ABU / Svartzonker McMy - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU / Svartzonker McMy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
    Hoppas de blir bättre, som Svensk vill jag gärna köpa beten från Abu.
    Intressant! ... snart får du köpa bara de få rullarna som tillverkas här hemma, allt annat tillverkas någon annanstans. Det blir inte mkt fiske för dig då....
    Häls //T

    Kommentera


    • #42
      Tycker att alla vobblers man haft under livstiden tappar lack och färg efter några gäddbett. Vet inte hur det är med dagens alla vobblers men köpte en salmon slider inför förra trippen och togg 5 gäddor på den, redan nu ser man att tänderna har gjort sitt på lacken, sen hade man en billig rackare på trippen innan landade 8 gäddor på den och den ser ut som om den varit med i 2 sekel

      Värt att tänka på, gäddans underkäka har flertalet sylvassa stora tänder som är designade för att hålla fast bytet. 4 till 6 tänder håller vobblern fast i munnen gäddan biter hårt och släpper inte, då kommer mothugget. 4 till 6 st sylar som försöker borra sig in i betet skrapar längst ytan när mothugget kommer, klart att detta skrapar upp lacken.

      Enda lösningen jag kan se på det hela är att använda sig av mjukare lack när det härdat, ungefär som på bilar. Man kan inte ha för hård lack för då spricker lacken för lätt och stenskott skulle lämna mycke större "sår". Samma på beterna mjukare lack som inte spricker utan "viker" undan när gäddans tänder dras längst ytan.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

      Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

      Kommentera


      • #43
        Hörru svammelpelle!
        Jag skriver väl inte svensktillverkat eller?
        Klart jag vill köpa beten från ABU när jag bor bara några mil därifrån...

        Så det ska nog bli fiske för mig!

        Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Intressant! ... snart får du köpa bara de få rullarna som tillverkas här hemma, allt annat tillverkas någon annanstans. Det blir inte mkt fiske för dig då....
        Häls //T

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
          Klart jag vill köpa beten från ABU när jag bor bara några mil därifrån...
          Nu är jag med, då är det lugnt.
          //T

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av The_Jerkman Visa inlägg
            Roligaste tråden på länge, utan vidare..

            Fiskar man med gummi i förhoppning av att få gädda bör man ju ha i åtanke att en gädda har väldigt många och framförallt vassa tänder som i sin tur skär och trasar sönder gummit man fiskar med.
            ...Stating the obvious

            9/10 beten man köper som "Ready-to-Go" har undermåliga komponenter, såsom ringar & krok.
            Det vet man, om man har fiskat ett tag.
            Då köper man sig ett gäng krok/säsong, same goes for ringar och liknande, och således byter ut dessa på sina "nya" beten.

            Så svårt är det inte..

            Visst, är lacken dålig, som så många klagar på, släng på ett lager lack eller flera..

            Men att klaga på krokarna och ringarna och gummit, det är bara fel...

            Köp rätt komponenter, byt ut, få mer fisk..
            Ändå ganska självklart att man reagerar när vissa inte har några som helst problem och för vissa faller det ihop på första hugget, eller? =)

            Kommentera


            • #46
              Jag & polarn provade McMio & McMy i helgen & vi landade 9 gäddor på dessa 1 st var på 6kg & flera på runt 2-3kg . Är riktigt nöjd med gången & fångsten .
              Men bygg kvaliteten känns lite så där .
              Någon som vet på rak arm vad det är för stl på krokarna , tänkte åka förbi Lundgrens efter jobbet & köpa lite krokar & ringar så man kan byta ifall att .

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av The_Jerkman Visa inlägg
                Roligaste tråden på länge, utan vidare..

                Fiskar man med gummi i förhoppning av att få gädda bör man ju ha i åtanke att en gädda har väldigt många och framförallt vassa tänder som i sin tur skär och trasar sönder gummit man fiskar med.
                ...Stating the obvious

                9/10 beten man köper som "Ready-to-Go" har undermåliga komponenter, såsom ringar & krok.
                Det vet man, om man har fiskat ett tag.
                Då köper man sig ett gäng krok/säsong, same goes for ringar och liknande, och således byter ut dessa på sina "nya" beten.

                Så svårt är det inte..

                Visst, är lacken dålig, som så många klagar på, släng på ett lager lack eller flera..

                Men att klaga på krokarna och ringarna och gummit, det är bara fel...

                Köp rätt komponenter, byt ut, få mer fisk..
                Betalar man 160 kr för ett bete vill man gärna ha bra ringar och krokar! Sen får betet ha bättre lack. Ett plastbete kostar inte många kr att tillverka i Asien.
                Senast ändrad av Gimlan; 2012-10-27, 15:41.
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

                Kommentera


                • #48
                  Var inte på Naturkompaniet idag och skulle reklamera, fick dock en Zam z tail att testa med då de inte hade rätta tailarna hemma, ska bli intressant att se gången med den större tailet.

                  Kommentera


                  • #49
                    Man måste ju inte använda en originaltail på dessa beten.

                    Jag har med stor framgång använt cirka 8 cm paddel från en pig shad som ger en fint rullande gång.

                    Gamla fula abborrejiggar i alla möjliga färger har också använts och det är nog bara att låta fantasin flöda när det saknas en tail... Jag ska prova att klippa till en lång spiral av en innerslang till ett cykeldäck.

                    Fjäderringar och krokar får man väl också se som förbrukningsmaterial.

                    Kommentera


                    • #50
                      Intressant tråd. Det är nu 7 år sedan det fiskesnackades om McMy. Mycket har hänt sedan dess, utom på en punkt; gummibeten och svansar går sönder på samma sätt idag som när den första gummijiggen, Vibrotail, kom till Sverige på 70-talet. Det ligger liksom i dessa betens natur att ha en begränsad livslängd. Men detta hindrar inte redskapshandeln från att 2019 sälja fler och dyrare gummivarianter än någonsin tidigare. Vi fiskare tycks kunna acceptera att med jämna mellanrum ersätta söndertrasat gummi med nytt, ungefär som att byta mask på en metkrok. Att byta ut en svans på ett tail-bete ingår i konceptet och skall inte ses som att betet är trasigt.

                      Men det speciella med McMy är spiralfästet för svansen. Om spiralen bryts av för att man tappar betet i golvet så är betet trasigt, precis som ett hårdplast bete kan spricka om man tappar det i golvet.

                      Om linan fastnar i spiralen vid nedslag i vattnet och betet sedan fastnar i botten, så finns risk att spiralen bänds sönder om man rycker och sliter. Precis som krokar och ringar kan rätas ut på vilket annat bete som helst när brutalfiskaren testar brottgränsen för superlina, spö och rulle.

                      Jag skall köpa McMy och om spiralen går av skall jag reparera betet genom att skruva dit ett nytt tail-fäste. En skruvögla och lite ståltråd, hur svårt kan det vara.

                      Min fråga är;
                      -Fångar ni fortfarande fisk på McMy och hur står sig den stora varianten, "Big McMy" i jämförelse?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 022 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 381 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X