Visa fullständig version : Förvara uppackade häcklor
Rutgerson
2008-08-27, 09:16
Hoppas alla fått ett trevligt fiske i sommar.
Tänkte kolla med er om ni har några bra ideer på hur man skall hantera häckor som man använt.
Vad jag menar är, när man skall packa ner för dagen och har 3- 4 häcklor som är uppackade ur sina fina välpackade paket.
Hur man än gör så trasslar det till sig och krokarna fastnar överallt..
Det är klart, man kan ha med sig några mindre plastburkar och förvara en och en, men kanske sitter just Du :winner: på ett supertips..
Tackar på förhand!
Rutgerson
Supertips vet jag inte om det är men jag brukar iaf använda såna där återföslutningsbara plastpåsar i lämplig storlek och så har jag en bit kartong som får plats i påsen, sen lindar jag på häcklan runt kartongbiten och hakar i krokarna på lämpliga ställen och sen ner med den i påsen och stänger.
Har nästan aldrig några problem med trassel då, om man inte slarvar vid ner/upp packandet, men då är det ju självförvållat :blah:
The_Jerkman
2008-08-27, 10:06
En Rig Bin vore kanske något?
http://www.metecentrum.se/?artnr=AV6325
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/showimage.php?iid=32023&cid=11&scid=0&sort=date :)
Rutgerson
2008-08-28, 07:33
Tack för två grymt bra tips!
Ska se om jag kan ta ett kort ikväll på mina "vindor", vet ej vad dom heter o dom e svåra att beskriva, men dom funkar kanon
Alessandro
2008-08-28, 15:51
Rig bin säger jag också.
Gotefunk
2008-08-28, 16:16
Tackelväska med återföslutningsbara påsar i mindre storlek är väl det bästa.
Blir aldrig trassel och lätt å se vilken man vill använda. Ganska billiga också.
Sir Fish-a-lot
2008-08-28, 16:49
Tackelväska med återföslutningsbara påsar i mindre storlek är väl det bästa.
Blir aldrig trassel och lätt å se vilken man vill använda. Ganska billiga också.
Ett tips är att göra små hål (med nål) så det inte bildas kondens i påsarna... annars är farbror Rost framme.
Själv sköljer jag alltid av häcklor (till kustfiske) i kranvatten och låter hänga och torka hemma.
Gotefunk
2008-08-29, 06:56
Ett tips är att göra små hål (med nål) så det inte bildas kondens i påsarna... annars är farbror Rost framme.
Själv sköljer jag alltid av häcklor (till kustfiske) i kranvatten och låter hänga och torka hemma.
Det var ett jäkligt bra tips!
Då slipper man nog den vidriga lukten när man öppnan förslutningen.
Sir Fish-a-lot
2008-08-29, 10:27
En rigbin tycker jag är lite väl tajt för att förvara häcklor med 5 krokar vardera. Risken för trassel är ju inte liten direkt... ; )
Själv brukar jag förvara alla tackel/häcklor i plaströr (elrör)lika långa som häcklorna i sig.
Aldrig trassel samt att krokarna är skyddade.
Bara att dra ur vid nästa användning.
Sir Fish-a-lot
2008-08-29, 11:29
Själv brukar jag förvara alla tackel/häcklor i plaströr (elrör)lika långa som häcklorna i sig.
Aldrig trassel samt att krokarna är skyddade.
Bara att dra ur vid nästa användning.
Ja då blir det ju ganska långa plaströr. Dessutom så har jag 15 häcklor i mitt fodral. Det blir ju en hel del rör att ta med ; )
Det där var smart. Det finns ju väskor som borde passa utmärkt för att få med sig rören i. Tänkte på väskor som tävlingsmetarna har för sina "rollers". Eller en väldigt kort spöbag.... ;)
grindpalm
2008-08-29, 13:15
Det där var smart. Det finns ju väskor som borde passa utmärkt för att få med sig rören i. Tänkte på väskor som tävlingsmetarna har för sina "rollers". Eller en väldigt kort spöbag.... ;)
http://itackle.se/catalog/images/952.jpg
Oj, lyckades du få in en i-tackle länk där också?
Alla sätt är bra, utom de dåliga... :)
En CD case ( inte jewelcase) fungerar finfint och kostar typ 20-30:- på siba eller någon liknande butik. Och rymmer typ 10-15 tackel.
Ja då blir det ju ganska långa plaströr. Dessutom så har jag 15 häcklor i mitt fodral. Det blir ju en hel del rör att ta med ; )
Har själv testat CD-case, A5-pärna, fotopärn etc till kustfisketackel men precis som du sa rostar kroken lätt. Man borde ju kunna ta fram någon praktiskt liten lösning med elrör. Förvara dem i en avlång väska/minirygga/minispöfodral. Där det är lätt att plocka ut och i tackeln vid fiske och där det är lätt att ställa rören i dushen/vasken och spola av dem.
Längden beror förståss på tackellängden. Hur långa är dina rör?
Oj, lyckades du få in en i-tackle länk där också?
Alla sätt är bra, utom de dåliga... :)
Sorry. Mest lättja är jag rädd för. Och troligen lite undermedveten marknadsföringsvilja. Skall tänka på det framöver ;)
Tidigare brukade jag bifoga bilder på exempel. Men det är lättare att klippa ut bildadresser och det är snabbast att hitta bildexempel på utrustning sina egna siter metetorget och webbshopen.
Cliff Barnes
2008-11-05, 21:25
Ron Thompson har en mapp i cordura med många återförslutningsbara plastpåsar i. Det sitter 4 småfickor på utsidan för ringar, ringtång, schackel etc. Jag har använt den ett tag o är nöjd. Dock finns problemet med rost.
Instämmer med Cliffan!
RT Häckelfodral 99:- på Olssons fiske. Använder det till havsfiske och trollingtackel.
Grymt nöjd, c:a 20st plastfickor.