Hjälp att hitta ett grymt medellätt gäddspinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att hitta ett grymt medellätt gäddspinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
    Jag har samma spö och är helnöjd, nu ska jag bara hitta rätt rulle också... .
    Finns de ngt annat än en Ambassadeur med ett tillhörande UT Reel performance kit ?
    Senast ändrad av Patrik_J; 2012-09-02, 18:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Skitnöjd med mitt med.
      Kan dock tycka det är något underklassat!
      Jag tycker gränsen för vad som är OK att kasta neråt är 20gr.
      Jag tycker nog det funkar ner till 12-15g men då krävs lite fart på bakswingen och att man hittar timingen så att spöt laddar ordentligt, från 20g och uppåt är det lättare då det räcker att ladda i framswingen. Men det har man igen i jerken då det är styvt nog att styra bra.

Mitt spörekord är 7.2kg, så det pallar att ta fisk på, även snipor från kilot är riktigt kul...
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Finns de ngt annat än en Ambassadeur med ett tillhörande UT Reel performance kit ?
        Ja det kan jag garantera dig

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik_J Visa inlägg
          En ut kittad 5501 funkar utmärkt, det slutar sökert med att jag bygger en till det spöt också, men upp till 60g finns nog lite annat som funkar också, det är väl mest jag som inte är riktigt nöjd med den revo som sitter där nu, men det är en helt annan tråd som inte handlar om gäddspön...
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Zillion swimbait 8" -2 Oz klarar lätt de vikter du är ute efter.

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              Jag tycker nog det funkar ner till 12-15g men då krävs lite fart på bakswingen och att man hittar timingen så att spöt laddar ordentligt, från 20g och uppåt är det lättare då det räcker att ladda i framswingen. Men det har man igen i jerken då det är styvt nog att styra bra.

Mitt spörekord är 7.2kg, så det pallar att ta fisk på, även snipor från kilot är riktigt kul...
              Vad kör du med för rulle idag på spöt?
              Jag har kört med en megaforce till vertikal, Revo Inshore & Toro på "light" spinn samt testat den med en JB och alla har funkat bra för sitt ändamål.
              Vidhåller ändå att 15gr är för lite för att det skall kännas bra!

Det jag använder det mest till är mellan Zalt, 500 Swim Whizz mfl och div skeddrag som Utö och Atom.
              Till alla dem funkar spöt klockrent !
              Ska man dock "snipjaga" med 15-18gr spinnare så blir det något för bökigt att kasta med enligt mig. Funkar, men inte mer !

Kommentera

Jag är väl medveten om att de finns andra rullar, de var mest ett skämt, då jag själv gillar Amba...

Åter till spöfrågan.
                Har både SG Butch light XLNT 15-60 och 40-100G spöet, funderar även på de lättare 10-30g.

Jag är väldigt nöjd med mina spön och tycker de är väldigt mycket spö för de pengarna.

Kommentera

Japp, det är det fyrdelade.
                  Jag jerkar typ Buster, Salmo Slider, McMy Plast, mm med det spöt.
                  Fast ofta kräver det att man jobbar lite mer med veven, men det är ju sällan några problem med så lätta beten.
                  Har du möjlighet att känna på det, så ska du göra det!
                  Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Hmmm... Jag brukar få svårt att jerka effektivt med spön uppåt 8". Men det tål ju helt klart att övervägas om du rekkomenderar det så varmt. Är det det fyrdelade?

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    Zillion swimbait 8" -2 Oz klarar lätt de vikter du är ute efter.
                    Det är väl just det som är "problemet" här, eller har jag missuppfattat dig helt felbarnmorskan? Swimbait spöt har mer "powa" än du nu eftersöker eller hur?
                    Varför inte gräva där du står (om jag fattat rätt) o hitta rätt sjufotare av casting varianten?
                    Senast ändrad av landkrabban; 2012-09-02, 20:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Vad kör du med för rulle idag på spöt?
                      Jag har kört med en megaforce till vertikal, Revo Inshore & Toro på "light" spinn samt testat den med en JB och alla har funkat bra för sitt ändamål.
                      Vidhåller ändå att 15gr är för lite för att det skall kännas bra!

Det jag använder det mest till är mellan Zalt, 500 Swim Whizz mfl och div skeddrag som Utö och Atom.
                      Till alla dem funkar spöt klockrent !
                      Ska man dock "snipjaga" med 15-18gr spinnare så blir det något för bökigt att kasta med enligt mig. Funkar, men inte mer !
                      Just nu sitter en revo s på spöt, när den funkar gör den jobbet men den strular för mycket för att jag ska gilla den, jag har personligen en kass relation till den där rullen. Men som sagt, det är en annan tråd...

Just att sätta viktgränser på spön är väldigt personligt, olika personer ställer lite olika krav för att hitta rätta kännslan, utan gemensamma referenser blir det en gissningslek. Här skulle jag tro att vi helt enkelt bedömmer spön lite olika. Mitt tipps är att trådskaparen själv måste testa och slutligen bedömma om det passar. Men sg xlnt är värt att känna på...
                      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 068 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist