Jag har lite problem med min Predator vid mothugg, trots att jag ställt bromsen så hårt det går så tenderar den ändå att slira vid mothugg. Andra rullar som Revo Toro och JB har jag inte detta problem med, de är stenhårda när bromsen är i botten men inte Predatorn. Någon som upplevt samma sak och har en förklaring/lösning?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur Predator 5601C slirar trots maxbroms
Collapse
X
-
Taggar: Ingen
-
Har rullen varit så hela tiden eller har problemet kommit smygande?
Känns som att det bör vara antingen bromsstacken som kontaminerats med olja/fett, eller att nån del i stacken saknas - eller kanske den gamla goda klassikern att man glömt bottningslina (då snurrar hela linpaketet på spolen, går hyfsat lätt att avgöra om det är själva spolen eller bara linan som snurra).Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
-
Jag tror i princip den varit så alltid. Köpte den i vintras. Är grundad med nylon och jag tror inte att det är linan som slirar men å andra sidan har jag inte ens tänkt på det. Får dubbelkolla det, annars så va gör man, lämnar in? Plockar isär?
Kommentera
-
Eller så är en av fjäderbrickorna i slirbromsstacken vända fel, då blir stacken för låg och max broms blir inte så imponerande. Det är lätt hänt om man slänger ihop grejorna för snabbt efter service. Det borde inte vara så på den fabriksny rulle som inte är isärplockad.
Lätt fixat i så fall, skruva bort veven och knacka ut brickorna i handflatan, ligger dom med kupade sidan åt samma håll i handen på dig så har du hittat problemet, vänd dom så att dom ligger ().
Om inte skulle jag gissa på utslitna eller förorenade bromsdiskar men då brukar bromsen bli ryckig, inte bara svag, i så fall är det bara att föra rent, alternativt byta. Kolla i så fall att inte mässingsdrevet ärgat ihop, det brukar slita hårt.
Ett annat vanligt fel är att lägga ihop bromsstacken i fel ordning så att en bromsskiva får ta all bromskraft, då blir bromsen svagare och det går snabbt att slita ut den skivan till smulor.Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Jag känner till minst 4(!) st Predatorer som har detta problemet. Detta har varit så sen de plockades upp ur kartong, dvs fabriksnya. "Fjäderbrickor" har vänts på alla håll och kanter. Allt har rengjorts från olja/fett och dyl. Rullarna har alltid förvarats med släppt broms. Även kvarstår detta problem.
Kommentera
-
Hm...
Bromsstacken på en ambassadeur är inte så avancerad. Den består av bromsdiskar som skapar friktion mot en yta där bromskraften är proportionell mot hur hårt bromsdiskarna trycks ihop. Förlorar du bromskraft är det i princip bara två saker som kan vara fel, för lågt tryck eller ytan som ska skapa friktionen.
Bromsstacken sitter i princip monterad på en skruv där stjärnjulet agerar mutter och pressar ihop bromsdiskarna, genom att justera muttern varieras bromskraften. Om paketet mellan muttern och huvet på skruven är för kort bottnar muttern utan att skapa tillräckligt tryck eftersom skruven inte är gängad hela vägen. Enda sättet att göra paketet för kort är att vända fjäderbrickorna fel eller ta bort material ur stacken, dvs något saknas...
Om stacken har rätt höjd så borde kraften från bromsjulet räcka för att skapa den friktion som krävs. Om inte är det dags att misstänka att det ät fel på ytan som ska skapa friktionen. Den kan vara för liten, förorenad eller utsliten. För liten blir den bara om bromsdiskarna monteras i fel ordning eller någon saknas, i båda fallen blir det en mindre yta som arbetar. Föroreningar typ olja eller smuts brukar ge ryckig broms, när friktionen blir fläckvis lägre mellan ytorna. Utslitna bromsdiskar smular till slut sönder och lämnar skräp mellan diskarna vilket ökar slitaget ytterligare.
Någonstans här borde lösningen på mysteriet ligga, eller så kommer vi lära oss något nytt om det där med broms....Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Jag fiskar så för att kunna smälla på rediga mothugg, att slita ett bete ur munnen på en gädda så att krokarna sätter eller att dra en 7/0 på ett spinnerbait genom över-"läppen" kräver ju lite kraft. Upplever att jag tappar mer fisk med denna predator, när jag instinktivt gör mothugg och då känner att linan slirar lite. Jag vill ha kontakten och sedan ställer jag ned bromsen.Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
Ursäka om jag är lite korkad, men varför fiskar man med bottnad broms?
Hårt ställd broms händer det att jag fiskar med, men som jag förstår det så vill du inte att det ska gå att dra ut någon lina alls?
Det låter ju oroväckande. Kan vara värt att kolla fjäderbrickorna men detta tyder ju på att det inte är det problemet.Ursprungligen postat av RiddarPierre Visa inläggJag känner till minst 4(!) st Predatorer som har detta problemet. Detta har varit så sen de plockades upp ur kartong, dvs fabriksnya. "Fjäderbrickor" har vänts på alla håll och kanter. Allt har rengjorts från olja/fett och dyl. Rullarna har alltid förvarats med släppt broms. Även kvarstår detta problem.
Kan vara värt att kolla med ABU och se vad de säger.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggReklamera den på 10 års garantin, vem säger att folket som monterar rullarna inte kan ha en dålig dag ???
Hade själv strul med en ny Record 51, fick en ny....
Tack för tips och råd alla!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
275 955 visningar