Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är ju bara att konstatera att vi har olika infallsvinkel.

Jag finloggar hotspotsen på mina sjöar. Jag grovloggar sjöar där jag vill få en helhetsbild. Detta är en del av mitt jobb mot att förstå hur sjön/fisket funkar. Kan inte se nån som helst anledning att bara ge bort mitt jobb?

DÄREMOT har jag sett klockrena rökridåer på social map. Sjöar som jag själv fiskar och har massor med hotspots i form av stenar, grund, kanter osv men som på social map kartan är platta som fotbollsplaner... Eller där man finloggat hela sjön UTOM det hetaste området, typ 1/10 del...
    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
    -Ta med skräpet hem.
    -Var ödmjuk.
    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

• Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
      Är ju bara att konstatera att vi har olika infallsvinkel.

Jag finloggar hotspotsen på mina sjöar. Jag grovloggar sjöar där jag vill få en helhetsbild. Detta är en del av mitt jobb mot att förstå hur sjön/fisket funkar. Kan inte se nån som helst anledning att bara ge bort mitt jobb?

DÄREMOT har jag sett klockrena rökridåer på social map. Sjöar som jag själv fiskar och har massor med hotspots i form av stenar, grund, kanter osv men som på social map kartan är platta som fotbollsplaner... Eller där man finloggat hela sjön UTOM det hetaste området, typ 1/10 del...
      missförstå mig rätt jag håller med dig...har betalversionen just för att jag resonerar på samma sätt...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Selvfølgelig vil man holde sine hotspots for seg selv. Egoisme er drivkraften bak det meste vi mennesker gjør, og det er ingen grunn til å være flau over det.

Men noe av det morsomste jeg gjør som sportsfisker er nettopp å prøve nye steder, nye vann, nye land, nye fiskearter, nytt utstyr, nye teknikker etc. Før jeg gjør det, er Google min beste venn, man er tross alt ikke bare egoistisk men også en nerd som helst vil vite alt om alt. Finner jeg et dybdekart over den "nye" innsjøen" er det gull.

Men hvis ingen deler, så blir det ikke lett å finne informasjon, da er vi fort tilbake i 1985 hvor det gjaldt å kjenne noen som har fisket der før. Så da får egoisten i meg en på truten, for hvis ikke jeg deler, hvorfor skal noen andre gidde å dele med meg?

Fiskepress kan være en reell trussel mot både det ene og det andre. Vi sportsfiskere har en tendens til å gjøre som mennesker flest, vi går i flokk. Derfor fisker vi på plassene andre har fisket i vannene vi har lest om eller hørt om at noen har fått gjedder, gjørs eller ørret på MINST en meter. Noe av det som jeg virkelig liker med Social Map og andre former for informasjonsdeling, er at desto mer informasjon som er tilgjengelig for desto flere vann, desto mer spres fiskepresset.

Er ett vann i et område godt kartlagt og beskrevet, kommer saueflokken til å fiske der, presset blir stort. Er ALLE vann i området kartlagt og beskrevet, sprer saueflokken seg. At jeg selv får nye steder og fiske på i samme slengen, er en bonus. Men for meg handler dette primært om å spre fiskepresset, så egoisten meg ikke må stå i kø på "min" hotspot. Men jeg har all respekt for de som ikke vil dele, vi er tross alt egoister og dermed like.
        Team Colibri

Kommentera

• Det finns ju gråskalor också, allt är inte svart eller vitt..

Jag har precis som andra nämnt här, upptäckt att de publika kartorna som finns på mina lokala vatten (och de publika djupkartorna man kan få tag på på andra platser) är väldigt begränsade - i synnerhet verkar det gemensamma temat vara att man kör så långa hopp man kan på djupkurvorna, för att ge en generell bild av djup, men man missar samtidigt alla detaljer.

I ett par av de fallen har jag skickat upp publika kartor som är mer exakta. Fisketrycken på de platserna är relativt hög och konstant, och kartorna ger en generell bild, så i de fallen har jag ingenting emot att bidra och utveckla. Jag skulle t ex inte ha en aning om de generella kartorna om inte någon annan redan gjort lite 'leg work' tidigare, och delat med sig.

Däremot finns det en del andra sjöar där jag fiskar, där trycket är betydligt lägre - och det inte finns några publika kartor. I de fallen har jag valt att hålla kartorna privata.

Jag tror det här är väldigt olika beroende på var man bor och hur fisketryck och fiskebestånd ser ut, skulle jag ritat kartor på lokala sjöar i Norrland där jag brukade åka på semester så skulle jag gärna dela ut dem offentligt. Det finns gott om fisk där och inget fisketryck att tala om. När det gäller insjöar i 08-trakten är det en helt annat sak. Dels är fisketrycket här enormt, dels finns det redan generella kartor att få tag i i många fall, dels finns en oerhört mängd med folk här som tjuvfiskar där ansvarsfulla sportfiskare inte skulle göra det (känsliga vatten för fiskyngel och öring, t ex).

Som sagt, inte svart eller vitt.

Men det var inte därför jag loggade in och läste den här tråden, jag hade en fråga.
          En fil jag laddade upp för 10 dagar sedan visar fortfarande som "under review", och när jag klickar 'view trip' så får jag ingenting annat än min track - linjen jag loggat med. Ingen sonarlog till höger, inga konturer, ingenting. Har loggat felfritt vartenda pass sedan jag skaffade lodet, och den visar ju tydligt vilken väg jag åkt. Saknas sonarloggen och konturerna för att filen är under review, eller har det blivit något fel på den? Inte varit med om att en fil tagit mer än ett par dagar att reviewa, och kan inte minnas att någon fil jag tittat på tidigare varit 'blank' ens innan den godkänts heller?

Kommentera

• ..kan besvara min egen fråga: nu syns sonarloggen och konturerna. Filen är fortfarande under review, ingen aning om varför den visade blankt så länge dock, första gången jag sett den biten. IG är iofs inte de snabbaste, brukar ta 3-5 dagar, men det här var i grövsta laget.

Kommentera

• så där har det varit för mig de sista loggningarna med...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Processorerna på IG-burkarna är ute och fiskar. :P ..annars så har de varit rätt sega på uppdateringar av mjukvara + det går sällan fort med loggar, så gissade att jag inte var den enda som hade det här problemet. Hellre tillfälligt (?) långsamt än korrupta filer.

Inga större problem för min del, jobbar hela sommaren. Hinner bara med lite kvällspass. Men är najs att veta om man behöver logga om vissa områden eller inte. Kan tänka mig att det är frustrerande för de som har ledigt och vill ut och dänga lite..

Kommentera

• nja...frustrerande vet jag inte...har ju funkat utan djupkarta på plottern förr så nån dag extra gör väl inte sååå mycket,ser det
                  mer som ett litet plus,dom begränsade i skallen funkar fortfarande rätt hyfsat även om de inte är lika exakta...

Kommentera

• Någon som vet varför jag bara får med lufftryck osv på vissa loggar? Har det bara på 3 stycken av 16 när jag går in under "trends"

Kommentera

• Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      nja...frustrerande vet jag inte...har ju funkat utan djupkarta på plottern förr så nån dag extra gör väl inte sååå mycket,ser det
                      mer som ett litet plus,dom begränsade i skallen funkar fortfarande rätt hyfsat även om de inte är lika exakta...
                      Nåja, någon dag extra... Det är väl 14 dagar sedan jag var ute och fiskade i ett område som inte är täckt på den sociala kartan Passade på att lägga några spår och spela in. Skickade dem samma kväll. Sedan stod det i en dryg vecka ungefär att spåret var "under reviev". Ett för mig tidigare okänt begrepp men har förstått att det har med att göra att det granskas lite extra innan det hamnar på social map. Sedan några dagar tillbaka är detta ändrat till att det står Social map. MEN det syns ju för attan inte på den sociala kartan...
                      Någon mer?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 400 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri