Häjp med rullen!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Häjp med rullen!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
    Du kanske redan vet det här, men gaveln vrids av! Man lossar den genomgående skruven och sen när man har tagit bort den så vrider man gaveln uppåt så lossnar den.
    Precis!
    poppers: kolla på guiden, bild 4 och texten under. Det står så här:
    Then I loosen the screw holding the frame together, this allows me to loosen the side-plate by turning it counter clockwise, ca 15 degrees. Some force is required if the reel have not been serviced for a while.
    Häls /T

Kommentera

Typ höll på att skruva isär hela rullen. Men vad är det jag ska göra med vikterna? Om jag nu kommer in.

Kommentera

Okej. Nu är det så här att jag har skruvat lös varenda skruv på den vänstra sidan, och inte rör sig nån gavel en endast uns hur mycket jag än tar i. Jag vrider den upp så där som ni skriver att jag ska höra, men inget händer.

Undrar liksom om det är jag som gör fel eller om dom svetsat fast gaveln? Var mer eller minre omöjligt att öppna smörjluckan också för den delen. Men det funkade i alla fall, men en underbar REPA på hella undersidan.

1 Jag vet att jag inte är den skarpaste kniven lådan, men fattar inte vad jag gör för fel.
        2 Nån som har en bild på sin toro 51 hs med vevsidan. Vill bara se om jag fått nån missbildad sak.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
          Okej. Nu är det så här att jag har skruvat lös varenda skruv på den vänstra sidan, och inte rör sig nån gavel en endast uns hur mycket jag än tar i. Jag vrider den upp så där som ni skriver att jag ska höra, men inget händer.

Undrar liksom om det är jag som gör fel eller om dom svetsat fast gaveln? Var mer eller minre omöjligt att öppna smörjluckan också för den delen. Men det funkade i alla fall, men en underbar REPA på hella undersidan.

1 Jag vet att jag inte är den skarpaste kniven lådan, men fattar inte vad jag gör för fel.
          2 Nån som har en bild på sin toro 51 hs med vevsidan. Vill bara se om jag fått nån missbildad sak.
          Har du tagit bort skruven som håller ihop gaveln helt och lagt den på bordet bredvid dig? Om du bara har lossat på den så håller den ändå ihop rullen!

// D
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

vikterna sitter på höger sida och inte på vevsidan , det sitter en liten silvrig ratt högt upp på vänster sida skruva av den(skruva moturs) tills den blir lite lös sen så tar du högra sidgaveln o vrider den moturs så lossnar den.

Kommentera

Ta loss den långa skruven som går rakt igenom, vrid sedan på kåpan/locket så det lossnar och ta bort det, pilla inte på några andra skruvar....

Under locket sitter 6 st plastvikter på pinnar, om du puttar dom mot mitten fastnar dom men går att peta loss igen så dom glappar om du tror dig behöva mer C-broms, ha 3 glappande och 3 som sitter fast nu i början jag tror det blir lagom, ta då varannan så tre sitter fast och 3 glappar alltså en fast och en glappa, en fast och en glappa osv.

Klarar du inte ut det så gå tillbaka med rullen, då är det antingen fel på rullen eller så är inte multi din grej, om du inte kan lära dig serva den själv kommer det att bli en dyr historia, då får du hålla på och skicka rullen till Abu för service flera gånger om året för att hålla den i ok skick.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebwantsfish Visa inlägg
                vikterna sitter på höger sida och inte på vevsidan , det sitter en liten silvrig ratt högt upp på vänster sida skruva av den(skruva moturs) tills den blir lite lös sen så tar du högra sidgaveln o vrider den moturs så lossnar den.
                Grynning, ja det har jag.

Jo, jag vet att vikterna sitter på höger sida. Jag fortsätter i morgon eller en annan dag. Orkar inte nu. Är för trött nu och ofokuserad. Ska ta bort raten, veven och allt. Funkar det inte då, då fiskar jag med den som den är.

Tack till er alla som hjälper till. Kommer säkert en korkad fråga i morgong med. Men fattar fortfarande inte varför gaveln sitter som om den är gjuten när jag gjort som ni sagt.

Kommentera

Det du ska vrida på ser ut som ett litet lock på icke vevsida, håller du runt hela gaveln och försöker så händer inget.

Du skall inte vrida på gaveln på vevsidan den rör sig inte och det är inte lönt att skruva bort vev och sådant, bara den långa skruven som går rakt igenom
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-04-15, 21:40.

Kommentera

Grynning, ja det har jag.

Jo, jag vet att vikterna sitter på höger sida. Jag fortsätter i morgon eller en annan dag. Orkar inte nu. Är för trött nu och ofokuserad. Ska ta bort raten, veven och allt. Funkar det inte då, då fiskar jag med den som den är.

Tack till er alla som hjälper till. Kommer säkert en korkad fråga i morgong med. Men fattar fortfarande inte varför gaveln sitter som om den är gjuten när jag gjort som ni sagt.
                    Gör det inte krångligare än du behöver. Strunta i vevsidan för tillfället! Och koncentrera dig på den sidan du ska öppna, den högra! Den skruven som jag och många andra har nämnt är den enda du behöver ta bort för att komma åt c-vikterna.

// D

Edit: strunta i allt utom skruven som håller ihop gavel, kom på att den sitter på vevsidan.
                    Senast ändrad av grynning; 2012-04-15, 21:53.
                    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Okej. Nu fick jag loss gaveln. Synd att det inte finns nån skäms som bara den smiley. Här har jag suttit mer eller mindre och opererat rullen. Och jag behövde bara göra det rätt så lossnade den hur lätt som helst ( svårare var det att få tillbaka den på plats.

Jorgen.monsson och alla ni som hjälper till.

Jag gör det där med vikterna morgon eller en annan dag. Pallar inte nu. Känns som om att jag kommer att behöva sitta o chatta mer sammtidigt som jag gör det.

Tack för att ni finns och hjälper till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist