Baitrunner rulle... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitrunner rulle...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jaha.. Så har jag alltid trott att det var, men men där ser man
    Mvh

Kommentera

Jag har ingen förklaring varför Okuma har valt att rullarna skulle heta baitfeeder. I 2002 RT katalogen för Epix rullen står : "... under 2001 har Okuma utvecklat en Epix bait feeder med en helt ny patenterad baitrunner funktion". En Okuma bait feeder rulle är en rulle med baitrunner funktion, alltså.

Qvarnis25, teoretisk alla rullar med rullager (den one-way nållager) har IAR som innebär att om spärren är på, vevhantaget skulle inte kunna backa alls (alltså den "hopp" som du nämner). Alltså om du har hittat en rulle som har rullager och har det "hopp" då kanske rullagern är av en annan typ än one-way eller är av sämrre kvalité. Helt korrekt dem billigare Okuma rullarna (Longbow, Dynadrag) har ingen sådan, och därefter dem släpper lite back (bara nån mm).
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Om det är någon form av garanti på dem så tycker jag absolut du ska köpa rullarna.
        Priset är inte alltid kontinuerligt med kvalitén.
        Går ju att hitta hyfstat schysta grejer för lite pengar.
        Jag hade nog testat rullarna.
        Det värsta som egentligen kan hända är att du sitter vid någon karpdamm långt hemifrån, ute i skogen och utrustningen pajar då.
        Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Alla Okuma rullar har 3 eller 5 år garanti. För det mesta 5 år. Även mina Longbow (som man kan klassa dem som budget rullar) har 5 år garanti.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Epix för 899 är jag jävligt het på...
            Ska ha spöt till karpmete och Gäddmete, den rekommenderas eller?
            /Lazinko

Kommentera

Om du hittade Epix för 899kr är mkt bra. Annars i katalogen står från 999kr. Och den i storlek 50 kostar 1099kr.
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Nå Longbow eller Interceptor?
                Vilken ska man välja?
                /Lazinko

Kommentera

Du, Lazinko, om du har pengar jag skulle säga att du skulle köpa Interceptor. Den har den rullager som ger IAR (handtaget backar inte) och dem 2 kullager som finns till är monterade just på spolens axel, alltså där det behövs som mest. Alltså kullagerna och rullagern finns på dem ställen som gör att rullen är mest prisvärd av alla Okuma rullar. Rullen har dessutom vikbar dubbelvev (som gör att rullen blir bättre balanserad när du vevar), kul- och rullagerna är rostfria, bromsen är stor och stark, du får extraspole.

Men, Longbow är ett mkt bra alternativ: 6 kullager som inte är rostfria, ingen rullager, ingen dubbelvev. Och den kostar bara ~100kr mindre.

I mitt tycke, när vi snackar 700kr gräns och Okuma som märke, Interceptor är bästa alternativet. Slutsatsen är att den har rostria lager, den har en rullager, den har dubbelvev.
                  Senast ändrad av CDan; 2003-10-31, 22:07.
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Force är ett exempel på en äkta karprulle som kostar ganska lite. Lång vevarm som gör att man har mer kraft till förfogandet. Spolen har större diameter som innebär att man tar hem mer lina per varv och att bromsen är kraftfullare pga. att bromsskivorna är större. Den är den billigaste äkta karprulle som jag har hittat. Men den kostar 200kr mer än Interceptor, alltså 899kr. Det blir för dyrt. Interceptorn blir den bästa kompromiss.

En sak till som jag glömmde berätta: Longbow har 2 st. packningar i reserv (för att täta rullhuset, för att vattnet skulle inte komma in i mekaniken). Och jag tror att dem dyrare rullar har också sådana. Det är inte många rullar i den prisklass som har sånt. Packningarna betraktas som reservdelar och att köpa skulle kosta ganska mkt. Minst 50-80 kr plus porto.

Vad tycker du nu, Lazinko? Har du kunnat bestämma dig? Eller du blev förvirrad av så många alternativ? Jag skulle ha blivit i ditt ställe.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

har tre st TICA baitrunners kostar ca 1000spänn st e nöjd med dom, annars skulle ja köpa shimano RE baitrunners, lite dyrare men om du bara ska ha en så spelar det ju inte så stor roll, e ju endå ingen säsong nu så du kan lika gärna spara till nästa år
                      Tube for life

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      670 svar
                      50 127 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 851 visningar