Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är fördelen med lång tafs förresten?
    kan förstå till freerig men till det vanliga?

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Jag kör ca 2-3 meter FC tafs kopplad till flätlina med FG knut till såväl borre som HÖ men fiskar inte specifikt free-rig. Vad är fördelen med FC hela vägen? FC "ska ju vara" besvärlig att kasta men sjunker, det senare kan ju vara bra om man fiskar "lite djupare" men annars... why FC? Att det skulle vara "känsligare" än FC/flät har jag svårare att tro, "slackhugg" eller inte...
      När flätlina är sträckt känner man allt, men när den inte är det känner man inget. På FC känner man alla slackhugg bättre, tack vare att den sjunker. Dessutom stretchar FC mer vilket definitivt gör att man tappar färre fiskar över tid. Särskilt tydligt är det vissa pass när de sitter extremt ytligt. En sjunkande lina hjälper också när det blåser, då den sjunker undan vinden snabbare; jag får mycket mindre linbåge med FC kontra flät. Vid finessefiske med lätta vikter är det här superviktigt. Det finns alltså många fördelar över flätad lina.

Kommentera

• Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
        Vad är fördelen med lång tafs förresten?
        kan förstå till freerig men till det vanliga?
        Lång tafs av specifikt fluorocarbon sjunker ner på botten, vilket hindrar lätta beten från att flytta sig lika enkelt vid slack. Jag som ibland fiskar ned extremt långsamt kan tycka mig se den fördelen när man fiskar i blåst. Framförallt så förlänger man livet på flätlinan genom att fiska lång tafs. Detta är riktigt viktigt med tunna flätlinor, som ofta slits mot vass, sten, träd och växter. Knyter man om betet ofta, vilket jag gör med tunnare tafs, behöver man sällan göra en ny skarvknut ute på sjön dessutom. Tappar man dessutom ett bete och kör väl matchad tjocklek på tafsen, samt en bra skarvknut, går betet av vid florcans linände, där man knyter betet. Jag gillar inte att knyta om skarvknutar ute på sjön, så en lång tafs underlättar rejält där med.

Kommentera

• Ja kanske det där med ned låter rimligt faktiskt och vid vind!

fiskar själv med kortare tafsar förutom på freerig då kör jag 2m~ inte haft några problem än iaf!

Började förra året o köra denna knut som tar en millisec o göra o inte haft ett problem än https://youtu.be/AQkorMwc6Cg?si=5Kr0d9-Sdp2pVrSO
          Så slutat med krånglig fg då den där knuten funkat på freerig,tunna linor o du kan göra den o blunda i storm!
          Fg är förmodligen bästa knuten som finns men jobbig ute i fält!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Lång tafs av specifikt fluorocarbon sjunker ner på botten, vilket hindrar lätta beten från att flytta sig lika enkelt vid slack. Jag som ibland fiskar ned extremt långsamt kan tycka mig se den fördelen när man fiskar i blåst. Framförallt så förlänger man livet på flätlinan genom att fiska lång tafs. Detta är riktigt viktigt med tunna flätlinor, som ofta slits mot vass, sten, träd och växter. Knyter man om betet ofta, vilket jag gör med tunnare tafs, behöver man sällan göra en ny skarvknut ute på sjön dessutom. Tappar man dessutom ett bete och kör väl matchad tjocklek på tafsen, samt en bra skarvknut, går betet av vid florcans linände, där man knyter betet. Jag gillar inte att knyta om skarvknutar ute på sjön, så en lång tafs underlättar rejält där med.
            Mina skarvknutar går ju av vid flätlinan när jag sätter mig fast i bråten .

Kommentera

• Vad har du för lindimensioner och knut då?

Kommentera

Vad har du för lindimensioner och knut då?
                både 0.10mm flät med 0.26 mm fc samt 0.06 mm med 0.20mm fc dubbel grinner kanske den heter. Den enda jag kan tyvärr. Går av när jag går bakåt

Kommentera

• Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

både 0.10mm flät med 0.26 mm fc samt 0.06 mm med 0.20mm fc dubbel grinner kanske den heter. Den enda jag kan tyvärr. Går av när jag går bakåt
                  Dubbel grinner är ingen super-hållbar skarvknut. Alberto kommer orsaka mycket färre sådana linbrott, så länge florca och huvudlina har ungefär samma brytstyrka.

Kommentera

Jag kör ca 2-3 meter FC tafs kopplad till flätlina med FG knut till såväl borre som HÖ men fiskar inte specifikt free-rig. Vad är fördelen med FC hela vägen? FC "ska ju vara" besvärlig att kasta men sjunker, det senare kan ju vara bra om man fiskar "lite djupare" men annars... why FC? Att det skulle vara "känsligare" än FC/flät har jag svårare att tro, "slackhugg" eller inte...
                    Svårkastad tycker absolut inte den är om man köper en fc lina av kvalite,tex seaguar eller sunline. Betydligt mjukare o följsammare än tex trilene. Att jag använder fc hela vägen till finesse fisket är att den tål slitage bättre än flätlina samt att den sjunker. Sen gillar jag att det är lite stretch i fc linan. Just nu kör ja seaguar fc med 4lbs brottstyrka. Men då fiskar jag ju väldigt lätta riggar.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

• Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Dubbel grinner är ingen super-hållbar skarvknut. Alberto kommer orsaka mycket färre sådana linbrott, så länge florca och huvudlina har ungefär samma brytstyrka.
                      enda knut jag kan med min motorik. Men tog nu lite uv lim på knuten och se om det blir bättre

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 186 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B