Är fiskar kräsna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är fiskar kräsna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej Albert.
    Tror att det skulle bli lättare för dig att lära känna sjön om du skulle ha en båt. Förstår att det kan vara en ekonomisk fråga. Men en mindre plastbåt behöver inte kosta många kr. Lägg ut lite krokar om att du söker en liten plastbåt el gör som jag gjorde då min båt blev stulen förra sommaren. jag satte upp lappar lite här och var med texten "Du som har en plastbåt liggande som inte används hör av dig så hämtar jag den el betalar några kr + telnr" Fick mig en fin liten 4m plastbåt för en mkt billig penning, 200kr.

Din fiskelåda behöver lite komplettering. Lite skeddrag, jiggar, spinnare, wobblers. Vänta på svar av Old firehand så får du matnyttiga tips skall du se.

LYCKA TILL!
    Senast ändrad av Korsdraget; 2012-03-07, 13:49.
    I näst kast så .....

Kommentera

OKej Korsdraget tack för tipset om komplettering av drag
      Ja jo det hadde varit ett bra alternativ att få komma ut på sjön hadde båt också men som sakt den blev stulen
      i och för sig en riktigt värdelösbåt den var mer liknande en kanot=fruktansvärdbåt med det var vist någon som ville ha den också.

Har båt motorn kvar och lite annat smått och gott till utrustning för båt. Farsan har en båt ska kolla med honom om jag kan låna men är som sakt inte säker. Får jag inte tag i båt så får det bli spinn mete eller helt enkelt vanligt.

Kasta från land har jag provat några gånger dock inte i osby sjön men det går väldigt lite resultat dom gångerna

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskenissen Visa inlägg
        Old Firehand:
        Okej man tackar jag har tagit en bild på årets fiskelåda som jag ska byta ut inte alla dragen kanske men där har råkat komma in vatten i fiskelådan där av behövs det byta ut några rostiga drag.
        Ja fiskebeståndet säg vara mycket bra. Har varit ute på byn kolla runt blandannat den lokala järnaffärern som är återförsäljare för fiskeutrustning vi har även en fiskebutik som heter fishpoint som säger att fisket är bra i sjön.
        Har lite internet information om vilka fisk arter som finns i sjön.
        Fiskarter i Osbysjön

Abborre,Braxen,Gädda,Gös,Karp,Lake,Mört,Sutare,Ål

Min fiske utrustning för året ska vara inriktad till abbore gädda och gös
        Jag kommer vell troligtvis fiska mycket i från land fundera på spinn mete med fiskbete?
        Fiske spö Abu gracia märket satina tror jag det heter linan som sitter på är en 0.17 lina spiderline klara 16,5kg
        H[ATTACH=CONFIG]38793[/ATTACH]
        Hej Albert Jansson;

På din bifogade bild har du både spinnare, jiggar, skeddrag och wobbler. Vassa krokar har jag till dig i alla storlekar du behöver och även fjäderringar. Det du också behöver, om du ska fiska från land, är ett långkastande spö, en matchande haspelrulle och en stark och bra lina. Sedan kan du testa de beten du redan har med nya, vassa krokar monterade.

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand
        www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Det är ju lite dumt att jag inte fotade mina spön får vell dra ner och hämta dom i källaren i kväll så får ni tittapå
          och få se Old firehand vad du tänker om dom problemmet när jag kasta från land är att jag får inte ut drage så långt ut som jag om man förstås inte slänge på dom stora pjärserna då kan man ju slunga ganska långt
          Tror du det har med att jag kör 0.17 lina som jag inte kan få ut draget så långt vad för drag rekommenderas från land? spinnare?

Kommentera

Bete,lina rulle och spö skall vara avpassade till varandra.

Viktigaste komponenten i kedja vi långkastning är tveklöst spöet......
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-07, 17:03.

Kommentera

okej jag ska fixa foto sen hinner inte i dag tror med att det är spöet som strejkar
              ska se om krokarna behövs bytas ut dom ser ganska bra ut en del i allafall.
              Men du hadde krokar ? Old Firehand

jag är sugen på att köpa ett större flöte och större krokar och meta med betes fisk se om det kan funka att fiska i från land med

Kommentera

Dom brukar skriva på spö vilka vikter dom är avpassade för, om du kollar det och vilket märke du har på spöet samt vilka rullar och linor du kör med blir det inte så svårt att fundera ut varför du inte kastar långt och vad du kan göra för att öka dina kast-längder.....

Kommentera

Jo lina vet jag ju spöet ska jag ta en titt på och rullen vilken information kan man läsa ut kastlängde på rullen och spöet?

Kommentera

Spöet har ju en viktangivelse som ex 30-60g

Lin-kapacitet brukar stå på spole, och ett namn och modell nummer finns säkert också på rullen,,,

Kollar du upp detta så får vi betydligt lättare att hjälpa dig,,
                    gärna längd på spöet, brukar stå i fot ex. 8 fot, viktangivelse och storlek på rulle..

Kommentera

Okej men då ska jag fixa detta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 905 visningar
                      0 gillar