Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Huntyard berras erbjudandet för Speedmaster AX spö + 4000 technium lockar riktigt mycket.
    Men längsta spö dom har är 9ft.
    Är det tillräckligt för HÖ fiske från land? Vad tror ni?
    Kör Rarenium 2500 + 11" Beastmaster MH just nu, vill har en "reserv set".

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Lecnac Visa inlägg
      Huntyard berras erbjudandet för Speedmaster AX spö + 4000 technium lockar riktigt mycket.
      Men längsta spö dom har är 9ft.
      Är det tillräckligt för HÖ fiske från land? Vad tror ni?
      Kör Rarenium 2500 + 11" Beastmaster MH just nu, vill har en "reserv set".
      Har precis kommit hem efter att ha varit ute och testat mitt nya Speedmaster 9 ft 10-30 gram.

      Spöt var extremt lätt och skönt och funkade enligt min uppfattning bäst för lite lättare drag mellan 10-20 gram.

      Skulle inte sätta en 4000 rulle på det spöt utan i så fall välja att köra det på 11-fotarn och Rarenium 2500 på 9-fotarn eftersom den är lättare.

      Efter provfisket så är min egen slutsats att jag själv i första hand att kommer använda mitt Speedmaster för båtfiske och komplettera den med en Stradic Ci4 2500 (samma vikt som din Rarenium men högre utväxling). Allt för att få en så lätt kombination som möjligt.

      Sedan kommer jag definitivt hålla ögonen öppna efter ett bra tillbud på ett 10-fots Speedmaster, gärna ett som är viktat upp mot 40 g dock osäker på om det finns, för att använda vid fiske från land. Vill gärna ha lite mer tryck i grejjerna när man kör i motvind som det oftast blir vid rent kustfiske.

      Här har jag dock ett 10-fots Berkley SGSS Titanium som jag på intet sätt är missnöjd med så det brådskar inte.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Lecnac Visa inlägg
        Huntyard berras erbjudandet för Speedmaster AX spö + 4000 technium lockar riktigt mycket.
        Men längsta spö dom har är 9ft.
        Är det tillräckligt för HÖ fiske från land? Vad tror ni?
        Kör Rarenium 2500 + 11" Beastmaster MH just nu, vill har en "reserv set".
        Det räcker bra, viktigt med bra och tunn lina så du kan nå de längre ut. Men absolut. Har du lite power i armarna kommer du väl en 60 m plus

        Kommentera


        • #44
          Nu är rulle beställd!

          Det blev till slut en Shimano Rarenium Ci4 2500 FA för SEK 1372,50 från Youfish.

          Hade bestämt mig för Stradicen men efter lite vridande och vändande så blev det till slut så här.

          Bytte högre utväxling mot 275 kr lägre pris + en extraspole + i mitt tycke snyggare färg + möjligen något lite greppvänligare vevhandtag genom att välja Rarenium före Stradic

          Kommer att fylla den ena spolen med 0,12 Fireline och den andra med 0,18 Nanofil och återkommer med en "Bang for the bucks"-rapport när grejerna provfiskats.

          Tackar så här långt alla som varit med och bidragit i beslutsprocessen

          /Silverbågen
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

          Kommentera


          • #45
            Grattis, bra val! Har en likadan. Jag har en hel del Shimanorullar av olika slag. Rarenium är den enda i Ci4. Väldigt lätt rulle men veven är jag inte nöjd med, jag är van med en platt vev. Kanske en vanesak? Det jag har märkt är att olika rullar känns olika bra på olika spön. Det blir jämvikt beroende på spöts vikt/längd och rullens vikt. Lägg därtill olika vikter på betena så blir det omöjligt att kora skönaste spö eller rulle. Skitfiske på dig.

            Kommentera


            • #46
              Tackar!

              Lite skeptisk också till de runda knoppvevarna ala Rarenium, Stradic o Aernos...men men vi får se hur det känns...kanske får "låna" ena vevgreppet från min Super GT.....
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

              Kommentera


              • #47
                Hej, ursäkta om jag"lånar" tråden lite. Har också en Stradic i ci4. Gillar allt utom handtaget. Trodde jag skulle gilla det men vill ha dubbelvev m platta handtag istället. Ngn som vet om man kan köpa annat handtag separat? Om ja, var?
                www.fiskefuralle.se

                Välkommen in på en titt!

                Kommentera


                • #48
                  Erazor, första alternativet är väl att grotta ner sig på någon reservdelssajt för shimanolovers (känner ej till någon).
                  Annars kanske normark kan funka som substirut... har bara varit i kontakt med normark vid ett tillfälle( via mail).
                  Jag frågade snällt om lite pryttlar till en rulle. Jag fick bra bemötande och svar men priser fick jag först när jag frågade samma sak via lundgrens... Suck. Veven den gången skulle gå på fyra hundra - som hittat!

                  Så vart vill jag komma... Jo kontakta normark och kolla med dem vilka vevar de har som är kompatibla med din rulle och gå sedan till din lokala nasare o kolla vad priset blir.... Och investera i nåt annat

                  Kommentera


                  • #49
                    Jag köpte en revo neos från Youfish är grymt nöjd

                    med den.Mjuk som smör och under 2000kr.

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Matte222 Visa inlägg
                      Jag köpte en revo neos från Youfish är grymt nöjd

                      med den.Mjuk som smör och under 2000kr.
                      Ahh...lite efterköpsdissonans.....tror inte heller att jag hade blivit missnöjd med en sån...men nu blev det dock en Shimano den här gången.....och av diskussionerna ovan så känner jag mig rätt trygg i det beslutet.

                      Kul dock att höra lite positivt om ABU-grejjorna....och skulle inte blå förvånad om jag nån gång framöver hittar en bra motivering till att även en Revo Neos bör läggas till vapenarsenalen....
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X