Jag tycker i alla fall inte det känns som den rullen alla pratat om. Men som sagt, jag har heller aldrig fiskat med multi förut, så kanske jag hade för stora förväntningar efter att läst allt som är så bra med multi enligt många andra på detta forum.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Häjp med rullen!!
Collapse
X
-
Av med linan och på med den igen, dom spolar på med maskin och ibland kan det bli totalt fel synkat.Linan var påspolad när jag köpte den från söders
Du får lära dig en ny teknik om du kastar med multi, blir helt fel om du står och vevar som med ett haspelspö, om multi kastar du med underarmen och handleden, egentligen borde även haspelfiskare lära sig den tekniken men eftersom det fungerar att stå och veva i jätte rörelser fortsätter dom med det tills dom får tag i en multi.
Finns mycket kort-filmer på nätet om kast-teknik, kolla på dom lite och nöt tills det sitter, du kommer förbättra din teknik avsevärt.
Kommentera
-
För att synca din linspridare kan du ju dra ut den tills du kommer ner till nylonet och sedan veva in.
Det skulle vara bäst att slänga ut en tung vobbler efter en båt och sedan veva in. Då får du linan syncad när den är blöt också. Annars kan du bara gå ut i skogen, fästa linan i ett träd och vandra iväg. Sen vevar du bara medan du går tillbax så har du en syncad spridare igen!
Sen är de som de andra säger att det är inte så svårt att aktivera en till c-broms vilket jag tror skulle hjälpa (:
Vh/Isak
Kommentera
-
Tack för att ni hjälper mig! Ni e grymma som bara den!
En fråga till bara. Måste iväg en sväng sen.
Jag har 8 fot MP pro 40-100 till toron. Kastar jag en 38 grams buster 2 i medvind så kommer den i alla fall iväg en 10-12 meter. Kastar jag en 4 play som väger 52 gram så kommer den lika långt med stor risk för skatbo. Då jag måste ta i som fan. Jag har också spänt mekbromsen när jag bytte upp till 4 play. Kastar jag en 100 grams Alien Eel så ska jag vara glad om den ens kommer iväg 5 meter. Har jag inte mekbromsen i bott så blir det skatbo direkt.
Kastar jag samma beten med Bushwackern och haspel så flyger dem alla som jävla misliler i luften. Känns som att jag i medvind kan land i Kina om jag har otur. Borde det inte vara tvärtom? Jag räknar givetvis inte in Alien Eel nu då.
Men det är väl som ni säger mycket med teknik också. Men så störigt bara att så fort man förösker att ta i så är det skatbo på g. Vågar ju inte släpa polen fritt utan att bromsa vid kast.
Kommentera
-
Finns en annan sak du också kan testa nu i början, (blir säkert idiotförklarad nu
) vrid rullen 90 grader så veven är riktad neråt och din handled är rak när du kastar, du får mjukare utkast och linan släpper lite lättare från spolen. Jag har visat några nybörjare detta och för det mesta hjälper det dom att komma igång. (vänster-vevad rulle och högerhänt fiskare annars tvärt om)
Kommentera
-
Det är verkligen nått som inte stämmer, men vad vet jag inte du borde lätt kasta 50 m med dom betena.
Kommentera
-
Nått måste vara fel med rullen.
Min toro 51 kastar finfint beten mellan 35-125gr på mitt edge dynamic..
Nått måste vara galet med din rulle!
Att du kommer väldigt kort låter som om för många vikter är aktiverade.. Motsäger dock sig själv då du lätt får trassel!
Kommentera
-
Tycker vi skall övertala TS att pilla av gaveln och kolla C-Vikterna, dom kan ju va ställda lite hur som helst, har själv fått rullar med dom mest varierande inställningar, värst var nog en record 51 med lös gavel sned vev och 0 aktiverade vikter men den fick dom tillbaka
I slutänden är det ju spöet som kastar men eftersom rullen värkar strula börjar vi med den så vi ser den är rätt inställd....Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-04-14, 20:10.
Kommentera
-
testa att släpp mekbromsen så du känner att du kan glappa spolen i sidled sen spänner du den sakta tills du kännar att du bara kan glappa den något ytters väldigt lite. ska vara så lite glapp så spänner du mekbromsen bara lite lite till så kan du inte längre glappa den. där har du en bra grund inställning på mekbroms.Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggTack för att ni hjälper mig! Ni e grymma som bara den!
En fråga till bara. Måste iväg en sväng sen.
Jag har 8 fot MP pro 40-100 till toron. Kastar jag en 38 grams buster 2 i medvind så kommer den i alla fall iväg en 10-12 meter. Kastar jag en 4 play som väger 52 gram så kommer den lika långt med stor risk för skatbo. Då jag måste ta i som fan. Jag har också spänt mekbromsen när jag bytte upp till 4 play. Kastar jag en 100 grams Alien Eel så ska jag vara glad om den ens kommer iväg 5 meter. Har jag inte mekbromsen i bott så blir det skatbo direkt.
Kastar jag samma beten med Bushwackern och haspel så flyger dem alla som jävla misliler i luften. Känns som att jag i medvind kan land i Kina om jag har otur. Borde det inte vara tvärtom? Jag räknar givetvis inte in Alien Eel nu då.
Men det är väl som ni säger mycket med teknik också. Men så störigt bara att så fort man förösker att ta i så är det skatbo på g. Vågar ju inte släpa polen fritt utan att bromsa vid kast.
men med dom vikterna du kasta ska du lätt kasta 40 meter även med alla c- vikterna aktiverade
kan även vara så att rullen behöver fiskas in innan den presterar. kan ju vara fett någon stans där det inte borde vara, för mycket eller för tjock olja i lagerna eller något sånt också.
angående synkningen av linspridare så är det bara att göra som någon skrev. fäst den i något gå iväg och sen veva in den. varje gång du tar ut spolen. eller vevar när all linan ligger på spolen. alltså otackalad kommer den bli osynkad. men det löser sig efter 1-3 kast sen är allt som vanligt igen.
Kommentera
-
Jag ska testa alla råd ni har gett mig i morgon utom o skruva isär den. Jag väntar lite med det. Det kan ju vara så att min teknink när jag kastar inte är den bästa heller, och som en annan i tråden skrev så får jag ju lätt trassel så då kan det väl inte ha nåt med c-vikterna att göra. Blir det inte bättre så ringer jag affären och frågar om råd.
( Har inte vart hemma och haft på datorn på timmar, och jag är inloggad när jag startar den?? )
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
275 612 visningar