Ambassadeur Predator 5601C slirar trots maxbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Predator 5601C slirar trots maxbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Plocka isär den och gör rent bromsen.
    Kolla även brickorna när du ändå har isär den.
    Det borde räcka.

Om inte, skulle jag gå tillbaks med den.

Kommentera

Jag har en 5501 C3 och upplever exakt samma problem. Bromsen känns stenhård om man försöker dra i linan, men spänner man upp linan hårt med maxbroms och trycker på den ett antal gånger så ser man tydligt att rullen släpper ut lina. Fruktansvärt irriterande när man har spöt i hållare vid transport över lite längre distanser till sjöss, rullen släpper lina, draget lossnar och trasslar in sig i de andra spöna...Plus att mothuggen inte blir så hårda som man tänkt sig. Har försökt fixa problemet själv med byte av bromsskivor till UL Carbontex, aktionen på bromsen blev skitbra, men 'släppet' finns fortfarande kvar. Ska prova att byta fjäderbrickorna längst upp, funkar inte det så blir det en ny rulle, är så satans less på bromsen.

Kommentera

Hade problem med min 5601 JB och att mekaniska bromsen hade lagt av. Skickade mail till kundtjänsten och fick svar från en Håkan på purefishing. Riktigt bra service. Han skickade över en sprängskiss med vad som skulle bytas och prylen som skulle bytas var ett litet drev som kostade typ 15 spänn. Kom på posten dagen efter.

Värt ett försök att maila dem: service@se.purefishing.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
          Känns som att det bör vara antingen bromsstacken som kontaminerats med olja/fett
          Lånar tråden en stund för en fråga till mooki..
          När man läser din storservice-av-ambassadeur-tråd står det att du brukar smörja bromslamellen och de nadra metalldelarna i bromsstacken. Sedan ska man pensla huvuddrevets kuggkrans men inte så det förorenar bromsstacken :s
          Nu skriver du att bromsstacken kan vara förorenad med olja eller fett, men enligt din tråd ska det vara fett där? Blir snurrig..
          Bra tråd annars mooki, måste bara få klarhet i vad som räknas som förorenat och inte.
          Senast ändrad av Rastlös; 2012-10-15, 16:04.
          Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rastlös Visa inlägg
            Lånar tråden en stund för en fråga till mooki..
            När man läser din storservice-av-ambassadeur-tråd står det att du brukar smörja bromslamellen och de nadra metalldelarna i bromsstacken. Sedan ska man pensla huvuddrevets kuggkrans men inte så det förorenar bromsstacken :s
            Nu skriver du att bromsstacken kan vara förorenad med olja eller fett, men enligt din tråd ska det vara fett där? Blir snurrig..
            Bra tråd annars mooki, måste bara få klarhet i vad som räknas som förorenat och inte.
            Klart man ska bli snurrig, annars är det väl inge skoj

Nä, det är så enkelt som att i bromsstacken använder man Cal's fett, ett teflonbaseratfett som tål väldigt höga temperaturer.
            Finns även andra fetter som fungerar bra i bromsstacken, men "vanliga" fetter fungerar inte något vidare.
            Dock är Cal's väldans segt, så det gynnar inte prestandan om man geggar runt det i resten av rullen - annars hade man kunnat förenkla och bara köra med det fettet överallt. Därav att man (jag iaf) vill ha flera olika typer av fett i rullen.
            Sen är det förstås helt OK att köra med torra lameller också, men då ökar risken att man får in vatten, olja eller fett (av fel typ) - och då blir bromsverkan inte så rolig.
            Hoppas det blev något klarare
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Vet inte om vi pratar om samma sak nu men lite snurrigt är det även för mig.

Jag tolkar TS inlägg som att du förväntar dig att bromsen ska vara stum ? Bromsen är i princip den samma oavsett vilken Amba du köper (okej skiljer på matr. i diskarna) men konstruktionen är den samma.

Alla bromsar i alla rullar har en teoretiskt maxkraft (5 kg 7 kg 12 kg tex.) och den är i princip omöjlig att göra stum med ställskruven. Vill ma ha en stum broms är det AGA svetagregat som gäller. Så med andra ord det är inget fel, rullen funkar precis som den är byggd. Däremot kan det va så att den som inte löper lite har kärvat ihop och uppvisar ett väldigt ryckigt slirande på högt ställd broms.

Vil man göra mothugg så är det tummen på spolen som håller emot, inget annat.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av frejo Visa inlägg
                Jag har lite problem med min Predator vid mothugg, trots att jag ställt bromsen så hårt det går så tenderar den ändå att slira vid mothugg. Andra rullar som Revo Toro och JB har jag inte detta problem med, de är stenhårda när bromsen är i botten men inte Predatorn. Någon som upplevt samma sak och har en förklaring/lösning?
                Hej Fredrik Johansson;

Om slirbromsen inte håller linan på plats vid mothugg med hårt åtdragen slirbroms på din ABU Ambassadeur Predator multirulle kan detta bero på att du har flätlina direkt på spolen som glider runt friktionsfritt medan spolen står helt stilla.

Kan du tänka dig att jag dödstrött efter minst 20 timmars intensivt Gäddfiske helgen före midsommar kom hem en morgon och plockade isär två multirullar, en röd ABU Ambassadeur 5000 Mod. SG och en svart Daiwa PM35SH, del för del för att se varför inte slirbromsen fungerade vid mothugg på någon av rullarna. Det här intermezzot kunde vara någon gång mellan åren 1989 - 1992 och linan som satt på de båda rullarna var från en bulkspole helt nyköpt Corastrong 0,30 mm. Det tog flera timmar för mig att komma på att Corastrong-linan gled helt friktionsfritt mot rullspolarna vid mothugg eller vid drillning av stor, motsträvig Gädda. Jag hade nog inte löst problemet och spolat på vanlig nylonlinan i botten på rullspolen den gången om jag bara haft en enda multirulle.

Corastrong-linan blev jag heller aldrig riktig kompis med efter den turen! Ett "Professional Overrun" med lite lintrassel blev som en stor bomullstuss när jag försökte trassla upp den....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Cantona Visa inlägg
                  Hade problem med min 5601 JB och att mekaniska bromsen hade lagt av. Skickade mail till kundtjänsten och fick svar från en Håkan på purefishing. Riktigt bra service. Han skickade över en sprängskiss med vad som skulle bytas och prylen som skulle bytas var ett litet drev som kostade typ 15 spänn. Kom på posten dagen efter.

Värt ett försök att maila dem: service@se.purefishing.com
                  Måste fråga, Har dom börjat med bankinbetalning? tidigare har det varit postförskott.

Kommentera

Ursprungligen postat av frejo Visa inlägg
                    Jag har lite problem med min Predator vid mothugg, trots att jag ställt bromsen så hårt det går så tenderar den ändå att slira vid mothugg. Andra rullar som Revo Toro och JB har jag inte detta problem med, de är stenhårda när bromsen är i botten men inte Predatorn. Någon som upplevt samma sak och har en förklaring/lösning?
                    Min Predator var likadan, det är bara att vända brickorna innanför stjärnhjulet så att dom skedar (( istället för () så bottnar den. Jag är dålig på datorer, men tex Mooki kan säkert visa på en sprängskiss vilka brickor jag menar. Såg att Anders nämnt att det skulle vara tvärtom men jag är ganska säker på att jag la mina (( och då bottnade den, jag störde mig också på att linan åkte ut vid riktigt "kariga" mothugg Jag har lagt dessa brickor så på alla mina Ambor just för att om man vill så ska man kunna bottna bromsen så den blir stum.

Edit: Hmm, (( eller )), jag har lagt mina med den konvexa sidan på brickorna mot veven, vev-((, om det i praktiken spelar någon roll vilket håll vet jag inte, det kan nog nån guru här svara på
                    Senast ändrad av Rick; 2012-10-16, 20:30.

Kommentera

I våras när jag hade kontakt med dem så var det postförskott, men jag ställde inte frågan om det gick att göra bankinbetalning så man kan alltid kolla med dem om det är möjligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 178 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13