Bästa dragbil? Soppaförbrukning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa dragbil? Soppaförbrukning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min mor er på sin andre CX-5, så den bilen kjenner jeg godt men husker ikke forbruket. Den første var bensin, den nye diesel og begge med automat. Jeg kjører ikke manuell kasse hvis jeg kan unngå det. Jeg tar heller ikke trappene når det er heis...

De første CX-5 har endel tekniske problemer og en og annen mekanisk feil. De senere er det så vidt meg bekjent lite feil på. Som dragbil er den helt grei, men ikke førstevalget på dårlige ramper. Den har også lavere tillatt totalvekt enn feks X3, dog bør den ikke ha problemer med slep under 1500kg som vi snakker om her. Den takler fint min på 1350kg, selv om Teriosen faktisk drar bedre opp den bratteste bakken på hytta men det har nok med permanent 4WD og veldig lett 1. gir å gjøre på Teriosen. Den bakken er forresten fin å teste 4WD med slep i når man en sjelden gang får tak i demobiler med krok.

Audi/VW/Skoda med 4WD og automat skal jeg ikke ha. Q5 er en av få biler jeg har prestert å kjøre meg fast med, jeg måtte hente traktoren (Teriosen) for å komme løs. Det var med 2 liters diesel og båten i nevnte bakke.
    Team Colibri

Kommentera

En annan grej du inte får glömma att kolla innan du byter bil är om bakluckan öppnas uppåt eller åt sidan.
      Har du båtvagnen kopplad så vill man givetvis kunna öppna bakluckan utan att den tar i vagnen / vinschtornet.

Frugan min köpte en -14 Dacia Duster Diesel 4wd.
      Kopplar jag mitt ekipage efter den så märks det inte att man drar något öht.
      Den funkar klockrent!
      Jäkligt bra 4wd också på dem då man kan låsa mittdiffen samt att 1ans växel är väldigt låg!
      Tyvärr så sitter inte jag helt klockrent i den då jag har div reumatism/ryggbesvär, då är min Subaru mycket bättre.

I framtiden kommer jag dock helt klart ta mig en funderare ändå på att köpa en Duster då man helt enkelt får mest "bang for the buck" !
      Billiga i inköp, billig skatt, drar lite sås, billiga reservdelar, bra 4wd, mycket bra rostskydd, låg 1a växel osv osv..

/ HenkeW

Kommentera

Vill man komma billigt undan klarar man sig långt med en enkel dragbil och en elwinch.

Jag har dragit båten med en Toyota Yaris 1,3 manuell bensinare i nästan två år. Har naturligtvis undvikit svåra ramper men har aldrig haft minsta problem att få upp båten ur sjön. Eftersom bilen var försedd med flera växlar gick det fint att ta sig upp för backar, om än i något lägre fart.

Funderade ett tag på att skaffa en elwinch att ha som back up.
        Är det för brant/halt, sätt ett par klossar bakom hjulen på trailern, koppla loss och kör upp bilen, koppla winchen mellan bil och släp, låt winchen dra upp båten.
        Detta är naturligtvis bökigare, tråkigare och mindre macho än att köra en monstertruck men det är billigt.

Kommentera

Som lite kuriosa kan jag nämn mitt ekipage.
          Dodge Ram 1500 pickup truck med 5,7 liters bensindriven V8, med 4x4 och lågväxel.
          Båt (Buster Magnum Pro med 250 hk Yamaha) och trailer väger ca 2 500 - 2 700kg (Beroende om jag har 250 liter soppa i båten), varav trailern med batterilåda och elvinsch väger 750 kg.
          Bränsleförbrukning vid 80-85 km/h ungefär 1,9 liter / mil. Kör vi 100 drar den 2,2 liter /mil.
          Inte så farligt ändå med tanke på ekipagets totalvikt på ca 5,5 ton. :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Seaking Visa inlägg
            Dodge Ram 1500 pickup truck med 5,7 liters bensindriven V8, med 4x4 och lågväxel.
            Båt (Buster Magnum Pro med 250 hk Yamaha) och trailer väger ca 2 500 - 2 700kg (Beroende om jag har 250 liter soppa i båten), varav trailern med batterilåda och elvinsch väger 750 kg.
            Bränsleförbrukning vid 80-85 km/h ungefär 1,9 liter / mil. Kör vi 100 drar den 2,2 liter /mil.
            Tack för det! låter lovande. Det borde alltså gå att få en soppa förbrukning under 1,5 l/milen även med en något större dragbil med dragvikt på ca 1300kg som jag räknar med på en Buster XL.

Kommentera

Är det för brant/halt, sätt ett par klossar bakom hjulen på trailern, koppla loss och kör upp bilen, koppla winchen mellan bil och släp, låt winchen dra upp båten.
              Har knäckt ett antal stödhjul/stödhjulsfästen med den metoden, men båten kommer upp

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Tack för det! låter lovande. Det borde alltså gå att få en soppa förbrukning under 1,5 l/milen även med en något större dragbil med dragvikt på ca 1300kg som jag räknar med på en Buster XL.
                Köper du en normalstor diesel borde du nog lätt komma ner till 1 l/milen kan jag tycka, 1300 kg är ju inte så jättetungt, och de flesta båtar ger ju lägre luftmotstånd än en vanlig husvagn tex.

Kommentera

Dodge Nitro med 4,0l 260hk V6 automat 4wd med silver Hawk på 1300- kärra. Drar bara 1,4l/mil.

När vi skulle köpa ny bil gjorde vi en kravlista. Den delades upp i nödvändiga krav ("Tråkiga krav") och Önskvärda krav("Roliga krav").

Tråkiga krav:
                  -Låg bränsleförbrukning
                  -Miljövänlig
                  -Lågt koldioxidutsläpp
                  -Framtidssäker, med avseende på våra politikers
                  påhitt om skatter och drivmedel

-Kvalitetsmärke med högt andrahandsvärde
                  -Nära till auktoriserad verkstad, och lätt att hitta alternativa verkstäder
                  -Billiga däck(standard dimension) och delar.
                  -Praktisk som familjebil och att åka till jobbet med

Roliga krav:
                  -4WD
                  -Automatlåda
                  -Kraftfull motor >200 hk med häftigt ljud och karaktär

-Unikt utseende, ingen tråkig volvo

-SUV, hög markfrigång , sitter högt
                  -20" fälgar

Vi tittade på Volvo xc70, skoda superb och subaru outback. Alla tre är vettiga alternativ.

Sen köpte vi en Dodge Nitro.
                  Den uppfyller nämligen alla roliga krav, men inga av de tråkiga kraven
                  Senast ändrad av Team Isotopes; 2016-08-02, 15:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av Seaking Visa inlägg
                    Jag blir kallsvettig bara jag läser det där!

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                      En polare har en Buster Magnum CC från -99. Magnumen var mindre då, gissar att den här är knappt över 6 meter.
                      Med en gammal Merca ML tog den 2,5 l/mil, men med några gamla diesel pickuper typ Nissan Navarra, Mitsubishi L200 jag haft har vi kört på 1,3 och däromkring.
                      Och vad jag märkt på min båt, har man djupriggar, spöhållare, trollingspröt påmonterade så att luftmotståndet försämras så drar ekipaget betydligt mer. Orkar jag rensa båten inför långresor blir förbrukningen väsentligt lägre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      752 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      354 visningar