fullt" ut. Enkla sjusteringar i höjdled så får man rätt resultat. Skärstålet är 9,5 mm. Tjockare beten kan behöva en större skärradie men det är alltid inte nödvändigt. Man vill ju inte att betet skall se klumpigt ut. Egentligen är det bara att testa och göra en okulär besiktning av betet. Givetvis använder jag en fräsjigg och jag har ett stort fräsbord så att jag kan säkert göra i ordning kroppen på tryggt avstånd från fräsen. Att göra iordning kroppen för nära en fritt roterande stål kan vara vanskligt. Jag har sett att en del använder vissa skydd och jag kommer att göra en uppdatering för det samtidigt som jag vill klämma in en dammsugarslang för att få bort spånen.

ps. använd sunt förnuft vid fräsning!

MVH Jari Aalto Jaraal

OK finns det någon regel har läst att jaraal har runt 9 mm när han kör beten runt 20-22 mm. Man får väl prova sig fram.

Kenth@

Fiskepappa
2008-02-12, 22:28
Fiskepappa: Det som egentligen avgör allt är huruvida styrlagret går ungefär i mitten av betet. Jag har ett frästål som är mycket bra( minns inte fabrikatet, kostade inte 39 kronor) som jag kan kan låta styrlagret gå lite grann över mitten till andra sidan och det fungerar utan att betet blir skevt eller snett i fräsningen. När betet är något smalare än 20 mm låter jag skäret inte ta "fullt" ut. Enkla sjusteringar i höjdled så får man rätt resultat. Skärstålet är 9,5 mm. Tjockare beten kan behöva en större skärradie men det är alltid inte nödvändigt. Man vill ju inte att betet skall se klumpigt ut. Egentligen är det bara att testa och göra en okulär besiktning av betet. Givetvis använder jag en fräsjigg och jag har ett stort fräsbord så att jag kan säkert göra i ordning kroppen på tryggt avstånd från fräsen. Att göra iordning kroppen för nära en fritt roterande stål kan vara vanskligt. Jag har sett att en del använder vissa skydd och jag kommer att göra en uppdatering för det samtidigt som jag vill klämma in en dammsugarslang för att få bort spånen.

ps. använd sunt förnuft vid fräsning!

MVH Jari Aalto Jaraal

Tack jaraal för upplysningen jag har sett din beskrivning på hållare, den verkar vara väldigt behändig och smart,Vad har du för fräsmaskin jaraal (märke)Jag har ett gammalt ikeabord som jag tänkte göra om till fräsbord.Men var fräser ni någonstans i källaren,lägenheten,garaget.förrådet.Själv bor jag i lägenhet kan man fräsa där eller dammar det för mycket.

Bock o tack Jaraal

MVH

Kenth@

Wolfcreek
2008-02-13, 09:47
håller med de andra att stålet är viktigare än själva fräsen. antingen köper du ett dyrt stål från början, eller håller ett öga på lagret och byter ofta. ett dyrare stål håller skärpan betydligt längre också.

olika radie till olika tjocklekar på betet, men för att kunna utnyttja hela radien ovanför bordsytan, krävs att betet är nån milimeter tjockare än dubbla radien.
t ex 9,5mm radie till 20 mm bete och uppåt.

jag har byggt ett fräsbord med en ganska billig fräs där handtaget måste vara intryckt för att gå. löste det med en kattstrypare runt avtryckarn och monterade en vanlig vippbrytare på sladden som jag monterade på väggen vid bordet. bra att ha av och på lättillgänglig om man måste slå av snabbt. moddningar av elprylar sker på egen risk ;)

en metod som några kör med för att spara fingrar är att använda en ganska tjock, genomskinlig plexiglasskiva med två handtag monterade på ovansidan, en remsa halktejp i mitten på undersidan och sen trycka ner ämnet med skivan mot frässtålet. en skön grej kan vara att montera en "sarg" på fräsbordet, för att skydda kulorna om ämnet flyger iväg.
jag anväder mest bara händerna av gammal, dum vana...

skalade av en halv knoge i måndags, men inte i fräsen - akta fingrarna! :)

/Anders

Fiskepappa
2008-02-13, 09:57
håller med de andra att stålet är viktigare än själva fräsen. antingen köper du ett dyrt stål från början, eller håller ett öga på lagret och byter ofta. ett dyrare stål håller skärpan betydligt längre också.

olika radie till olika tjocklekar på betet, men för att kunna utnyttja hela radien ovanför bordsytan, krävs att betet är nån milimeter tjockare än dubbla radien.
t ex 9,5mm radie till 20 mm bete och uppåt.

jag har byggt ett fräsbord med en ganska billig fräs där handtaget måste vara intryckt för att gå. löste det med en kattstrypare runt avtryckarn och monterade en vanlig vippbrytare på sladden som jag monterade på väggen vid bordet. bra att ha av och på lättillgänglig om man måste slå av snabbt. moddningar av elprylar sker på egen risk ;)

en metod som några kör med för att spara fingrar är att använda en ganska tjock, genomskinlig plexiglasskiva med två handtag monterade på ovansidan, en remsa halktejp i mitten på undersidan och sen trycka ner ämnet med skivan mot frässtålet. en skön grej kan vara att montera en "sarg" på fräsbordet, för att skydda kulorna om ämnet flyger iväg.
jag anväder mest bara händerna av gammal, dum vana...

skalade av en halv knoge i måndags, men inte i fräsen - akta fingrarna! :)

/Anders

Tack Wolfcreek Man får tips hela tiden,den där drag biten verkar väldigt smart.Jag hade tänkt mig något liknade med nubb eller skruv som går igenom hållaren men det här var nog smartare,Fråga till er som fräser Dammar det mycket kan man fräsa i lägenheten eller vart tar man vägen om man bor i en lägenhet (balkongen ???)

Kenth@

Jaraal
2008-02-13, 11:55
Märke "Metabo" med en av och påknapp som man inte behöver hålla i. Fräs aldrig i en lägenhet utan nyttja en lokal för ändamålet och använd någon form av utsug/dammsugare. Damm är inte kul att ha överallt dessutom kan det vara allergiframkallande/irriterande beroende på träslag.

Mvh Jari Aalto Jaraal

Tack jaraal för upplysningen jag har sett din beskrivning på hållare, den verkar vara väldigt behändig och smart,Vad har du för fräsmaskin jaraal (märke)Jag har ett gammalt ikeabord som jag tänkte göra om till fräsbord.Men var fräser ni någonstans i källaren,lägenheten,garaget.förrådet.Själv bor jag i lägenhet kan man fräsa där eller dammar det för mycket.

Bock o tack Jaraal

MVH

Kenth@

Fiskepappa
2008-02-13, 15:28
Märke "Metabo" med en av och påknapp som man inte behöver hålla i. Fräs aldrig i en lägenhet utan nyttja en lokal för ändamålet och använd någon form av utsug/dammsugare. Damm är inte kul att ha överallt dessutom kan det vara allergiframkallande/irriterande beroende på träslag.

Mvh Jari Aalto Jaraal

Ja det blir väl något utrymme i källaren man får hitt på nått.Extradammsugare finns det så där blir det inga problem,har även Skyddsmask och skyddsglasögen.Men först blir det att göra ett Mothåll för vobblerna.JA du hade en proffsfräs jag kommer nog nöja mig med en B&D för 1000 kr + ett bra stål

//Kenth@

Jaraal
2008-02-14, 23:46
Här kommer den slutgiltiga lösningen från mig rörande fräsanhåll/skydd. Det tog 20 minuter att från tanke till färdig produkt och test av denna. Jag tror att det här löser de flesta problem. Skyddet består av en träbit 60*60 mm och 250 mm lång och spännes fast med en tving. Två sidoskydd för spånen in i dammsugarhålet. Ett polycarbonskydd för fräsen på ovansidan. Risken att man lyckas peta in fingrarna är minimal. Dammsugarröret passas in i ett hål ovanifrån som suger ut spånen underifrån vid fräsen. Fräsjiggen går in exakt och kommer inte att röra i polycarbonskyddet. Det finns ingen risk att man får ett löst arbetstycke som flyger mot de mer ädlare delarna av kroppen. Själva anordningen fungerar perfekt med minimalt av spån som hamnar utanför. Med lite små sjusteringar av skyddets placering och sedan var det bara att köra. Ge gärna feedback och utveckla den mer om möjligt. Tacksam för förbättringar!

Observera att jag använder min fräsjigg till denna fräsningstyp. Jag ansvarar inte för de eventuella skador på personer som testar detta med betet i handen.

MVH Jari Aalto Jaraal

Fiskepappa
2008-02-15, 00:15
Här kommer den slutgiltiga lösningen från mig rörande fräsanhåll/skydd. Det tog 20 minuter att från tanke till färdig produkt och test av denna. Jag tror att det här löser de flesta problem. Skyddet består av en träbit 60*60 mm och 250 mm lång och spännes fast med en tving. Två sidoskydd för spånen in i dammsugarhålet. Ett polycarbonskydd för fräsen på ovansidan. Risken att man lyckas peta in fingrarna är minimal. Dammsugarröret passas in i ett hål ovanifrån som suger ut spånen underifrån vid fräsen. Fräsjiggen går in exakt och kommer inte att röra i polycarbonskyddet. Det finns ingen risk att man får ett löst arbetstycke som flyger mot de mer ädlare delarna av kroppen. Själva anordningen fungerar perfekt med minimalt av spån som hamnar utanför. Med lite små sjusteringar av skyddets placering och sedan var det bara att köra. Ge gärna feedback och utveckla den mer om möjligt. Tacksam för förbättringar!

Observera att jag använder min fräsjigg till denna fräsningstyp. Jag ansvarar inte för de personer och eventuella skador som testar detta med betet i handen.

MVH Jari Aalto Jaraal

Kanon Jaraal

Det är sån info som många vill ha,sånt som berör ideer och säkerhet. Bilderna till din beskrivning kommer säkert att uppskattas för det är säkert fler som gått i samma tankar att bygga något säkert och få behålla sina fingrar.

Du får många stjärnor av mig

M V H

Kenth@

Jaraal
2008-02-15, 00:25
Fiskepappa. Tackar! Chansen gynnar den som är förberedd, så är det!

Fiskepappa
2008-02-17, 22:24
Fiskepappa. Tackar! Chansen gynnar den som är förberedd, så är det!

Snacka om tur man har.Bostadförenigen har öppnat en snickarverkstad i området där ingår bandsåg överhansfräs pelarborr slipmaskiner m.m ska bara skaffa nyckel i morgon.Men jag skulle köpa en 9 1/2 diam fräs idag men det fanns ingen var innne i två järnaffärer bägge hade Bosch 8 och 10 Diam´fräsar är det någon som har en bra sida där man får tag på fräsar som jag förstår så har väl dom flesta 9-9 1/2 diam fräsar ???.

//Kenth@

Fiskepappa
2008-02-18, 21:15
Är det ingen som ha rnågon bra sida där man beställer frässtål om det nu inte funkar med 8 eller 10 diam stål,Vad kör ni själva med ????? är det clas ohlsons stål några kör med cobolt.

//Kenth@:fisk:

OOmiz
2008-02-18, 21:22

Observera att jag använder min fräsjigg till denna fräsningstyp. Jag ansvarar inte för de eventuella skador på personer som testar detta med betet i handen.

MVH Jari Aalto Jaraal

Det där var nog den absolut bästa posten på fiskesnack i år. Mycket informativt. Sparar den till den dag då jag köper en överhandsfräs. Tusen tack!

Fiskepappa
2008-02-18, 23:47
Det där var nog den absolut bästa posten på fiskesnack i år. Mycket informativt. Sparar den till den dag då jag köper en överhandsfräs. Tusen tack!

Hej Omiz

Jaraal har skrivit flera bra tips på detta forum se gärna hans fräshållare.Jag har gjort en kopia av den med avrundningar på bägge sidor funkar hur bra som helst .Man kommmer långt med lite ideer.Tack ska ni ha wobblersnidare där ut och nu menar jag att alla ska ta åt sig.Det är ni alla som får det forumet att leva.

:appl:

//Kenth@

hellhammer
2008-02-19, 22:39
jaraal o ni andra som kan underlätta för oss hobbysnidare.:appl:

Gargamel
2008-02-20, 11:51
Claes olssons har bra billiga fräsar, det hänt en gång att kullagret på fräsen har spruckit och flugit som pistolskott i lokalen, Annars har jag säkert förbrukat 8-10st som aldrig har krånglat. Jag kör med en tjock plexiglas skiva med handtag, ingen fara för vare sig fingrar eller ögon.

//Gargis

Snacka om tur man har.Bostadförenigen har öppnat en snickarverkstad i området där ingår bandsåg överhansfräs pelarborr slipmaskiner m.m ska bara skaffa nyckel i morgon.Men jag skulle köpa en 9 1/2 diam fräs idag men det fanns ingen var innne i två järnaffärer bägge hade Bosch 8 och 10 Diam´fräsar är det någon som har en bra sida där man får tag på fräsar som jag förstår så har väl dom flesta 9-9 1/2 diam fräsar ???.

//Kenth@

Fiskepappa
2008-02-20, 16:16
Claes olssons har bra billiga fräsar, det hänt en gång att kullagret på fräsen har spruckit och flugit som pistolskott i lokalen, Annars har jag säkert förbrukat 8-10st som aldrig har krånglat. Jag kör med en tjock plexiglas skiva med handtag, ingen fara för vare sig fingrar eller ögon.

//Gargis

Jag provade ett stål från Clas ohlson och det funkade ,men man vet ju inte hur länge dom håller har fräs 10 st nu och det gick bra.Fast jag har fingrarna som redskap(hållare).Jag byggde en hållare ala jaraal Men jag får inte upp fräsen så långt som jaraal är det en fräs med längre skaft ???.Med den fräsmaskinen som föreningen har så kommer inte fräsen hörgre upp än till kanten på själva rundfräsen.VAD HAR JAG GJORT FÖR FEL .Får väl bygga mig en hållare istället :-( .Jaraals modell funkade skitbra som hållare i alla fall synd att den inte gick att prova idag.

Gargel: Har du halktejp på din hållare

//Kenth@

Jaraal
2008-02-20, 17:56
Fiskepappa. Kolla så att du inte har någon revovlerstopp som gör att du inte får upp stålet ordentligt. Vad jag vet så har mitt frässtål en lång hals vilket medför att jag får upp den ordentligt. Det kan nog skilja en del i längd på fräshalsarna så det måste man kolla noga när man skall införskaffa ett sådant. Fräsbordet jag använder är av stål så den bygger inget. Bottenplattan på jiggen är 10 mm. Andra fräsar jag använt har jag behövt hala upp lite grann i fräschucken för att få det att fungera och observera att det inte får vara för lite kvar av fräspinnen i chucken. När det gäller frässtål så har jag använt samma i 3 år och inga lager har flugit, måste vara bra kvalite på grejorna.

Mvh JAri Aalto Jaraal

Gargamel
2008-02-20, 18:15

//Kenth@[/QUOTE]

Sandpapper med tejp på baksidan.
Jag kan fota i kväll och lägga upp hur det ser ut, om du vill.

Mvh

kingkurt69
2008-02-20, 18:39

//Kenth@

Mvh[/QUOTE]

Gärna, jag måste komma igång med min fräs också för otäckt utan hållare

Fiskepappa
2008-02-20, 19:33
Fiskepappa. Kolla så att du inte har någon revovlerstopp som gör att du inte får upp stålet ordentligt. Vad jag vet så har mitt frässtål en lång hals vilket medför att jag får upp den ordentligt. Det kan nog skilja en del i längd på fräshalsarna så det måste man kolla noga när man skall införskaffa ett sådant. Fräsbordet jag använder är av stål så den bygger inget. Bottenplattan på jiggen är 10 mm. Andra fräsar jag använt har jag behövt hala upp lite grann i fräschucken för att få det att fungera och observera att det inte får vara för lite kvar av fräspinnen i chucken. När det gäller frässtål så har jag använt samma i 3 år och inga lager har flugit, måste vara bra kvalite på grejorna.

Mvh JAri Aalto Jaraal

Tja Jaraal I och för sig så har jag borrat hål i en byggblyfa så den är väl ca 10 mm tjock.jag mätte mitt stål och fästet är 30 mm långt.När jag försöker få upp fräsen ovanför bordsytan så tar själva maskinen i botten bägge styrskenorna går i botten om du förstår vad jag menar,då har jag fräsen precis att den går igen så att botten på radien är jämns med bordsskivan.Ang din kopia på platta så gjorde jag en variant att du har två framsidor.med andra ord du kan fräsa två wobbler samtidigt,fräser en sida snurra den 180 gr tar den andra wobbler och kör en sida.

//Kenth@

Fiskepappa
2008-02-20, 19:35

//Kenth@

Mvh[/QUOTE]

Ja det är säkert många som tycker att vore kul att se

Kenth@

Fiskepappa
2008-02-26, 19:13

Mvh

Kenth@[/QUOTE]

Har du haft tid och tgit någon blid :-)

Kentha
:cool2:

Gargamel
2008-03-01, 00:54
Hur säkert som helst, det tar runt 15-20 sec att fräsa ett bete.
Jag tar en sida i ett svep,vänder kör nästa, kör mot fräsen rotationsriktning och börjar aldrig i ett hörn.

Mvh

Kenth@[/QUOTE]

Jaraal
2008-03-01, 10:48
Gargamel: Är det sandpapperet och ditt presstryck nedåt fräsbordet som håller betet på plats?

MVH Jari Aalto Jaraal

kingkurt69
2008-03-01, 14:18
Jaraal: tillverkade din modell av fräsjigg, funkar super.
Tack!

Jaraal
2008-03-01, 14:37
Kingkurt: Trevligt! Vidareutveckla den gärna! Tillsammans blir man smartare än en!

Jaraal: tillverkade din modell av fräsjigg, funkar super.
Tack!

OOmiz
2008-03-01, 16:38
Bilden på plexiskivan med handtag sparad för framtida bruk. Såg ut att vara en riktigt smart lösning. Jag skulle nog satsa på ett par kanter på fräsbordet med en sån... lite tråkigt om man lyckas skjuta iväg betet så det träffar familjejuvelerna.

Blir till att skaffa en fräs tror jag även om rasp fungerar fint för min produktionstakt. :D

Gargamel
2008-03-01, 18:15
Ja precis så är det, behöver inte trycka något speciellt då betet glider lätt på bordsskivan, jag kör med ett 40 sandpapper nu som jag klipper i en bra form efter betets form.
Mvh Benny

Gargamel: Är det sandpapperet och ditt presstryck nedåt fräsbordet som håller betet på plats?

MVH Jari Aalto Jaraal

Gargamel
2008-03-01, 18:19
Absolut kan man ha en liten list i kanten, men kör man mot rotationsriktningen och ser till att aldrig börja på en spetsig kant av betet, så händer det inte att betet sticker.
Mvh

Bilden på plexiskivan med handtag sparad för framtida bruk. Såg ut att vara en riktigt smart lösning. Jag skulle nog satsa på ett par kanter på fräsbordet med en sån... lite tråkigt om man lyckas skjuta iväg betet så det träffar familjejuvelerna.

Blir till att skaffa en fräs tror jag även om rasp fungerar fint för min produktionstakt. :D