Ursprungligen postat av jorgen.mansson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Häjp med rullen!!
Collapse
X
-
Dom vikterna som glappar behöver du inte bry dig om, dom flyttar sig själv fram och tillbaka när spolen snurrar, det är den centrifugalkraften som gör dom heter Centrifugalvikter /Centrifugal-broms /C-vikter/C-broms
Du kan prova att göra som jag skrev tidigare och hålla rullen med veven rakt ner mot marken, då får du handleden rak och kan kasta betydligt mjukare en om du håller rullen som dom flesta gör.
Prova att montera rullen på spöet och gör kast rörelsen som du brukar och vänd sedan rullen och gör om det så förstår du vad jag menar.....
Kommentera
-
tack för länkenUrsprungligen postat av grynning Visa inläggDet är inte så krångligt att meka meden toro! Om mn aldrig vågar så kan an aldrig lära sig!
Här har du en hygglig beskrivning om hur man skruvar isär en toro
http://karlskronafiske.com/2012/02/2...o-service-202/
Kommentera
-
Har läst alla dina inlägg nu, och jag måste fråga;
Varför köpa o fiska multi när du vet med dig att du har adhd problem, svårt för teknik och känner dig osäker?
Fiska bara haspel, njut o ha kul är mitt tips. Självklart ska du ha testat på multi! Men det känns som det bara ger dig ångest och då tycker jag faktiskt lite synd om dig då du verkligen verkar gilla fisket och mår bra av det.
Lycka till framöver!
Kommentera
-
Imponerande att man kan ställa neuropsykologiska diagnoser över internet nuförtiden. För de flesta av mina elever handlar det om en process på 6-12 månader med ett helt koppel av barnläkare och psykologer...Ursprungligen postat av Fiskesson Visa inläggHar läst alla dina inlägg nu, och jag måste fråga;
Varför köpa o fiska multi när du vet med dig att du har adhd problem, svårt för teknik och känner dig osäker?
Fiska bara haspel, njut o ha kul är mitt tips. Självklart ska du ha testat på multi! Men det känns som det bara ger dig ångest och då tycker jag faktiskt lite synd om dig då du verkligen verkar gilla fisket och mår bra av det.
Lycka till framöver!
Kommentera
-
Prova ha betet hängandes längre från spöt (längre tafs) när du skall kasta ut. Kan tänka mig att du snärtar för mycket när du kastar ut.
Ett ganska vanligt fel när man vill komma längre, blir stressad och har brottom.
Själv tycker jag att min Toro brukar sköta linresningar väldigt bra utan att jag behöver göra något själv. Behöver knapt stoppa spolen med tummen vid nedslag. Har 3 st vikter aktiverade och skruven löst ställd.
Lycka till och hoppas du hittar tekniken.
Kommentera
-
1 Varför skulle man inte fiska med multi för att man har ADHD? Tvivlar på att jag är den enda på detta forum som har det som fiskar med multi. Eller Sverige för den delen.Ursprungligen postat av Fiskesson Visa inläggVarför köpa o fiska multi när du vet med dig att du har adhd problem, svårt för teknik och känner dig osäker?
2 Jag är nog inte den enda som har tummen mitt i handen som fiskar med multi. Det har knappast nåt med att jag har ADHD.
3 Anledning till att jag skrev ut att jag har det på detta forum är att det lätt kan bli fel när jag tänder till så att säga. Inte så att jag blir våldsam mot folk, men grejen är den att skulle jag pillat isär rullen utan att männen på detta forum hjälpt mig så hade jag med all sannolikhet lagt rullen åt sidan och skitit i allt. Men nu blev det inte så. Rullen visade sig vara inställd som som folk anser att jag ska ha den. Så nu är det bara ut o träna på tekniken. Och hoppas att jag börjar tycker att det är kul med multi, och bra för den delen när det kommer till att kasta tyngre beten. Än sålänge har jag inte märkt nåt som är bättre med multi än med haspel.
Lycka till framöver
Kommentera
-
Det handlar såklart inte om själva fiskandet, utan om att du beskrivit det som att du har svårt för det tekniska/pilliga och då blir du arg. Detta känns inte som en bra kombination då en multi i regel kräver lite mera fix och underhåll än en haspelrulle.Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg1 Varför skulle man inte fiska med multi för att man har ADHD? Tvivlar på att jag är den enda på detta forum som har det som fiskar med multi. Eller Sverige för den delen.
2 Jag är nog inte den enda som har tummen mitt i handen som fiskar med multi. Det har knappast nåt med att jag har ADHD.
3 Anledning till att jag skrev ut att jag har det på detta forum är att det lätt kan bli fel när jag tänder till så att säga. Inte så att jag blir våldsam mot folk, men grejen är den att skulle jag pillat isär rullen utan att männen på detta forum hjälpt mig så hade jag med all sannolikhet lagt rullen åt sidan och skitit i allt. Men nu blev det inte så. Rullen visade sig vara inställd som som folk anser att jag ska ha den. Så nu är det bara ut o träna på tekniken. Och hoppas att jag börjar tycker att det är kul med multi, och bra för den delen när det kommer till att kasta tyngre beten. Än sålänge har jag inte märkt nåt som är bättre med multi än med haspel.
Lycka till framöver
Jag lade ihop ett och ett genom att läsa dina trådar och slutsatsen var att du mest verkade tycka att det var jobbigt, vilket fisket inte bör vara för någon som uppenbarligen tycker att det är väldigt roligt.
Det handlar inte om att jag menade att du bara ska acceptera sin funktionsnedsättning och gå den enkla vägen, att utamana sig själv är väl vad jag vet en väldigt bra metod att utveckla sig själv, men jag tyckte mig ana ett slags ångest i trådarna, därav min post. Känner du dig sårad eller förudmjukad så ber jag det ödmjukaste om ursäkt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
276 374 visningar