I väntans tider... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 1 och ½ vecka kvar till premiären om isen har släppt....då jeklar blir de e en heldag på sjön och testa lite nya flugor. Sen är det mindre än en månad kvar tills man får prova på bågarna i björka dammen....ska bli riktigt kul det.

Sen angående färgerna på flugorna, mörkt/grumligt vatten mörka flugor, klart vatten ljusa flugor. Såg detta i the fish and the fly 4, varför det är så. När vattnet är grumligt/mörkt vill man ha en mörkfluga som urskiljer sig från omgivningen bra, ljusa flugornas siluett "äts upp" av ljusspridningen i vattnets solreflekterande particklar. I klart vatten ljusa flugor, av en den ankla anledningen att dessto längre man ser i klart vatten dessto mörkare blir det. Men sen finns det undantag. Ljus fluga mot mörkbotten i mörkt vatten syns mycke bättre än en mörkfluga.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Härligt!

Bra förklaring på flugor kontra ljus förhållanden. Kejsardammen, en har mjuk och mörk ler botten ska det tilläggas.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• I väntan på att P&T sjöarna öppnar här i trakterna vart man tvungen o prova lyckan ute till havs efter havsöring. Såg några vak vid 11 tiden men sen vände vinden och det vart helt dött. Fortsatte fisket några timmar till men flugor som gick lite djupare. Men inget verkade kunna locka havsöringen idag till hugg. Ja ja får söka andra alternativ, testade en liten baitfish i storlek 5-6cm och tog hem den långsamt......PANG !!!! 3-4 riktigt tunga gungningar i spötoppen och linan for iväg åt höger, litet stopp gung gung och stod helt stilla. Man kunde känna vikten i spöt när man började veva in fisken. Gung gung igen.......då kom första misstanken att detta inte va en havsöring.....crap de e en gädda garanterat skrek man. O ja visst va det en gädda, en fet madam med förmodligen buken fylld av rom eller en liten havsöring..........ja ja årets första flugfisk fick bli en gädda igen.

Click image for larger version

Name:	gädda 42hg.jpg
Views:	2
Size:	85,1 KB
ID:	1767449
        4.2 kg landade vågen på, och när kroken skulle lossas, så självklart börjar gäddan leva loppan, sätter i en av huggtänderna tappar gällgreppet samtidigt sliter gädans tänder av tafsen på 0.23 och försvinner med min fluga ut i djupet. Ja det va verkligen idiotisk att glömma peangen hemma när man verkligen skulle ha behövt den.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Grattis till första flug fångade Krokodilen för i år! Ibland händer sådan ofrivillig C&R bara. Shit happends helt enkelt. En riktigt grann vår Gädda var det du fick.

Var i Björka i dag. Inget vidare fiske på morgonen och förmiddagen. Det kom bara upp 2 st fiskar på ett antal fiskare under den tiden. Men framåt kl 13:00 vaknade bågen till. Hade först 2 försiktiga hugg på en rosa streamer med silver kropp. Fiskar som jag inte lyckade att kroka. Sedan verkade firren ha bytt smak. Så jag bytte meny, när jag hade insett detta till en gul Marabou Muddler och fiskade den sakta nära botten på kort tafs. Tydligen, gissade jag rätt? För jag fick ganska snart denna mycket pigga firre på 1.3 kg.

Tyvärr, fick jag ganska snart efter detta packa ihop eftersom Färdtjänst bilen skulle komma om ca. 15 minuter enligt klockan. En annan kille som stod några meter ifrån mig tog raskt 2 fina bågar på samma fluga medan jag packade.
          Litet trist var det att konstatera att fisken var riktigt på G, och så måste jag åka hem. En ung tonårs kille krokade en båge mitt framför ögonen på mig i andra kastet när jag gick tillbaka mot parkeringen.

Tråkigt att man måste sticka som sagt. Men 5:e bågen för i år gör mig trots allt glad och nöjd.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-21, 09:18.

Kommentera

• Men gött att du lyckades knäcka dagens kod och gjorde dom andra glada med detta

Du fick en båge så det är en ok resa, hade du fått 20 minuter till så hade du haft dina 2

Kommentera

• He, he, he!

Ja, man ska ju dela med sig till sina fiskande med bröder.

Jo, helt omöjlig är det ju inte att man hade lyckats sätta firre no. 2 för dagen efter ett tag så som firren var på hugget på eftermiddagen.

Det vakade t.om. litet granna på slutet. Var en del Fjädermygg och andra mindre insekter i luften. Men jag var för lat för att byta till flyt lina och nymf eller torris. Men det lovar ju gott inför den närmsta tiden. Kanske man snart kan stoppa undan sjunk linan och julgrans karamellerna?

10 C + i vattnet var det ca. 1 m ned förresten.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-20, 21:40.

Kommentera

• 10+ WOW....själv fick man värma händerna i 30min efter att man hanterat slemspettet i vatten som höll sig några grader över nollan :P

Kommentera

• Irrk!

Jag vet hur det känns! Bara att hålla i den iskalla och våta fluglinan räcker för att fingrarna ska domna efter ett tag.
                  DET behöver du inte uppleva när du tittar ned hit i maj.

Kommentera

• Wadman på fiskepremiären i Svartån. Han var den enda som fick på en fisk (regnbåge) som tyvärr rusade in och fastnade i någon gren under vattnet.

Kommentera

• Han kan han Wadman! Surt bara att firren släppte.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X