Tja, precis alla våra val har betydelse vare sig vi vill det eller inte....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Aliexpress/E-bay och tullavgifter
Collapse
X
-
Det här med att vi är en liten marknad och prisbilden blir därefter stämmer inte så väl. Vi har varit extremt stora på multirullar. Men grossisterna har ju givetvis haft en bra marginal på produkterna..
Kolla flugfisket.. om du bortser från märkerna som Normark och bios har så är prisbilden inte mycket högre här än ex i usa. Inte många kronor som skiljer..
Svenska fiskebranchen lider av giriga grossister som tyvärr många handlare ändå försvarar. Mycket märkligt. Förstår att de inte har mycket val än att handla av dem. Men att man går ut och försvarar dem tycker jag är ytterst konstigt.....
Kommentera
-
Håller med till viss del jag tror framför allt att grossistledet hade kunnat sänka marginalerna i alla fall med tanke på att dom inte ens deltar på mässorna nu tex. Jag läste att Normark, Daiwa och Svendsen inte verkar komma på mässan nu i vår??? Jag tänkte åka upp men nu tvekar jag faktiskt. För mig som slutkund är mässorna ett bra sätt att snacka direkt med distributörerna, framföra kritik och önskemål, spana in nyheter, diskutera sponsring och få bättre koll på hela sortimentet. Daiwas monter förra året i Jönköping var helt rätt. Förvånad över att dom bangar i år (om det nu stämmer det jag läst). Daiwa har många nya produkter så det borde ligga i deras intresse? Ja man fattar inte riktigt hur dom tänker men bra betalt ska dom ha ändåUrsprungligen postat av Darkduck Visa inläggNej jag tänker inte köpa av svenska handlare om jag kan få ett bättre pris för samma vara någon annanstans. Vill ni prata om vinstmarginaler så gärna det, jag tror att handlarna har ganska feta vinstmarginaler på både rullar och spön.
Kommentera
-
T o m en 10-åring torde kunna räkna ut att svenska grossister och detaljister på sikt försvinner om vi slutanvändare i alla lägen jagar kronor i övriga Europa och världen. Låga volymer och vår relativt sett höga välfärd med lång föräldrapenning, sjukpenning, a-kassa och mycket annat, kostar faktiskt en slant vilket ger ett högre kostnadsläge.
Man kan ju inbilla sig, intala sig själv att alla grossister tjänar multum, då blir det nog lättare att försvara direktimport och att sådan handel är betydelselös för svensk handel med det gör inte saken mer sann...
Det är lite komiskt att det finns vuxna som inte tror att deras agerande, beteende har någon betydelse för någon eller något annat och om de ändå tror det så är det ändå ok, de som brabbas är ju endast alla giriga med feta marginaler som måste ändra sig till en "magisk" affärsmodell... Man bli nyfiken...
Berras och nu senast Mieko Fishing är ju utmärkta exempel på hur det blir med såna girigbukar....
"Själv står jag utan skuld..."
Att volymer skulle vara betydelselöst för lönsamheten vore intressant att höra mera om, jag har alltid trott att låga volymer innebär att marginalen per såld enhet måste öka men så är det tydligen inte, berätta mer vet jag!Senast ändrad av anteman; 2018-01-27, 13:43.
Kommentera
-
Varför går det då inom flugfisket? Det har jag alltid undrat?Ursprungligen postat av anteman Visa inläggT o m en 10-åring torde kunna räkna ut att svenska grossister och detaljister på sikt försvinner om vi slutanvändare i alla lägen jagar kronor i övriga Europa och världen. Låga volymer och vår relativt sett höga välfärd med lång föräldrapenning, sjukpenning, a-kassa och mycket annat, kostar faktiskt en slant vilket ger ett högre kostnadsläge.
Man kan ju inbilla sig, intala sig själv att alla grossister tjänar multum, då blir det nog lättare att försvara direktimport och att sådan handel är betydelselös för svensk handel med det gör inte saken mer sann...
Det är lite komiskt att det finns vuxna som inte tror att deras agerande, beteende har någon betydelse för någon eller något annat och om de ändå tror det så är det ändå ok, de som brabbas är ju endast alla giriga med feta marginaler som måste ändra sig till en "magisk" affärsmodell... Man bli nyfiken...
Berras och nu senast Mieko Fishing är ju utmärkta exempel på hur det blir med såna girigbukar....
"Själv står jag utan skuld..."
Att volymer skulle vara betydelselöst för lönsamheten vore intressant att höra mera om, jag har alltid trott att låga volymer innebär att marginalen per såld enhet måste öka men så är det tydligen inte, berätta mer vet jag!
Kommentera
-
Jag vet inte om det är så. Om det mot förmodan är på det viset så kanske de förhandlar bättre med leverantören, nöjer sig med lägre inkomster, vad tror du?
Mieko Fishing med bredare utbud - tjänade de storkovan innan de gjorde KK?
Eller var det deras leverantörer som var bovarna - vi kunder och våra beteenden betyder ju inget...Senast ändrad av anteman; 2018-01-27, 14:19.
Kommentera
-
Nä, det är ett perspektiv.
Ett annat eller kompletterande är att utan distributörer så skulle många varor inte ens finnas i Sverige och hundratusentals (?) skulle behöva hitta ett annat arbete eller lyfta a-kassa om vi fortfarande har råd med det... Sånt kräver ju skatteintäkter i Sverige. Några kan väl få jobb på posten när volymen av Kinapaket ökar... Även om nya regler snart lär stävja den trenden.
Exklusiva kontrakt kan säkert göra det dyrare men kanske behövs det för att nå lönsamma volymer, betala skatt, löner, marknadsföring, garantiåtaganden med mera, men visst, det finns risk för egenmäktigt förfarande.
Distributören Bios tappade generalagenturen för Daiwa, det innebär inte med automatik att det blir billigare för oss kunder utan främst är det en fråga om att nå en ökad del av kakan, ingen inbillar sig väl att Daiwa Skandinavia öppnade eget här för att huvudsakligen hjälpa sin kunder och sänka priserna?
Även de behöver lönsamma volymer, betala löner, skatter med mera...
Kommentera
-
Så vad kan vinstmarginalen (på ett ungefär) bli för en rulle som kostar cirka 4000? Som exempel kostar en Shimano Sustain 4000FG 3989 kr hos Active Outfit. Hur stor procentsats kan bli till vinst för handlaren ? misstänker att det är runt 40%.Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-27, 16:33.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
|
130 svar
25 576 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg