Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • neo333/ Köp några Shadow rap shad,kanonbete till borren,lite veka krokar när gäddorna slår till,går att byta ut till vmc 8540 stl 6..Personligen skulle jag aldrig köpa 250-300kr jerkbait.Blir jävligt dyrt om man vill köpa lite olika färger.Du kommer inte att få mera borrar bara för att dom är dyrare.hemligheten med twitchfisket ligger i tekniken.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
      Några tips på Jerkbait/twitch. Som inte kostar så mycket typ , 100-150 kr,. Har inte råd att köpa flera st som kostar, 250-300 kr, går bra att köpa någon gång,, kanske värt att ha 2-3 st som är lite dyrare, än att ha flera st av dom billiga sorterna...?
      Några som har fiskat bra för mig runt den pengen:
      • Rapala Shadow Rap
      • Rapala Shadow Rap Shad
      • Berkley Dex Stunna
      • Westin Jerkbite

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
        Några tips på Jerkbait/twitch. Som inte kostar så mycket typ , 100-150 kr,. Har inte råd att köpa flera st som kostar, 250-300 kr, går bra att köpa någon gång,, kanske värt att ha 2-3 st som är lite dyrare, än att ha flera st av dom billiga sorterna...?
        Jag har köpt på mig en del från Bearking på Ali. Finns ett flertal modeller. Vid en första anblick ser de riktigt trevliga ut. MEN inte kunnat testa dem än.

        https://www.aliexpress.com/item/1005...Cquery_from%3A
        http://highlandpredators.blogspot.com/

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
          Några tips på Jerkbait/twitch. Som inte kostar så mycket typ , 100-150 kr,. Har inte råd att köpa flera st som kostar, 250-300 kr, går bra att köpa någon gång,, kanske värt att ha 2-3 st som är lite dyrare, än att ha flera st av dom billiga sorterna...?
          Savage gear gravity twitch är bra

          Kommentera


          • Jag gillar Scout twitch skarpt, sjukt enkel att få bra gång på.

            Kommentera


            • Några här som testa backslide rig för aborren? Och om ni gjort det har ni haft framgång och hur djupt har ni fiskat?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg
                Några här som testa backslide rig för aborren? Och om ni gjort det har ni haft framgång och hur djupt har ni fiskat?
                Har inte hunnit prova än, men tycker det verkar glödhett och planerar att testa det på allvar under 2024. Fick just hem en Kina-kopia av en "Shizumi Mushi"-mask (kort tjock saltad mask med små spröt på sidorna) som första bete i arsenalen. Skulle också vilja höra om nån haft framgång med tekniken och vilka olika beten som kan tänkas funka förutom de självklara. Jag tänkte senast härom dagen om inte en mindre fluke (typ Z-man Scented Jerk Shad 4") med en liten nålvikt i hakan borde funka exempelvis?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                  Har inte hunnit prova än, men tycker det verkar glödhett och planerar att testa det på allvar under 2024. Fick just hem en Kina-kopia av en "Shizumi Mushi"-mask (kort tjock saltad mask med små spröt på sidorna) som första bete i arsenalen. Skulle också vilja höra om nån haft framgång med tekniken och vilka olika beten som kan tänkas funka förutom de självklara. Jag tänkte senast härom dagen om inte en mindre fluke (typ Z-man Scented Jerk Shad 4") med en liten nålvikt i hakan borde funka exempelvis?
                  Jag har några beten redo för att testa, det är nog mest djupet jag funderar på med denna rig. Känns som man kan behöva riktigt bra tålamod om man fiskar det på ”fel” Ställen.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg

                    Jag har några beten redo för att testa, det är nog mest djupet jag funderar på med denna rig. Känns som man kan behöva riktigt bra tålamod om man fiskar det på ”fel” Ställen.
                    Jag tänker mig att det inte direkt finns några rätt och fel vad gäller fiskedjup (bara fantasin sätter gränsen) och att betets storlek/karaktär och hur det sjunker/glider avgör vad som är mest lämpligt, men visst, är det för djupt kan det nog kännas som en ineffektiv metod, och är det för grunt kanske "glideffekten" inte gör nån skillnad. När jag försöker visualisera hur och var jag kommer fiska det så tänker jag att runt 2 m är ett lagom djup? Men, jag överlåter till de som faktiskt har provat det på riktigt att eventuellt komma med input som är mer än vilda gissningar

                    Kommentera


                    • Finner det fascinerande att så många kör det "nya glödheta" varje år som om det nya betet eller tekniken är helt eller iaf avgörande annorlunda och ger märkbart bättre utdelningen än det "gamla" som funnits i 1-20år innan...Hur hinner ni fiska av ett nytt bete eller en teknik så pass snabbt att det kan värderas på ett år...? Fem turer sen är det hiss eller diss?

                      Hett är inte detsamma som nytt och bättre men det är klart kör man nytt varje varje år så kommer det spöa ett "svalt" gummi som ligger kvar i beteslådan, "hett" året innan...

                      Är väl en surgubbe månne men här skrivs lite om faktisk teknik, djup, fart, intag men och massor om nytt gummi som om det senare vore avgörande, tror ni verkligen det?
                      Senast ändrad av anteman; 2024-01-21, 01:23.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 219 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 680 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      726 svar
                      61 381 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Bernie K  
                      Arbetar...
                      X