Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag har klurat lite på det där med säkring av spön i kajakens spöhållare. För egen del lutar det åt någon lösning med "telefonsladd" mellan kajak och spö, som inte behöver knäppas fast och lossas när man växlar mellan de olika spöna. Skulle man kantra kommer alltså spöna antagligen ramla ur hållarna, men man kommer ändå kunna få tag i dem.

    Kommentera


    • Den ser inte mycket ut för världen. Liten och beige. Billig plast. Så jag var aningen skeptisk. Skulle den rymma en fullvuxen karl (185 cm, 110+ kg)? Jodå. Den funkar. När man väl sitter i den så känns den hyfsat stabil. Nästan bekväm. Inte svår att paddla heller. Säkert finns det bättre fiskekajaker men för pengarna är den svårslagen.

      Paddeln jag använde hör till en annan kajak men är inte särskilt lång. Funkade för mig hur bra som helst. Lillgrabben (25 fyllda) som är mer erfaren kajakpaddlare testade den och var överförtjust. Faktum är att han mer eller mindre kapade den och var ute i över två timmar.

      Lastkapacitet/utrymme för utrustning mm är begränsade men det ser jag inte som något minus. Ett spö, en håv och några extra drag är allt jag behöver med vid en fisketur med en sådan här båt. Det enda jag upplever som problematiskt är var man ska göra av paddeln när man fiskar.

      Den är lätt att transportera (om man har bil med takräcke) och hyfsat lätt att sjösätta/ta upp ur vattnet (även om man är ensam). På många ställen gör den att man kommer åt att fiska oerhört mycket bättre än vid fiske från land. Den kostar inte mer än vad många är beredda att lägga på ett (till) nytt spö och/eller rulle. För många är den antagligen en bättre investering än ytterligare en utrustning.

      Kommentera


      • Paddeln klämmer du fast i gummibandet på hö.. förlåt, styrbord sida. Eller den paddel du har kanske inte passar där?

        För övrigt mycket intressant jämförelse med ytterligare ett spö och/eller en rulle som investering för fisket.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Den ser inte mycket ut för världen. Liten och beige. Billig plast. Så jag var aningen skeptisk. Skulle den rymma en fullvuxen karl (185 cm, 110+ kg)? Jodå. Den funkar.
          Den kostar inte mer än vad många är beredda att lägga på ett (till) nytt spö och/eller rulle. För många är den antagligen en bättre investering än ytterligare en utrustning.
          Kul att du är så nöjd! Jag hade önskat något större flytkraft. Det är ganska stor skillnad att paddla kajaken tom med mina 85 kg och att paddla med all utrustning jag brukar ta med 20-25 kg till ca. Den håller kursen bättre och blir mkt lättare att paddla när vikten minskar. Men håller helt med dig. För det priset är det kajaken ett litet fynd tycker jag. Helt klart ett av mina bättre köp. Man drar sig ju annars för att lägga ut 10-20 tusen för en pryl (kajak) som man inte vet i vilken omfattning man kommer använda. Nu kan man prova på utan att det biter alltör stora hål i plånboken.
          Håller kajakintresset i sig kan jag kika på lite större o bättre kajak i framtiden. Jag gillar verkligen Hobies fottrampade kajaker. Verkar himla nice att trampa sig fram så en sån skulle jag vilja prova nån gång men dom är attans så dyra.

          Var ute ett helt dygn igår o fiskade i Snogeholm. Jag hade med mig tält och lite camping grejor. Surrade en packsäck på "fördäck" och lade min ryggsäck i aktern. Hade ej motorn med (bygger fartkontroll just nu) utan paddlade bara. Ekolod och 3 spön. Funkade hyfsat att padda med alla grejorna så länge det inte blåser mkt. Tar man det i kajakens egen takt så glider den fram utan större anstängning. Vill man öka farten får man ligga i lite när den är så tungt lastad.

          Click image for larger version

Name:	20160713_220807.jpg
Views:	1
Size:	796,4 KB
ID:	1782056

          Tog bara en gädda 2,5 kg förutom lite betes fisk som jag försökte fiska med på natten. Hoppades få nån gös men där gick jag bom.
          Upplevelsen att sitta i julakajaken på natten med lugnet, fåglarna, månen som blänker i vattnet, morgondimman mmm... riktigt magiskt!!
          Synd att väg 13 ligger så nära. Stör lugnet när man sitter o metar mitt i natten. Dödstyst o man kan höra minsta lilla fisk plaska och ett mörtplask låter som en jättegädda som slår. Så plötsligt bryts tystnaden av en japansk "kawahondasuzi" helvetes motorcykel eller en lastbil.... jävla oväsen!
          Fiskade fram till kl 01 sen blev det bingen några timmar o så upp igen kl 5 för att fiska i soluppgången.
          Jag ska absolut göra om detta 2-3 dagar och köra upp till något annat vattensystem.

          Nån som har förslag på fina kajakvatten i södra sverige?
          /Gustav

          Kommentera


          • Prova Västersjön!

            http://www.ifiske.se/fisketips-vaste...g_reports=show

            Ha det så kul!

            Kommentera


            • Click image for larger version

Name:	gallery_35385_25_116726.jpg
Views:	1
Size:	164,3 KB
ID:	1782058Så här ser skönheten ut fullt utrustad för ett fiskepass. Hon är inte namngiven ännu. Jag funderar på Julia eller kanske diminutivformen Juliette. Vi får se, men en båt ska ha ett namn även omden bara är en liten billig plastkajak.
              Senast ändrad av lausvik; 2016-07-14, 20:53.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                [ATTACH=CONFIG]88435[/ATTACH]Så här ser skönheten ut fullt utrustad för ett fiskepass. Hon är inte namngiven ännu. Jag funderar på Julia eller kanske diminutivformen Juliette. Vi får se, men en båt ska ha ett namn även omden bara är en liten billig plastkajak.
                JULAX är upptaget

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
                  Prova Västersjön!

                  http://www.ifiske.se/fisketips-vaste...g_reports=show

                  Ha det så kul!
                  Tack för tipset! Ska ta en tur dit!
                  / Gustav

                  Kommentera


                  • JFKA får väl ordna med ett namnregister för julakajakerna. Det är bara att fylla på nedan. Helst med kajaknamnen i bokstavsordning.


                    Jullan - lausvik
                    JULAX - abe
                    Senast ändrad av lausvik; 2016-07-14, 22:06.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                      Kul att du är så nöjd! Jag hade önskat något större flytkraft. Det är ganska stor skillnad att paddla kajaken tom med mina 85 kg och att paddla med all utrustning jag brukar ta med 20-25 kg till ca. Den håller kursen bättre och blir mkt lättare att paddla när vikten minskar. Men håller helt med dig. För det priset är det kajaken ett litet fynd tycker jag. Helt klart ett av mina bättre köp. Man drar sig ju annars för att lägga ut 10-20 tusen för en pryl (kajak) som man inte vet i vilken omfattning man kommer använda. Nu kan man prova på utan att det biter alltör stora hål i plånboken.
                      Håller kajakintresset i sig kan jag kika på lite större o bättre kajak i framtiden. Jag gillar verkligen Hobies fottrampade kajaker. Verkar himla nice att trampa sig fram så en sån skulle jag vilja prova nån gång men dom är attans så dyra.

                      Var ute ett helt dygn igår o fiskade i Snogeholm. Jag hade med mig tält och lite camping grejor. Surrade en packsäck på "fördäck" och lade min ryggsäck i aktern. Hade ej motorn med (bygger fartkontroll just nu) utan paddlade bara. Ekolod och 3 spön. Funkade hyfsat att padda med alla grejorna så länge det inte blåser mkt. Tar man det i kajakens egen takt så glider den fram utan större anstängning. Vill man öka farten får man ligga i lite när den är så tungt lastad.

                      [ATTACH=CONFIG]88433[/ATTACH]

                      Tog bara en gädda 2,5 kg förutom lite betes fisk som jag försökte fiska med på natten. Hoppades få nån gös men där gick jag bom.
                      Upplevelsen att sitta i julakajaken på natten med lugnet, fåglarna, månen som blänker i vattnet, morgondimman mmm... riktigt magiskt!!
                      Synd att väg 13 ligger så nära. Stör lugnet när man sitter o metar mitt i natten. Dödstyst o man kan höra minsta lilla fisk plaska och ett mörtplask låter som en jättegädda som slår. Så plötsligt bryts tystnaden av en japansk "kawahondasuzi" helvetes motorcykel eller en lastbil.... jävla oväsen!
                      Fiskade fram till kl 01 sen blev det bingen några timmar o så upp igen kl 5 för att fiska i soluppgången.
                      Jag ska absolut göra om detta 2-3 dagar och köra upp till något annat vattensystem.

                      Nån som har förslag på fina kajakvatten i södra sverige?
                      /Gustav
                      Immeln.....här snackar vi en fantastisk kajaksjö med chans på riktigt fin öring dessutom...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 991 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 225 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X