Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är fiskar kräsna?
Collapse
X
-
Spöet kastar nog bäst mellan 20-30 gr, små spinnare och det spöet så finns det inte så mycket du kan göra åt kastlängderna,,
Möjligtvis gå ner på tunnare lina och en lite mindre rulle, det kan göra några meter, ev att du provar långsmala sked drag i stället för spinnarna,,, men som jag sa tidigare har du alldeles för grova grejer till smådrag. Du får nog se dig om efter en ny utrustning till dina små-beten.
Kommentera
-
Okej det var vell ingen god nyhet hehehe Men å andra sidan sett det är ju bra att veta. Att man har grejer som levera när det gäller lite tyngre fiske. Så då menar du att jag ska kolla efter lättare spö "för klenfiske"
Vad ska jag då satsa på lättare spö lina på runt 7kg och någon skyst rulle till det?
Kommentera
-
Kolla vad dina beten väger och köp ett spö klassat för dom vikterna,, kom ihåg om du skall byta utrustning och vill kasta bra att spöet kastar så det är bättre att lägga pengarna där en på rullen, men för den sakens skull kan du inte köpa vilken skit-rulle som helst då får du problem med linupplägg vilket kan bli dyrt.....
Kommentera
-
Ja man får se lite först måste man kanske se till och få fisk på det man ha så man slänger pengarna rätt i skön.
jag menar utrustning är ju inte gratis bara det spöet jag har nu kostar ju runt 600kr och rullen kostar ju också runt 600-700kr
linan gick vell på 279 eller nått sånt det bli ju pengar av det köpa nytt spö igen och lina mmm ja då får jag nog fundera lite
rent av kanske bara köra mete i stället från land
Kommentera
-
Jag skulle rekommendera spinnare med vikter mellan 12 - 18g kanske upp mot 30g. Mörrum-spinnare är en modell jag inte vill vara utan på sommaren, därtill tvinnar den inte linan. Även ABU-spinnaren Reflex bör ingå i standarduppsättningen. Många gillar också Vibrax. Välj gärna silver och/eller guld men zebra eller någon riktigt skrikig färg kan ibland få fisken att öppna käften av ren häpenhet!
Bland skeddragen är Atom och Utö mina favoriter, ju större, ju bättre! Ett Utö i vassutförande är också fint att ha på lut, om det är mycket växtlighet.
Utbudet av wobbler med kastvikter mellan 15 - 30 g är stort. Killer, Hi-Lo, Bomber och Rapala Shad är inte dumt att ha lätt tillgängliga i lådan!
Betena ovan lockar främst gädda men även större abborre. Naturliga färger är mycket bra men någon mer avvikande sort kan ibland göra skillnad.
Går du ner på vikter under 10g minskar kastlängden men de mindre abborrarna finns ofta nära stranden, så några spinnare med vikter på 7g är då inte fel. Med din fiskeutrustning bör du inte använda lättare beten än så om du vill lyckas. Tyngre än 35g bör du heller inte gärna satsa på, om du vill att spöet ska hålla. Rulle och lina klarar nog mer än så men det är spöet som sätter ramarna - ja och så ditt sätt att hantera grejorna.
Med dessa beten som bas har rovfisken allt att frukta!Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 921 visningar