Mothugg: Blekinge gäddrike - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mothugg: Blekinge gäddrike

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mothugg: Blekinge gäddrike

    Insänt av: Allmana_mini
    Belönas med beten från Trumman.com

    "Är inte tanken att kunna leva på sitt fiske intresse en slags dröm värld för dom flesta av oss sportfiskare? För mig är det min drömvärld.

    Som så många andra här på fiskesnack så lever jag för fiske och alla dessa underbara händelser och gemenskaper man får av det. Jag tror mig kunna tacka fiske för den person jag är idag, och den personen jag kommer vara imorgon. För vem har inte valt att åka ut och fiska när allt har känts som jobbigast? Jag har gjort det många gånger om, och varje gång har jag kunnat resa mig över problemet och fått in för sikt bara genom några timmar ute på en spegelblank sjö. För när annars har du så mycket tid som när du är ute på en sjö? Tiden stannar och du finner ett lugn som jag inte tror går att skapa genom att lukta på ljus oljor eller att andas på ett speciellt sätt.

    Jag lever så pass mycket för fiske att jag redan i 7: e klass hade klart för mig vad jag ville bli och vad jag ville få ut av mitt liv. Så jag började på en linje i Älvdalen där du blir utbildad fiskeguide eller helt enkelt guide i fjällområden. Och som säkert många förstår så kändes det lite som att kasta sig ut i det osäkra när jag gjorde det, det är inte precis många som tror på en när man säger att man ska bli en fiskeguide, för det kan man väl ändå inte vara?
    Men jag var fast besluten om att jag skulle kunna leva på mina kunskaper inom fiske och för min stora kärlek för naturen. Till saken hör att jag kommer ifrån en liten bygd där fiske faktiskt har en stor betydelse, och där man har dagar där alla ska ut på isen och angla, man skapar en slags folkfest ute på isen, där fisket bara är en bakgrund och gemenskapen, kaffet och korven är huvudpersonerna i filmen. Så folk var väldigt förstående och gav mig uppskattning även om jag stundvis kunde se stor skepsis i deras ögon.

    Dagen då detta skrivs så har jag precis tagit min examen och har bara lite smått börjat skrapa på ytan av alla upplevelser jag gått igenom med mina kompisar från Älvdalen, och alla resor vi gjort. Kanske den bästa upplevelsen för mig själv är den jag precis kommer att skriva om, den sista praktiken som jag gjorde på Dragsö camping i Karlskrona.

    Tåg resan ner till Karlskrona var kanske den mest utmanade tågresan jag gjort, tankarna kastades mellan prestationsångest och lycka. För vad skulle jag säga om jag inte lyckades med fisket, om jag inte fick dom där stora gäddorna som alla vet ska finnas där? Hur pass bra kan jag prestera på en guidning? Vad kommer jag att få göra på praktiken, kommer jag få klippa gräs
    i 4 veckor? Vad fiskar man med i vatten där det går riktiga krokodiler och hur gör man?


    First Camp Dragsö med dess ovanliga minigolfbana

    Dom 8 timmarna på tåget gick så fort att jag emellertid kände mig stressad, tankarna var så många och djupa att saker som att äta kändes oväsentligt. Väll framme i Karlskrona så kommer Thomas Berg som äger First Camp Dragsö, jag hade träffat honom ett helt år tidigare när jag var nere med min klass på ”sydresan”, han hade då slagit mig för att vara en mycket driven person med stora ambitioner. Den sidan med ordvitsar och en otrolig humor hade jag inte riktigt fått se. Men den visade sig så fort vi hade satt oss i bilen.

    Eftersom han visste vad jag gick för linje och vad jag ville bli så började han prata om hur fisket varit dom föregående veckorna, och jag kunde inte mer än att häpna, samtidigt som frasen att det ”rycker i fisketarmen” inte kan liknas med viljan för att fiska just då. Första veckan flöt på bra och fisket var ”gediget” som folk där nere i ”norra Danmark”(Blekinge) så flitigt använder. På en vecka så lyckades en grupp på 12 holländare dra upp 967 gäddor (!), Varav den största gäddan på 115cm och tio till tjugo gäddor över 100cm, vikt är inget som intresserar dom. Det skall dock tilläggas att alla större gäddor var olekta. Efter en snabb titt på båtarna och genomgång i fiskeboden så kändes allt bra.


    Båtarna som gästerna kan hyra

    Med resultat som sådana så sätter man ju krav på sig som en blivande fiskeguide som är omänskliga och i det närmaste idiotiska. Och när man första turen ”bara” fick 5 gäddor så kände man sig som rena semesterfiskaren. Men efter en natts funderande och studerande av fiskekortet så var jag bestämd att jag bara måste åka ut och fiska och strunta i allt jag tidigare lärt mig av gäddfiske, för fiske i skärgården är en helt annan sak gentemot fiske i insjöar som jag sysslat med. I takt med att jag testade nya ställen och nya tekniker så kom också framgångarna.

    Det skall dock medges att fisket var fortsatt tungt i några dagar, och jag började mer och mer gräva ner mig i djupa tankar varför jag inte fick dom där stora som jag visste fanns i områdena. Den riktiga vändningen var när jag läste en artikel av Daniel Lundqvist där han delade med sig lite tankar om hur man ska öka sina chanser för att få dom stora gäddorna, i slutet hade han ett citat som verkligen hjälpte mig att förstå varför jag inte presenterade. Citatet som var något i stil med ”Förut så fiskade jag varje dag jag kunde, nu för tiden så fiskar jag bara dom dagarna då jag vet att det är dom rätta förhållandena, och antalet fiskepass mellan dom stora gäddorna har dramatiskt minskat”. När jag läste det där första citatet så började jag fundera på vad jag fiskat i för väder och hur jag gjort något som är det sämsta man kan göra när det gäller fiske, jag hade bytt kvalités- emot kvantitetsfiske.

    Turligt nog så vände sig vädret till det bättre efter att jag läst detta, sydvästlig vind med ömsom regn och ömsom sol. Och herre gud vilket fiske jag hade, ett fiske jag inte kan sätta ord på. Kanske inte i klass med ”fantom” fisket i gäddfeber men ändock ett riktigt bra fiske mätt i mina mått. Redan första turen efter den där artikeln så lyckades jag få en gädda i meter klubben, antalet gäddor jag fick, tappade och såg var inte utav denna värld. Jag fick något som pimpelrävarna kallar för kontakten med fisken! Plötsligt så var det fisk på alla de ställen där jag tyckte det såg så bra ut, jag hade kontakt, efterföljare eller fick fisk i vartannat kast kändes det som. En av mina klasskamrater ringde mig senare på kvällen och ville höra hur fisket var, svaret han fick var ett enkelt men ändock så bra beskrivande ord: ”SJUKT” var det enda som något sånär kunde sätta det hela i ord. Den sista ankringen jag gjorde resulterade i 15 gäddor, kanske inte monster men än dock ett så bra fiske att det inte kändes som väsentligt för tillfället.
    Känslan att kunna kom in till campingen och äntligen kunna säga att man fått en stor gädda var som skänkt från ovan och jag kände att jag äntligen förstått mig på gäddorna i blekinge skärgård.


    Första Blekingegäddan över 100cm


    Vad gör man inte när man är ensam i båten?

    Dagen efter så följde en riktigt härligt gubbe vid namn Kenneth ut på fisketuren. Han har tidigare jobbat som aktivitetsanordnare vid Dragsö och har igenom sina år skrämt upp många små barn. Han är en av dom där personerna som älskar att vara social, han kommer också ifrån Sturkö, som ligger 3 mil ifrån Karlskrona, så fiske har alltid funnits i hans liv på ett eller annat sätt. I unga dagar så fiskade han mycket med sin Broder Göran, och han hade många goda minnen ifrån alla fiske turer. Så en bättre fiskekompis går inte att få när man kommer som ny till en stad och inte vet något, han berättade under fisketuren om Karlskrona och dess ofta militära historia. Fisket började lite segt, jag lyckades dock lura upp 2 gäddor och hade lite efterföljare trots att det var segt till en början. När sedan Kenneth lyckades lura upp en gädda på 3kg så kändes allt riktigt bra och vädret blev bara bättre och bättre för fiske. Efter några timmars fiske och bara 3gäddor så tänkte vi ta en sista anhalt och fiska av kanten mot Saltö, och där lossnade det rejält, en hel del gäddor kom upp. Precis när jag sätter in ett rungande motryck efter att en gädda gjort ett ”slak” hugg så ser vi att 2 grabbar från campingen kommer och vi vinkar in dom till oss för att prata med dom och höra efter hur deras fiske varit. 5minuter senare som är dom bredvid våran båt och beskådar mig drilla en lite ”bättre” gädda som jag trodde det var. När jag får in den bredvid båten så får jag se en skalle som i det närmaste måste kallas monstruös, i alla fall om man jämför med gäddorna jag har hemmavid. Efter att jag fått upp en i båten så står vi alla där och beskådar den otroligt fina gäddan, stämningen var euforisk och allt var underbart, 4 kameror gick på hög varv och en filmkamera fick med allt på video för att sedan gå runt hela campingen och se till att dom flesta började fiska väldigt tidigt nästa morgon. Längden på gäddan var 107cm, konditionen var brutal och mersmaken man fick för dom stora gäddorna var som vi säger hemmavid ”fint som snus”. Äntligen kunde jag få ett bra kort på en gädda över 100cm, gäddan jag fick dagen före fick jag göra det bästa jag kunde genom att ta kort på gäddan själv. När jag sedan går och lägger mig den kvällen så kändes allt underbart, 2gäddor över 100 och jag kunde äntligen känna att jag visste vad jag gjorde där ute.


    Gädda #2 över 100cm och en lättnad börjar komma över mig

    Tyvärr så blev vädret efter dom där 2 turerna alldeles för bra, solen sken och vinden avtog, vilket resulterade i dåligt fiske enligt dom holländska fiskarna som slet som djur ute på havet. Så några dagars arbetande och hjälpande till dom underbara vaktmästarna vid First Camp Dragsö camping som skapar en underbar stämning både inom arbetslaget och alla gäster på campingen. När vädret nästa gång var bra för fiske så var min praktik på väg att leda mot sitt slut, en otroligt jobbig period när man hittat sitt drömställe, allt fanns ju där. Underbara människor, fiske i världsklass samtidigt som det finns allt som man behöver i form av shopping etc.

    Så den turen som kom att bli den sista turen där jag verkligen gick in för fiske var också den jag verkligen ville prestera på. Fisket började bättre än vad jag någonsin kunnat drömma om, första ankringen och första kastet så fullkomligt kör en gädda i 5kg’s klassen över mitt bete och gör allt vad den är värd för att få ut den ur munnen. Den gör otroliga lufthopp den snurrar och är in i det närmsta helt galen. Jag tappar dock fisken innan jag hinner landa den, men det är absolut inget som psykar mig. Efter det så rullar det på med minst en gädda vid varje ankring, fortfarande dock inga 100klubbare, men jag får se några rejäla ”braxryggar” vända alldeles bredvid båten för att sedan sakta glida tillbaka ner i djupet som en mindre ubåt. Så jag visste att dom fanns där, det var bara en fråga på när dom skulle börja äta. 3timmer senare så har jag fiskat av dom flesta av alla riktiga hotspots som man kan se på sjökortet, så jag bestämmer mig för att testa ett ställe som kanske inte såg perfekt ut på kortet, men med vinden som varit i några dagar och placeringen på ön så borde det vara ett bra ställe tyckte jag. Efter en ankring utan att ens sett ett liv så byter jag till en bigbandit, fast besluten om att nu ska ett monster upp. Trots att jag inte fick till gången riktigt bra, vilket jag kunde se i det klara vattnet som är i blekinge skärgård så ser jag helt plötsligt hela betet försvinna för en sekund. Men känner inget. Vad hände tänkte jag? Gäddan missade attacken och jag ser sedan gädda ställa sig alldeles bredvid en sten, så jag kastar emot gäddan igen, men precis som betet närmar sig och jag gör en långt spinnstopp, så verkar inte gäddan vilja ge 5öre för min bigbandit. I ren ilska och frustration så började jag tokjerka hem betet och får en smärre chock när det smäller till i spö och hand, det smäller så hårt att jag för en sekund trodde att skulle tappa spöet, kampen blir lång och seg då gäddan är fast besluten att få med all tång som finns i östersjön på min lina. Hursomhelst så får gäddan erkänna sig besegrad, och en till krokodil är besegrad. 3gäddor över hundra tänker jag. Här vill jag leva mitt liv sitter jag och tänker samtidigt som jag ser Polenfärjan sakta förbereda sig för dockning vid Verkö och en nattvila. 3 kast senare och en bortkastad bigbandit så klipper ännu en riktigt fin gädda min busterjerk i färgkombinationen Sportfiskeboden Västerås. Efteråt åt så kan jag inte mer än att skratta. Jag har i och med den gäddan skördat 3gäddor över 100cm. Jag får på samma ankring 2 gäddor till som ingen av dom är under 95cm, dock inget över 100cm hur mycket jag än ville det.


    104cm kärlek taget på Bigbandit


    3 kast och en bigbandit senare så hugger denna madam


    På väg mot vila

    När jag sedan kommer hem på kvällen och känner lyckan över att ha haft ett så fantastiskt fiske så slår det plötsligt mig att det här lika gärna kan vara sista gången jag fiskar i Blekinge. Vet inte om man kan kalla det depression, men i vart fall djup sinnes nedstämning. Morgonen efter så möttes vi i receptionen jag, Thomas, och hans alltid lika glada och trevliga fru Marinette eller Nettan som hon oftast kallas. När Thomas utan förvarning erbjuder mig jobb så kan man nog beskriva det som att gå på moln.

    Så nu sitter jag här hemma och beställer biljetter tillbaka till Karlskrona, försöker få perspektiv på saker. Försöker uppskatta och förstå att jag faktiskt har lyckats med det jag velat med mitt liv, jag har fått jobb på kanske ett av världens bästa fiskeställen när det gäller gädda.
    Ord kan inte beskriva, ej heller bilderna kan ge helhets känslan av något så vacker som Karlskrona i skymningen.


    Är inte tanken att kunna leva på sitt fiske intresse en slags dröm värld för dom flesta av oss sportfiskare? För mig är det mitt dröm liv. Och för tillfället så är jag där..!

    Med Vänliga hälsningar



    Patrick E.Olsson
    Dragsö sportfishingteam
    "
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Mycket bra skrivet & grattis till jobbet.

    Man blir avundsjuk när man hör om sånt fiske.

    Bränn inte ut dig på jobbet bara, det är inte alltid det är så lyckat att förena hobby och arbete. Jag har mitt fiske som ett avbräck ifrån arbetet.
    Ola

    Kommentera


    • #3
      Mycket trevlig fiskerapport. Jag tror du kommer att lyckas som guide. Du ger dig inte förän du fåt svar på varför fisket ibland inte vill sig. Sånt lär man sig mycket av.
      Grattis till gäddorna!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Kanonbra skrivet och välkommen till Blekinge och vårt fantastiska fiske. Vi kommer kanske att synas då jag brukar titta in till Thomas nån gång ibland om du mot förmodan skulle vilja fiska på någon av dina lediga dar hör av dig så ska jag visa runt dig i Ronneby skärgård om du vill.

        Chris
        www.monarch-dok.se

        Kommentera


        • #5
          Härlig berättelse och fina gäddor!
          Måste också prova mera runt Karlskrona-trakten, kanske ses vi i höst!?
          Senast ändrad av durden; 2007-06-30, 14:39.
          http://nypanfishingteam.blogg.se/

          Kommentera


          • #6
            Lite off topic... Men men, Vet ni vart man kan få tag på fler bilder på dessa Masterbåtar? Är de nåt att ha?
            Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

            www.kinnevikensfritid.se

            Kommentera


            • #7
              Skit bra!

              Kommentera


              • #8
                mycket bra skrivet, det låter verkligen som en dröm

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg

                  Bränn inte ut dig på jobbet bara, det är inte alltid det är så lyckat att förena hobby och arbete. Jag har mitt fiske som ett avbräck ifrån arbetet.
                  Trevlig text med skönt inslag av din entusiasm för fisket och framtida möjligheter.

                  Jag hoppas det går bra för dig när du lever i din dröm och att du ska kunna hålla intresset uppe trots att det nu kommer vara ditt jobb och inte enbart ett avbräck från vardagens vedermödor!

                  Kommentera


                  • #10
                    Starkt jobbat, grattis. Trevlig story dessutom, fast jag tror att artikeln du refererar till är skriven av DAVID Lundqvist.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X