Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

    Jag kan ha haft otur. dessutom kör jag ej fastach längre för fungerar bara till jigg. ska man köra beten med en fjäderring i nosöglan så är det jobbigt med fastach
    Har aldrig haft dina fastachproblem, de nyper nästan alltför väl, dvs svårjobbade, så jag kör hellre vanliga beteslås ofta utan lekande, liknande de ovan. En fjäderring på betet nosögla är dessutom tveksamt, varför ha det om du har en runt formad, nätt betesögla, tror inte det menligt hämmar gången, vem har förresten sagt att det ger mer hugg med ögla OCH fjäderrring framför beteslås?

    Kör bitvis spinnerbaits, tailspinners som ej tvinnar så pass (om ens något märkbart) att det tvinnar ens med haspel, men det senare är ej förstaval i rullväg, haspel är mest aktuellt med jigg och liknande tekniker, annars multi.

    Kör mest Darts Nice snap med eller utan lekande till det mesta (utom gädda), inga problem med att de öppnat sig, aldrig ett sönderslitet beteslås som kommer upp efter ett bottennapp så de håller....

    Click image for larger version  Name:	Darts_Nice_Snap_B-Las.jpg Views:	0 Size:	36,2 KB ID:	2614721
    Senast ändrad av anteman; 2023-01-08, 16:53.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Digge Visa inlägg
      Hej. Tänkte börja med lättare jiggfiske efter abborren nu när isen släpper. Undrar lite över lekande? Kör ni med det? Sett att folk kör fg knut på huvudlinan mot tafsen. Kör man då utan lekande eller hakar?
      Om jag knyter hemma kör jag ca 60cm fc tafs som jag knyter direkt på huvudlinan med FG knut.
      ​Har jag bråttom när jag är ute eller i kraftig vind kör jag lite kortare tafs ca 30cm med dubbel uniknut.
      den knuten går inte genom en del av mina mista toppringar.

      Kommentera


      • Någon som har provat Svartzonker nya ned jiggar? Tror att dom har släppt 3 olika,
        NATC Lady Dragonworm, NATC Sir Beaver
        och
        NATC Princess Dragonfly

        Har köpt NATC Sir Beaver, som jag har provat i Malmö kanal, hade några fiskar på som släppte. Dom rätt stora använde nog för liten skalle


        Kommentera


        • Jag har lagt undan ett gäng Dragonworm på Giganten men har inte hunnit hämta dem än. Bara sett dem på bild men de såg riktigt fina ut tyckte jag.
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
            Jag har lagt undan ett gäng Dragonworm på Giganten men har inte hunnit hämta dem än. Bara sett dem på bild men de såg riktigt fina ut tyckte jag.

            Har tänkt prova att klippa av en bit av toppen , så blir det mer som klassiska Ned maskar

            Har märkt att gummit är inte lika tåligt som tex, Z-Man eller Strike Kings Ned. Men ändå godkänt

            Kommentera


            • Klipper man ner dem lite blir de bra på mina hemmavatten. Jag gillar dock att de tänker lite större. Finesse är inte nödvändigtvis småprylar.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Klipper man ner dem lite blir de bra på mina hemmavatten. Jag gillar dock att de tänker lite större. Finesse är inte nödvändigtvis småprylar.

                Menar du Svartzonker nya? Har ju klart inte klippt sönder alla, utan ska prova mig fram, köpte även Strike King qq typ maskar med en paddel, dom utan var slut, men klipper man av dom så ser ut som "maskarna" Har inte haft så bra fiske i Malmö kanal, det som har funkat bäst är Westin Bloodworns, .. Fick en som helt klart var godkänd, men har märkt att, kroken sätter sig långt ner. Så hade svårt att kroka av, men det kanske inte är, så vanligt...

                Kommentera


                • Det är säkert inget fel på Svartzonkers nya creature baits, men det är väl inget jag skyndar mig iväg för att köpa. De verkar också köra den "försvenskade" tolkningen av ned rig där man lever och dör med beteskontakt ("allt som har en platt skalle räknas som ned-fiske") genom att inte ha några ned-skallar lättare än 5 gram. Men men, jag ska inte va sån, ett större betesutbud är såklart bara positivt.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                    Det är säkert inget fel på Svartzonkers nya creature baits, men det är väl inget jag skyndar mig iväg för att köpa. De verkar också köra den "försvenskade" tolkningen av ned rig där man lever och dör med beteskontakt ("allt som har en platt skalle räknas som ned-fiske") genom att inte ha några ned-skallar lättare än 5 gram. Men men, jag ska inte va sån, ett större betesutbud är såklart bara positivt.
                    Å andra sidan så är det ju redan från början ett säljtrick att skallarna måste vara platta, har man ett flytande bete och lätt skalle kommer betet stå upp ändå såvida inte botten är slät som ett salongsgolv.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                      Å andra sidan så är det ju redan från början ett säljtrick att skallarna måste vara platta, har man ett flytande bete och lätt skalle kommer betet stå upp ändå såvida inte botten är slät som ett salongsgolv.
                      Jag gillar platta skallar till grusbotten. Annars är de bra till t.ex X-Zones jiggar. De är gjorda av silikon och svävar snarare än flyter. Mitt favoritbete till Ned hittills.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X