hantering utav gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hantering utav gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
    Jag menade såklart att man klämmer åt över gällocken och inte gälarna

eller var det något annat du tyckte jag skrev konstigt?
    Hej Tobias Berg;

Det är jag som skriver som om jag ibland skulle vara helt "på lyset"....

Mindre Gäddor upp till cirka 6 kilos vikt kan man med normal handstorlek och handstyrka lyfta rakt upp i båten eller lyfta upp på land genom att greppa dem stadigt över gällocken...

Större Gäddor över 6 kilos vikt och upp till den största du sett eller drömt om kan du greppa med ena handen under gällocket omedelbart innanför gällockets bakre kant. Här får du ett säkert grepp och Gäddan förhåller sig normalt ganska lugn om du lyfter henne mjukt och inte rycker upp henne i båten. I värsta fall kan du bli ytligt repad på utsidan av handen av Gäddans vassa gälräfständer.

Go for the Big Northerns!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-05-16, 18:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg

Tack för tipset, man kanske kan göra små hål i botten så att eventuell vattensamlig rinner bort? tänkte att annars är väl risken stor att det samlas lite vatten där och vägningen blir fel... men angående gumminätet.. är det inte lätt att det går sönder utav krokarna eller är det något annat material innanför gummit?
      Min gamla ikeakasse har gott om hål av naturliga skäl, den är också mjuk av slitage och blöts innan gäddan ser den. Vågen är nollställd med blöt kasse tom, det är nära nog för mig. Jag väger inte alla fiskar bara när jag blir för nyfiken att låta bli...

Jag kör med en savagegear håv, nätet håller hyfsat men jag lyfter inga gäddor ur vattnet med den, bara håller den fången tills jag i lugn och ro kan kroka av och/eller greppa den, fisken brukar lugna ner sig när den är fången och bli lättare att greppa, den kan också få en chans att vila i vattnet efter fighten och återhämta sig innan den lyfts upp för avkrokning, allt för att öka chansen till en lyckad c&r.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Precis som Anders säger så använder man bara håven till att säkra gäddan,den är kvar i vattnet o man krokar av fisken o sen lyfter in den i båten med ett gälgrepp,har man inte våg,kamera osv klara så låter man gäddan ligga kvar i håven medans man gör klart med allt,man lyfter alltså alldrig fisken med håven
        Slungan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        274 155 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist