Är fiskar kräsna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är fiskar kräsna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är fiskar kräsna?

Jag undrar om det är stor skillnad på drag när det gäller fisket.
    Hade tänkt invenstera i en helt ny uppsättning av drag till min drag låda 2012
    Ska man köpa lite billigare drag eller ska man gå dom lite mer dyrare dragen vad tror ni?
    obs gäller insjö fiske inget till havs i år

Frågan du ställer är ju om vissa beten är bättre än andra. Ja, det vill jag tro. Däremot betyder inte det att ett bete alltid är bäst. Förhållanden och fiskeplatser (djup mm) varierar ju och det bör även betena göra. Ett grundgående bete som kanske fiskar jättebra i en grund vik fiskar förmodligen inte lika lyckat i en djupbrant till exempel.

Däremot det jag personligen tycker är viktigast oavsett vad man fiskar och vad man använder är att man tror på det man fiskar med. Vad tron kommer från kan vara olika så klart. Erfarenhet, vad andra säger, att nånting bara känns "hett" osv. Ju mer erfarenhet ju starkare tro på det som har fungerat förr fram tills där man är idag.

Fiskar man med nånting man inte tror på bör man ändra något. Finns inget som känns kassare när jag fiskar iallaf än att göra nått jag egentligen inte tror på. Nu sysslar jag framförallt med mete men det där gäller allt fiske skulle jag påstå.

Kommentera

Ibland funkar naturliga färger o inland kan man behöva sticka ut lite med skrikiga färger. Sen har ju inspinningen stor betydelse vissa gånger. Men det viktigaste är att man tror på de man gör o att det finns fisk
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskenissen Visa inlägg
        Ska man köpa lite billigare drag eller ska man gå dom lite mer dyrare dragen vad tror ni?
        Angående det så ska du inte titta på priset. Det du ska göra är att köpa originaldrag från kända och berömda tillverkare. Om du köper billiga kopior har de bytt material, vilket gör att draget t.ex. kan rosta och gå sönder. En annan nackdel med kopior och okända märken är att de inte testas innan försäljning. När jag var lite yngre köpte jag billiga spinnare på Gekås i Ullared från Fladen. När de senare testades så spann inte skeden, alltså var det bara att slänga dem.

Kända märken som jag rekommenderar är Swim Whizz, CWC, ABU Garcia, BFT, Zalt, Cisco Kid, Rapala, Bomber, Myrans, Savagear och Nils Master. Självklart finns det fler tillverkare som gör bra beten, men de som jag räknade upp vet jag fungerar. Två märken som jag kan säga att du inte ska handla från är Fladen eller Biltema. Har haft problem med gången på varenda beten som jag köpt från dem.
        Senast ändrad av Sevenoak; 2012-03-05, 22:53.

Kommentera

Oj hade skrivit ett jätte långt svar men råkade trycka på knappen "svara på ämnet" och då raderades allt så det får bli kort svar i stället för ett långt Jag tackar för alla tipsen och jag kommer definitv ha detta i tanken nästa gång jag besöker fiskeaffären

Kommentera

Om jag tror på ett bete så får jag fisk på det. Må låta helt sjukt, men så är det för mig. Jag har ganska så många ytbeten, fula ZALT tailar, en o annan ful jerk och wobbler som jag har testat några gånger. Då jag ej fick nåt på dem så lades dem åt sidan.

Förra sommaren så hitade jag en grön lite Bomber med svarta prickar på ( tror den heter 15 eller nåt ) testade den i alla fall, fick inget. Sen så testade jag den igen, och Gädda på. Då inbillar jag mig att självförtroendet höjs och man omedvetet lär sig fiska betet på rätt sätt, och på så vis får fisk? Kan vara helt ut o cykla, men men.

Samma sak var det i början när jag började ytfiska. Fick inte et skit. En eftermiddag så smal det på Gädda och Abborre i nästan varje kast. Då höjs självfötroendet, och man fiskar betet bättre. Så tror jag att det är i alla fall.

Kommentera

Ja vist höjs själv förtroendet markandt om man få fisk på sin utrustning lika så om man har konsten att hantera sin utrustning för ett lyckat fiske då höjs nog själv förtroendet marknat tyvär för min del har jag ett annat problem
              har inte så ofta till gång till båt hoppas det bli mer sommar som jag får till gång till båt annas hadde jag tänkt lite på mete faktist efter abbore eller liknande vad behöver jag tänka på ? har hört talas lite om mäskning och sånt vilka beten kan jag använda förutom mask?

Kommentera

Ja vist höjs själv förtroendet markandt om man få fisk på sin utrustning lika så om man har konsten att hantera sin utrustning för ett lyckat fiske då höjs nog själv förtroendet marknat tyvär för min del har jag ett annat problem
                har inte så ofta till gång till båt hoppas det bli mer sommar som jag får till gång till båt annas hadde jag tänkt lite på mete faktist efter abbore eller liknande vad behöver jag tänka på ? har hört talas lite om mäskning och sånt vilka beten kan jag använda förutom mask?
                Jag mäskar aldrig efter abborre, bättre att leta reda på stimmet. Om du ändå vill mäska så använder man ströbröd blandat med massor med klippta maskar.

Kommentera

Mäskning efter borre funkar till en viss effekt, ströbröd med klippt mask och även en del maggots i attraherar abborren. Jag har provat blanda i blodmjöl/blodpulver (finns från exempelvis Swedbait) i mäsket, detta ger mäsket en härlig doft samtidigt som det blir ett "moln" med blodig och mustig doft i vattnet som drar till sig mört, och även abborren som käkar i sig maskbitarna som finns i mäsket. Det gäller att prova sig fram när det gäller mäsk, det finns även predator mäsktillsatser på t.ex Metebolaget, som är till för att locka till sig både gädda, abborre och gös vid mäskning med diverse animalistiska tillsatser.

Kommentera

leta reda på stimm leta på stim det låter ju enkelt hur löser man det utan ekolod och ingen båt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13