Bästa dragbil? Soppaförbrukning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa dragbil? Soppaförbrukning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    hej, ni har börjat gå utöver ts fråga, men helt ok för mig.
    jag drar en hästtransport med dess utseende och ca 1,4 ton, 0,9 med audi allroad 204hp diesel, med min quintrex ca 0,65
    Kul att se att många har så låga siffror!
    0,9 med tungt släp!! Herregud det är typ lika mycket som min v70 bensin drar utan nåt släp alls!!
    Klarar jag mig runt 1,2-1,3 med den nya dragbilen (vad det nu än blir för bil) + 1300kg släp blir jag nöjd.
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-03, 06:06.

Kommentera

jag drar en hästtransport med dess utseende och ca 1,4 ton, 0,9 med audi allroad 204hp diesel, med min quintrex ca 0,65
      Det är mer siffror jag med känner igen, skaffa nyare än '10 så ligger års-skatten under 2000:- med

Kommentera

Hvis du vil at 4000 i drivstoffkostnader skal bli ubetydelige så kjøp en Disco. Du kommer til å bruke uendelig mye mer enn det på det LR kaller "vedlikehold" og som alle andre kaller "elendig kvalitet". Alt virker, bare ikke samtidig....
        Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
          Nej, det är det alla missförstår.
          Det är den teoretiska totalvikten som spelar roll.

Alltså vid b-kort efter 96 och 1500 släp måste bilen ha en totalvikt på under 2000kg. (Och ha en dragvikt över 1500 )
          Vad spelar det för roll om man tagit B kortet före eller efter 96? Har haft B kort sen 92 så då menar du att jag får köra med mer än 3500kg totalvikt, eller?

Jag får be trådskaparen om ursäkt för att körkortsfrågan kom tillbaka, men jag undrar verkligen om detta stämmer.
          Senast ändrad av fishmark; 2016-08-03, 07:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Hvis du vil at 4000 i drivstoffkostnader skal bli ubetydelige så kjøp en Disco. Du kommer til å bruke uendelig mye mer enn det på det LR kaller "vedlikehold" og som alle andre kaller "elendig kvalitet". Alt virker, bare ikke samtidig....
            Säger du? *ler* Såklart att det skulle bli dyrt... tror alla har förstått det, jag med alltså!
            Anledningen att jag drog igång denna tråd var för att mina tidigare erfarenheter att köra med släp är så trista. Ofta varit uppe i över 2-2,5 l milen med större släp med vissa bilar. Dock inte långkört då. Att ha en rejält stor bil (Disco 3 tex) som bara ställs på och försäkras när den ska brukas kan vara ETT av många alternativ. Vi får väl se vad det blir i slutändan. Här finns mycket att tänka på.
            Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-03, 08:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av fishmark Visa inlägg
              Vad spelar det för roll om man tagit B kortet före eller efter 96? Har haft B kort sen 92 så då menar du att jag får köra med mer än 3500kg totalvikt, eller?

Jag får be trådskaparen om ursäkt för att körkortsfrågan kom tillbaka, men jag undrar verkligen om detta stämmer.
              4250 kg gällde innan -96.

I samma exempel så kan alltså bilen ha en total vikt på 2750. (E.g. en v70 blir då laglig med 1500 släp)

Som jag skrev förut så kan man för en mindre peng ta ett B96 kort, e.g. utökat b-körkort. (Ej samma som BE)
              Senast ändrad av ribbones; 2016-08-03, 08:46.

Kommentera

Ungefär samma siffror här, runt 0,7 l/mil med en Quattro 2,0TDI (lite lättare båt och släp). Förra bilen som var en SantaFe drog det dubbla (bensin)...
                Men trots att jag gillar Audi går det bort vid nästa byte pga kass service och uselt bemötande på VAG i Jönköping

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                  Ungefär samma siffror här, runt 0,7 l/mil med en Quattro 2,0TDI (lite lättare båt och släp). Förra bilen som var en SantaFe drog det dubbla (bensin)...
                  Men trots att jag gillar Audi går det bort vid nästa byte pga kass service och uselt bemötande på VAG i Jönköping

Helt klart en modernare dieselbil som gäller tror jag....
                  Man funderar ju lite på om man ska minska planerna på stor styrpulpet till den äldre mindre modellen Buster XL eller den nya Buster X. Blir ju 3-400 kg lättare på släpet då.... Smidigare att sjösätta också och minskar krav på stor ramp mm och allt blir såklart billigare.
                  Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-03, 10:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                    jag väntar på nya amarok v6 diesel, men växjö har bra service

Kommentera

En modern turbodiesel är ofta ett riktigt bra val ur dragsynpunkt/förbrukning men ofta dyrare i skatt, försäkring osv och passar inte bra för dem som också dagligen kör korta sträckor, då blir det förr eller möjligen senare problem med partikelfilterreningen.

Fast som framkommit bästa kompromiss beror ofta på vad man är villig att offra och vilken ekonomi man har i övrigt... Lycka till med bilvalet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      752 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      354 visningar