Bästa dragbil? Soppaförbrukning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa dragbil? Soppaförbrukning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jag blir kallsvettig bara jag läser det där!
    Har gjort många långresor, bl.a. Lofoten, Simris och Bornholm från Mälardalen. Oerhört stabilt ekipage och lättkört trots sina dryga 15 meter.

Kommentera

Själv skulle jag köpa en Holden Adventra med fyrhjulsdrift och V8. En riktig stationsvagn med plats för odelade åttafotare och komfort som en personbil. https://upload.wikimedia.org/wikiped...-08-31)_01.jpg Synd bara att man inte har stålarna samt att den inte går att registrera inom EU pga protektionistiska bestämmelser.

Kommentera

Ursprungligen postat av Seaking Visa inlägg
        Har gjort många långresor, bl.a. Lofoten, Simris och Bornholm från Mälardalen. Oerhört stabilt ekipage och lättkört trots sina dryga 15 meter.
        Låter ju som att mina farhågor att soppaförbrukningen med båtsläp skulle bli ett stort problem inte är lika illa som på mina gamla bilar. Skönt att höra.
        Tekniken har kanske gjort någon nytta i bilbranschen i alla fall. Jag kanse ör onödigt orolig för jag har i stort sett bara haft bensinare tidigare som ju lätt blir väldigt törstiga med ökande belastning pga sämre vridmoment.

Jag gillar Pers inlägg om tråkiga o roliga krav!
        Jag provkörde kompisens Discovery 3 -07 ikväll. Jäkligt skön på vägen o den uppfyller alla mina "roliga krav". Enligt honom drar den 0,9 på landsväg i 90kmh, alltså bara en en bråkdel mer än min gamla Volvo v70. Jag gissar att Discovery 3an skulle klara att dra släpet under 1,3 l/mil med 1300kg på kroken. Ska höra med honom om vi kan testa o köra en sväng med tungt släp o se vad färddatorn avslöjar. Discoveryn är ju inget att rekommendera i stan då drar den nästan det dubbla tydligen men jag bor ju på landet o kör nästan aldrig i stan. Som drag o långfärdsbil skulle Disco 3an vara perfekt för mig..... förutom de tråkiga kraven med dyr skatt etc.... men bra sugen blev man under provturen.

Kommentera

Är inte en Land Rover djävulskt dyr på absolut alla tänkbara sätt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
            Är inte en Land Rover djävulskt dyr på absolut alla tänkbara sätt?
            Smakar det så kostar det ju!
            Kollade just på blocket o bilbörsarna. Blir faktiskt lite glatt förvånad. Discovery 3orna (finns ju en nyare 4a nu) ligger inte helt omöjligt i pris. 100-150 tusen för årsmodell runt 07-09 beroende på mil o utrusting etv. De flesta har rullat runt 15000 mil ca. Såg ett ex som såg helt ok ut för 139' som bara gått 13000mil. Skulle funka för min del. Ska kolla vad dom ligger i skatt. Skulle tro det blir en bra slant extra för skatten!!!
            Reservdelar o service är inga större bekymmer. Lättmekad bil o det har sålts många i england/europa så både begagnade o nya delar är billiga.

Edit:
            Kollat kostader för disco 3an årsm -07 ... skatt ca 9500:- + helförsäkring ca 9000:- helår. Så det svider ju lite i pluskan liksom....
            Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-02, 21:29.

Kommentera

Som lite kuriosa kan jag nämn mitt ekipage.
              Dodge Ram 1500 pickup truck med 5,7 liters bensindriven V8, med 4x4 och lågväxel.
              Båt (Buster Magnum Pro med 250 hk Yamaha) och trailer väger ca 2 500 - 2 700kg (Beroende om jag har 250 liter soppa i båten), varav trailern med batterilåda och elvinsch väger 750 kg.
              Bränsleförbrukning vid 80-85 km/h ungefär 1,9 liter / mil. Kör vi 100 drar den 2,2 liter /mil.
              Inte så farligt ändå med tanke på ekipagets totalvikt på ca 5,5 ton. :-)
              Hej Uffe;

Min gamla Buster Magnum från 1998 är strax under 6,4 meter lång, 2,25 m bred och väger bara 650 kilo tom och den specialbyggdes av Fiskars i Finland med extra förstärkt insida av bottenskrovet och breddad akterspegel för dubbla motorer (150 resp 15 hkr).

Tio år senare 2008 var Buster Magnum 6,70 m lång, 2,4 m bred och vägde 928 kilo.

2014 års Buster SuperMagnum var 7,10 m lång, 2,42 m bred och vägde 1100 kilo utan motor....

Old Firehand

Kommentera

Hej Leif!

Ja, vilken utveckling. Som du skrev 1100 + 275 kg motor.
                Sen elektronik i form av tre plottrar, tre ekolodsgivare, kablage, antenner, fem batterier, elmotor, och en massa krimskrams. Så är man uppe i 1650-1750 kg. På det 250 liter bensin. 1950-2000 kg. Det drar fort iväg...

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Uffe;

Min gamla Buster Magnum från 1998 är strax under 6,4 meter lång, 2,25 m bred och väger bara 650 kilo tom och den specialbyggdes av Fiskars i Finland med extra förstärkt insida av bottenskrovet och breddad akterspegel för dubbla motorer (150 resp 15 hkr).

Tio år senare 2008 var Buster Magnum 6,70 m lång, 2,4 m bred och vägde 928 kilo.

2014 års Buster SuperMagnum var 7,10 m lång, 2,42 m bred och vägde 1100 kilo utan motor....

Old Firehand
                  www.trumman.com
                  Hehe! Jo jag kollade denna listan innan. Jäklar vad de lägger på sig med åren Busterbåtarna!

Kommentera

Det tror jag säkert, efter att man lärt sig ratta ett sånt "tåg" och en kapabel båt på sjön dessutom, jag tänkte mest räkningarna som kommer...

Kommentera

hej, ni har börjat gå utöver ts fråga, men helt ok för mig.
                      jag drar en hästtransport med dess utseende och ca 1,4 ton, 0,9 med audi allroad 204hp diesel, med min quintrex ca 0,65

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      752 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      354 visningar