What grinds your gears? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

What grinds your gears?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
    ”FÅR DU NÅGON FISK?”

    ja käften
    Ett tips när du får frågan nästa gång:
    - Får du någon fisk?
    - Jag FÅR aldrig fisk. Jag brukar fånga den själv!
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #32
      Nu är jag inte särskilt förtjust i Peter Griffin. Homer Simpson är min kille! men det är inte det vi ska diskutera!!!!! ( annan tråd, annan sida )

      Håller med de flesta i den här tråden men vill tillägga :

      Folk som ser att man ankrat upp, står o kastar. Kanske t.o.m har barn med i båten och ändå ska köra 35 knop eller mer förbi. När försvann sjövett??

      Den eviga frågan om matfisk, min-max gränser samt mängd. Köp fiskekort , följ reglerna. Enkelt.

      Alla besserwissers, här på FS och i sociala medier som ska visa hur duktiga de är genom att förlöjliga andra. Ställer man en fråga, startar en tråd, här el nån annanstans så gör mamma det för att man vill veta/lära sig. Oavsett om man är nybörjare eller yrkesfiskare ska vi väl försöka hjälpa varandra? Det är ju ändå vår favorit hobby!!!

      // Sadda

      Kommentera


      • #33
        Flashiga produktioner med häftig musik där det enda viktiga är att visa upp så många fångster som möjligt på kort tid och att marknadsföra de senaste produkterna. Fiske framställs som en elitsport för rockstjärnor, och det är inte ens värt att bemöda sig med att berätta lite om fisketeknik eller förklara varför man egentligen behöver det här senaste måste-betet för en som inte jobbar med att kränga fiskeprodukter. Bättre att slänga in en sekvens i slow motion där en fisk större än något man själv någonsin kommer fånga lite nonchalant lyfts upp och kastas tillbaks. Tur att kanaler som utklasad och meta mera finns.

        Kommentera


        • #34
          Håller med dig Kenwald, köper sällan ngt nytt bete eller utrustning, inte heller efter att ha sett nån sån produktion du nämner. Och musiken, jag rodnar.

          Önskar primärt mer av taktik, teknik, tänket bakom val av plats, djup, fiskedjup, bete och hemtagning och enbart allmänt om val av utrustning (haspel/spinn, spöval)

          Med 360, Livescope, Panoptix, Sidescan och allt vad det heter så letas det nog allt mer än det dras slutsatser av erfarenheter och när det fiskas så säger de mest om vilket nytt underbart, specifikt bete eller rulle de har... typ. Det enda vi ska lära oss i princip är att köpa ngt så jag har tröttnat på den typen produktion, men to each their own!

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Håller med dig Kenwald, köper sällan ngt nytt bete eller utrustning, inte heller efter att ha sett nån sån produktion du nämner. Och musiken, jag rodnar.

            Önskar primärt mer av taktik, teknik, tänket bakom val av plats, djup, fiskedjup, bete och hemtagning och enbart allmänt om val av utrustning (haspel/spinn, spöval)

            Med 360, Livescope, Panoptix, Sidescan och allt vad det heter så letas det nog allt mer än det dras slutsatser av erfarenheter och när det fiskas så säger de mest om vilket nytt underbart, specifikt bete eller rulle de har... typ. Det enda vi ska lära oss i princip är att köpa ngt så jag har tröttnat på den typen produktion, men to each their own!
            Just så!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Störande är väl att ta i men jag skulle uppskatta om man kunde berätta lite mer än typ en bild på fisk efter ett lyckat fiske som det läggs ut om, till hjälp för andra i deras fiske.

              Bete/metod, djup, fiskedjup, fiskeställe, dvs brant, grynna, djupvass, näckros/gräsbälte eller frivatten och gärna, säg iaf, "insjö i Götaland" eller "södra norrlandskusten "
              TACK!!

              Blir inte klok på detta generella fenomen. Det typiska övergripande budskapet från godtycklig marknadsförande fiskeprofil är typ "Använd det här betet så kan du också få såhär stora fiskar". Jamen... kan du säga ett enda knyst om vilken typ av vatten den fångades i..? Sjö, älv, kust..? Togs fisken nu eller är det en gammal bild?? (alltså årstid m.m). Morgon/kväll, väderlek, fiskedjup etc etc etc.

              I nästa sekund är samma person med i en frågestund och får en massa frågor om vilket bete man ska välja i olika lägen, och svarar "Det beror på..." på 9 av 10 frågor och att "det är de småå detaljerna som är avgörande" och att den minsta lilla ändring av typ lintjocklek kan vara som natt och dag för hur fisket går. Okej.. men alldeles nyss på instagram hette det att bete X kommer att leverera med dunder och brak oavsett eller att betet var "alldeles utomjordiskt bra under testfisket" (utan att säga var/när/hur det fiskades), och då var det plötsligt inte några brasklappar....

              Och lite på samma tema: Alla dessa flashiga 1-2minuters produktvideos på youtube där man hoppas få se hur det specifika betet ser ut på nära håll, men NEJ, istället består klippet till 95% av drillning i slowmotion i solnedgång, med resultatet att en fisk hålls upp mot kameran - men inte med fokus på betet i sig utan mer hur stor fisken var som man (hör och häpna!) kan fånga med detta bete.

              Kommentera


              • #37
                Reklam är reklam, inte objektiv fakta, det tror jag de flesta är med på. Det enda jag kan komma på som verkligen stör mig är folk som inte kan ta hänsyn till att man fiskar, händer mig särskilt ofta i Stockholms skärgård att båtar kommer fräsande i 30 knop på insidan mellan den vasskant jag fiskar och min båt, helt obegripligt när det räcker med att vrida på ratten i fem sekunder.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Reklam är reklam, inte objektiv fakta, det tror jag de flesta är med på. Det enda jag kan komma på som verkligen stör mig är folk som inte kan ta hänsyn till att man fiskar, händer mig särskilt ofta i Stockholms skärgård att båtar kommer fräsande i 30 knop på insidan mellan den vasskant jag fiskar och min båt, helt obegripligt när det räcker med att vrida på ratten i fem sekunder.
                  Finns tyvärr alldeles för många som har tillgång till snabba båtar men som saknar all form av sjövett. Det är fördelen med att fiska i en liten skogsjö där det är omöjligt att få en båt som kräver ramp. Man slipper alla klappträn till båtmarodörer.

                  För övrigt kan jag sälla mig till församlingen som tröttnat på fisketävlingar på tuben. Värst är svengelskan. Det krävs skämskudde när jag lyssnar på diverse profiler. Skulle mycket hellre få riktiga tips än se de stirra på två 16" skärmar och prickkasta på diverse fisk. Humorn i det blir när de ser en STOR fisk och lyckas kroka den och de ylar STOR FISK STOR FISK, för att i nästa sekund lite lågmält säga, nej det var det inte och upp kommer en snipa...pinsamt.
                  Båt och utrustning för miljonbelopp och det är vad de får upp...
                  Nej tack sånt klarar jag mig utan.

                  Kommentera


                  • #39
                    Dessa olika reklamproduktioner som nyttjar vatten till sina produktioner och inte verkar ge mer tillbaks till fiskevården i området än att lösa fiskekort.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
                      Dessa olika reklamproduktioner som nyttjar vatten till sina produktioner och inte verkar ge mer tillbaks till fiskevården i området än att lösa fiskekort.
                      Instämmer! Det är rätt häpnadsväckande hur lite branschen och dess stora spelare ger tillbaka till fiskevård. Tänker specifikt på t ex alla gäddtävlingar i skärgården och vänern som inte ger ett piss tillbaka förutom ökat fisketryck och fiske på sletna efterlekare. Branschen och dess profiler borde stå längst fram i arbetet med att få hållbara och friskare vatten då de faktiskt tjänar pengar på det fria handredskapfisket men de verkar snarare hoppa vidare likt gräshoppor när ett vatten är sönderfiskat.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 188 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 239 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 409 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      709 svar
                      59 631 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X