Bra spinnspö och multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra spinnspö och multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad är det som är dåligt med inshoren? Och vad är fördelen/nackdelen med tumtangent/knapp?
    Tumtangent eller knapp är nog mest en smaksak, har själv båda varianterna och tycker det är skit samma.

Tror det är mycket kvalitetsproblem som gör att inshoren inte är så omtyckt, sedan kastar den konstruktionen sämre en vanliga Amb.. UT kallade konstruktionen ett stolpskott från Abu och jag förstår honom..

Chansa inte utan köp en Pro-Rocket istället det är en betydligt trevligare rulle... Eller om du vill ha en tålig rulle till tunga beten så kör på samma som krokodiljägaren ska ha . En Record HC...

Sedan har ju Japanerna en del rullar som är minst lika bra men det kan vi ta senare om du inte absolut måste ha en ABU,,

Men tror inte du är så känslig du har ju en Korea-rulle med Abu stämpel
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-10-24, 10:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Jag fiskar med .... och med ...... och de är helt ointressant för dig för att du kanske inte gillar tillverkarna jag diggar eller du vill inte spendera så mkt på de prylarna.
      Frågan är vilka tillverkare av rullar och spön du gillar och vilka tillverkare "har du hört" är bra och du är bered att testa?
      Sen är det bra att veta vad har du för budget oxå.

Häls //T
      Njae jag har ingen speciell budget, jag vill ha bra grejor och betalar hellre mer och blir nöjd annars kommer jag bara handla nytt igen. Däremot är det ju alltid roligt om man får prylarna till bra pris vill ju inte slänga pengarna i sjön.
      Vad gäller märken är jag inte alls bunden vid Abus rullar, har shimano, daiwa, penn med flera till trolling, vj, haspel och spinn så märket spelar ingen roll bara det är en sjysst rulle. Hatar glapp, oljud taskig kvalité osv har skänkt alla mina "sämre" rullar till sönerna.

Kommentera

Abus rullar, har shimano, daiwa, penn med flera
        Då är kanske en Daiwa luna något för dig det ska ju va en av dom starkaste rullarna, har dock aldrig testat den själv..

Kommentera

Kör med St.Croix premier 8fot -3oz och en Daiwa Luna 300. Det tycker jag funkar bra... Du kan ju kolla upp det och se om du tycker det verkar intressant.
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Då är kanske en Daiwa luna något för dig det ska ju va en av dom starkaste rullarna, har dock aldrig testat den själv..
            Calcutta te > Daiwa luna.
            Det som är bra med lunan är att luna är en mkt prisvärd rulle och calcutta te är relativ dyr, men te är en bättre fiskerulle på många punkter.
            Häls //T

Kommentera

Jag är inte bunden heller om vad det står på prylarna, utan jag vill ha prylar som håller och som dessutom är bekväma att fiska med. Så har får du några förslag att tänka på:

Spön:

- RST / LF Chopper Trigger -120g
              - St Croix Wild River WC80HF2 -3oz
              - St.Croix premier 8fot -3oz

Rullar:

- Daiwa Luna 253L bör räcka
              - Shimano curado 301 D/E , mkt trevligare rulle att kunna kasta runt 30g och även under det än revo toro.
              - Shimano curado 201 DHSV , om du hittar en.
              - Abu 5000
              Sen det är värt att titta på Daiwa Lexa 300L och Shimano calcutta 301D.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Calcutta te > Daiwa luna.
                Det som är bra med lunan är att luna är en mkt prisvärd rulle och calcutta te är relativ dyr, men te är en bättre fiskerulle på många punkter.
                Häls //T
                Ni är lite roliga i era diskussioner pågar, när ni t.ex. kallar Daiwa Luna "prisvärd". Prisvärd kan den säkert vara (det är ju en högst subjektiv bedömning), men för det stora flertalet fiskare är Luna nog först och främst en dyr rulle och en Calcutta TE en tokdyr rulle. Samma sak när ni rekommenderar Legend Tournament eller Hardy-spön i varenda tråd som dyker upp.

Get real och gör en reality check... De allra flesta har inte möjligheten att lägga priset av vad en okej begagnad bil kostar på ett enda spö-rulle-kit, särskilt inte med tanke på att de flesta av oss också behöver ett gäng olika kits till olika sorters fiske.

Kommentera

Tjena,

Att jag kallar en Daiwa Luna prisvärd har att göra med vad man får för pengarna. Jag kan jämföra en luna med en trimmad amba 5000. Du kan göra beräkningarna själv.

Sen du har en hel annan frågeställning ang. antalet kits. Jag klarar mig med 5 eller 6 kits och jag fiskar abborre med ul och spinn, abborre med DS, abborre, gös och gädda med jigg och VJ, gädda med spinn, gädda med lättare jekrbaits , gädda med tunga jerkbaits, hö med drag runt 15 hö med drag runt 30g osv.

Så det går att ha prylar som man kan använda till olika ändamål och på så sätt "spara" på antalet kits samtidigt som man tjänar på kvalité på prylarna.

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2012-10-24, 11:47.

Kommentera

Jag kör med ett Edge Dynamic och en JB rulle.
                    Kostar en hel del nytt men det är ett riktigt bra set tycker jag.
                    Funkar bäst med beten på 40-100gr tycker jag.
                    Går dock att kasta tyngre men då får man ta det lite lugnare.

Polaren kör med SG Mp Pro 9" 40-100gr och en JB och det är också ett klockrent set enligt mig.

/ Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                      Ni är lite roliga i era diskussioner pågar, när ni t.ex. kallar Daiwa Luna "prisvärd". Prisvärd kan den säkert vara (det är ju en högst subjektiv bedömning), men för det stora flertalet fiskare är Luna nog först och främst en dyr rulle och en Calcutta TE en tokdyr rulle. Samma sak när ni rekommenderar Legend Tournament eller Hardy-spön i varenda tråd som dyker upp.

Get real och gör en reality check... De allra flesta har inte möjligheten att lägga priset av vad en okej begagnad bil kostar på ett enda spö-rulle-kit, särskilt inte med tanke på att de flesta av oss också behöver ett gäng olika kits till olika sorters fiske.
                      Jag kan absolut hålla med dig till viss del Erik. Men i just det här fallet hade ju killen ingen budget utan kunde tänka sig betala mer för bättre grejer och då är det ju inte mer än rätt att folk tipsar om det de tycker fungerar bäst. Sen tycker jag självklart att man måste ställa frågan om prylarna är värda de extra kronorna.
                      Det blir ju lite upp till Chrisse och andra som läser tråden att göra bedömningen om man ligger på samma nivå som de som rekommenderar prylarna.
                      Jag personligen tycker inte det är något konstigt att gå från att ha kikat på en rulle för 1500 kr till 3000 kr om det är en betydligt skönare och/eller hållbarare rulle. Man kan ju utan problem ha rulle i 10 år om man sköter den och då blir prisskillnaden löjlig om man slår ut den på de 10 åren. 12,5 kr / månad om man vill se det så.
                      Jag personligen skulle bli lite irriterad om folk höll tillbaka med tips bara för att de gör bedömningen på hur mycket jag är villig att lägga på utrustningen.

mvh
                      Jocke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 716 visningar
                      0 gillar