Missljud i ny Ambassadeur Predator 5601c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Missljud i ny Ambassadeur Predator 5601c

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Missljud i ny Ambassadeur Predator 5601c

    God kväll.

    Har precis införskaffat en Predator.

    Sitter och torrvevar med den i handen här framför datorn, och jag slås av att rullen för en väldans massa oväsen.

    Det låter som ett drev som tuggar, det uppkommer bara på en fjärdedel av vevtaget, man känner vibrationerna ut i veven och gavlarna. Trycker man lite åt sidan på veven samtidigt som man vevar förstärks ljudet mycket.

    Om rullen hålls upp och ner varken låter eller känns det.

    Delade på rullen och konstaterade att ljudet kommer från vevsidan. Inte kollat något mer än så.


    Att tillägga är att min dåligt skötta och mer än fyra år gamla inshore-rulle ej låter så här.

    Vad kan det bero på? Lönt att dra på lina och köra in den eller skicka tillbaka till butiken direkt?

    Tack på förhand

  • #2
    Min knarrade en del vid torrvevning.. dock funkade den utan problem. kom aldrig fram till vad det var för ljud.

    Kommentera


    • #3
      Upphörde ljudet efter ett tag eller är det något du lever med? Känns inte som att lina på spolen och inte låtsas om det funkar för mig Rullen borde inte låta såhär.
      Senast ändrad av fiskarmedhatt; 2012-10-16, 22:29.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av fiskarmedhatt Visa inlägg
        Upphörde ljudet efter ett tag eller är det något du lever med? Känns inte som att lina på spolen och inte låtsas om det funkar för mig Rullen borde inte låta såhär.
        Jag tänkte inte på det så mycket, tror jag hade det kvar ända tills jag sålde rullen vidare. Det påverkade ju inte prestandan för mig i vilket fall men lite störande i början var det!

        Kommentera


        • #5
          Kan vara att den legat länge i butik. Fett torkar med tiden..
          Fiske äventyr på:

          http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

          Kommentera


          • #6
            Ringde till ABU nu på morgonkvisten och pratade.

            Beskrev symptomen och han ville helst att jag skulle skicka rullen till dom för undersökning alternativt reklamation, vilket jag kan tänka mig är standardsvar.

            Fettet är inte torrt i rullen, skulle tippa på att den är ganska nytillverkad, så mycket som jag torrvevat den borde fettet kletat ut sig också.

            Är på samma ställe knarret kommer i varje vevtag, förvärras om man trycker på veven, tyst om man håller den upp och ner.

            Något jag vill tillägga är att slirbromsen var ganska hårt åtdragen out of the box... Mailar butiken nu, får se vad som säger sen. Surt för de har inget telenummer


            edit: redigerade bort onödig info.
            Senast ändrad av fiskarmedhatt; 2012-10-19, 03:55. Anledning: uppdatering

            Kommentera


            • #7
              Kan det vara backspärrshaken? Är du manad att slå isär rullen kan du ju alltid montera ihop den utan haken och testa att veva.

              Kommentera


              • #8
                köpte en 5500CS rocket nyligen och slirbromsen va inte åtdragen utan va på noll inställning, så nån har haft rullen före dig alternativt beg. rulle som blivit reklamerad. Skicka in den till ABU om du inte får tag i säljaren
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

                Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

                Kommentera


                • #9
                  köpte en 5500CS rocket nyligen och slirbromsen va inte åtdragen utan va på noll inställning, så nån har haft rullen före dig alternativt beg. rulle som blivit reklamerad.
                  Som sagts ovan, skicka tillbaka den, själv fick jag reklamera en Record 2 ggr för att få en felfri rulle, den första såg ut som någon avsiktligt slängt den i golvet, hela vevsidan var sned ink. veven och skruvarna i vevgaveln var inte åtdragna.

                  Nästa rulle hade en kass frikopplingstangent så den åkte också tillbaka till butiken, men nr 3 var ok förutom att alla c-vikterna var inaktiverade...

                  Jag fick nya rullar direkt i butiken utan att dom gamla skickats in...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ring Abu först och rådfråga. Använd sedan din reklamationsrätt direkt! Abu har bra service och garantier enligt vad jag upplevt... inga av mina rullar har knarrat eller gnisslat så skicka in direkt tycker jag.

                    // en sakt till! om en webbshop saknar kontaktuppgifter så köp inte därifrån! oseriöst enligt mitt tycke.. samma gäller butiker.. finns andra bättre och vill de inte ge service får de inte mina pengar!
                    >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 918 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 271 svar
                    260 059 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    831 svar
                    137 034 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 530 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X