Bästa dragbil? Soppaförbrukning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa dragbil? Soppaförbrukning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är inne på samma linje som Colibri och Anteman. Soppan är en relativt liten del av ekonomin förutsatt att det är du själv som står för alla kostnader.

Körde min Subaru Forester med ca 500kg båtsläp i lördags, snittade på ca 0,8 liter diesel. Har jag tur går den siffran ner lite lite när bilen gått några mil till.

Kommentera

alltid samma svåra ekvation vid bilbyte....samtidigt som man vill vara miljömedveten och snäll mot plånboken med en liten snål och billigare bil vill man ju kanske helst inte tumma på den ökade säkerheten en större bil ger vid en eventuell trafikolycka,hellre skjuta på än bli påskjuten så att säga....inte fel att ha det där lilla extra att gasa på med när det behövs heller...fyrhjulsdrift är alltid bra...och fel eller inte men kanske borde man göra vad man kan för attl att spy ut de utsläpp man kan så vi får det där jäkla medelhavsklimatet häruppe nån gång mååånga parametrar att ta hänsyn till som sagt...

bästa dragbilen jag haft var en Opel Frontera, törstig som få även med fyrhjulsdriften urlagd, men den drog vad som helst var som helst utan mankemang med fyrhjulsdrift och lågväxel men nån limo var det inte frågan om åkmässigt sett...

Numera kör jag som Henke en Subaru Outback Bensin 2,5 -06...en helt godtagbar kompromiss, tror dock Henke kör lite snällare än jag,ligger på strax under litern för jämnan tycker jag, verkar inte spela nån roll om jag hänger på 750 släpet eller inte...å andra sidan har jag aldrig mätt ordentligt vad den drar...
      som det känns nu lutar det nog åt en Subba nästa gång igen....kanske...
      Senast ändrad av byggarn; 2016-08-02, 06:16.
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
        Jag är inne på samma linje som Colibri och Anteman. Soppan är en relativt liten del av ekonomin förutsatt att det är du själv som står för alla kostnader.

Körde min Subaru Forester med ca 500kg båtsläp i lördags, snittade på ca 0,8 liter diesel. Har jag tur går den siffran ner lite lite när bilen gått några mil till.
        Ja med dom siffrorna som du har på ditt ekipage håller jag med en så pass blygsam ökning av förbrukningen med bara ett par deciliter inte har någon större ekonomisk relevans. Som jag skrev tidigare har jag dock med mina Volvos betydligt dyrare erfarenheter att köra med släp (4-5 dl extra eller mer / mil ) och i så fall skulle kostaderna dra iväg rejält. De andra omkostnaderna har man i alla fall om bilen skall användas till vardags.
        Subaru nämns om och om igen på tråden... Får ta iväg till en bilhandlare o provköra i helgen...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          Numera kör jag som Henke en Subaru Outback Bensin 2,5 -06...en helt godtagbar kompromiss, tror dock Henke kör lite snällare än jag,ligger på strax under litern för jämnan tycker jag, verkar inte spela nån roll om jag hänger på 750 släpet eller inte...å andra sidan har jag aldrig mätt ordentligt vad den drar...
          som det känns nu lutar det nog åt en Subba nästa gång igen....kanske...
          Ska kanske tillägga att jag har 1,7mil till jobbet helt utan trafikljus och 70km/h nästan hela vägen.
          Det går mao att köra snålt.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Ska kanske tillägga att jag har 1,7mil till jobbet helt utan trafikljus och 70km/h nästan hela vägen.
            Det går mao att köra snålt.
            Ja kan man hålla sig runt 80km/h brukar det vara optimalt för de flesta bilar. Jag antar att det är detsamma med släp för det mesta men det kan ju vara olika beroende på utväxling/Växellåda vilken som är den optimala hastigheten. Automater kan ju strula när lådan växlar upp/ned för ofta eller vägrar att gå rätt växel i en viss önskad hastighet. Min gamla cheva van gick absolut snålare i 90 än i 70 beroende på att lådan inte slog om till överväxel under 90. Jag antar att den lådan var vacumstyrd. Moderna prylar är ju datakontrollerade och elektroniska så jag gissar att problemet är mindre nuförtiden?

Kommentera

Trailer du 1 gång i veckan eller 3 gånger i månaden.
              Hur använder du bilen i övrigt jobb pendlar eller bara åker och handlar med den.
              4 hjulsdrivet är kul men använder man den bara par gånger om året känns onödigt.
              Jag skulle satsa på en 2 hjulsdriven wolkwagn antingen Golf variant eller passat.
              Det man ska tänka på när man väljer ww är ju att välja manuell låda och diesel. Ta 2.0 liters motorn är nog tillräckligt stark för att dra båten lär ju dra 30 % mindre än volvon.
              Vill du trots allt ha automatiskt låda kör du 1500 per år då skulle jag leasa den.

Mvh Fredrik

Kommentera

Det där med automat som växlar i tid och otid går ju att komma ifrån genom att välja sportläget på dagens bilar.. Iaf de flesta? Kör outback 2,5 automat. Tycker den är såå underbar att traila med. Dock ingen bra koll på förbrukningen ..

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Trailer du 1 gång i veckan eller 3 gånger i månaden.
                  Hur använder du bilen i övrigt jobb pendlar eller bara åker och handlar med den.
                  4 hjulsdrivet är kul men använder man den bara par gånger om året känns onödigt.
                  Jag skulle satsa på en 2 hjulsdriven wolkwagn antingen Golf variant eller passat.
                  Det man ska tänka på när man väljer ww är ju att välja manuell låda och diesel. Ta 2.0 liters motorn är nog tillräckligt stark för att dra båten lär ju dra 30 % mindre än volvon.
                  Vill du trots allt ha automatiskt låda kör du 1500 per år då skulle jag leasa den.

Mvh Fredrik
                  Framhjulsdrivet VW med 1300 kg på kroken?? Nja jag tror inte det...

Kommentera

En sak till.. Man kan välja 2wd och hoppas att man alltid tar sig upp för rampen.. Eller så väljer man en (bra) 4wd..

Kommentera

Subaru är ju ett givet alternativ, hade jag 150-200' så skulle även Mazda CX-5 kollas upp. I teknikens värld fick den bästa betyg på funktion av 4-hjulsdrivningen. Japanska bilar brukar hålla och Mazda har även nån slags 10-årig komponentgaranti på vissa delar av nyare årsmodeller, bör undersökas...

Mazdas historiska huvudaber har varit rost... Hur XC-5 är i det avseendet vet jag inte. Mazdas automat är av konventionell, beprövad typ, dvs ingen dubbelkopplingslåda som du får produktutveckla åt VW på verkstaden....
                      Senast ändrad av anteman; 2016-08-02, 11:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      748 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      352 visningar