Ska. Jerka med vänstervevat och är vänsterhänt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska. Jerka med vänstervevat och är vänsterhänt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska. Jerka med vänstervevat och är vänsterhänt

Jag blir lite förvirrad. Det är så att man är vänsterhänt och jag undrar man i sånt fall ska ha en höger/vänstervevad rulle.för det verkar som högerhänta vevar med "fel" hand är det samma sak om man är vänsterhänt
    Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Lättast att testa dig fram. Har du möjlighet att låna av en kompis?

Kommentera

Normat sett är det tvärt om dom flesta högerhänta fiskare vevar med vänster hand och dom vänsterhänta vevar med Höger hand .

Det har med att göra vilken hand du håller om rullen när du kastar allt för att slippa byta hand efter utkastet .

Men många högerhänta vevar ändå med högerhand studera trumman i Gäddfeber tror inte han är vänsterhänt . En annan fiskeprofil är Micke Odell han verkar också vara högerhänt och veva med höger hand . Jag gör samma sak .

Antar att du fiskat haspel använd samma hand du är van vid .

Helt onnödigt att lära om du får inte mera fisk för det .

/Fredrik

Kommentera

Är själv vänsterhänt och vevar alla mina spön med höger hand. Har helt klart bättre kontroll o vänster arm.

Veva är inte så svårt

Kommentera

Ska klämmaoch känna lite grann på några rullar i en affär i närheten. Men kanske blir en högervevad efter alla tips här. Tack för alla snabba tips
          Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborr mannen Visa inlägg
            Jag blir lite förvirrad. Det är så att man är vänsterhänt och jag undrar man i sånt fall ska ha en höger/vänstervevad rulle.för det verkar som högerhänta vevar med "fel" hand är det samma sak om man är vänsterhänt
            Hej Love Göransson;

Jag är också vänsterhänt och är betydligt snabbare och starkare i vänster hand och gör hårdare mothugg i exakt rätt ögonblick med spöt i vänster hand och har därför helst fiskat med spöt i vänster hand och rullveven i höger hand både vid flugfiske (sedan 1957), vid havsfiske (sedan 1959), vid jerkbaitfiske (sedan 1982) och vid spinnfiske (sedan 1952). Det var bara högervevade haspelrullar jag inte kunde få tag på förr. Därför fick jag börja mitt haspelfiske med veven i vänster (fel) hand.....

Om du inte har spinnfiskat eller jerkfiskat tidigare garanterar jag dig att du krokar många gånger fler Gäddor och definitivt mycket större och hårdkäftade Gäddor om du som vänsterhänt fiskare håller spöt i vänster hand och rullveven i höger hand....

En fördel med att fiska med en högervevad rulle för dig som är vänsterhänt http://www.aftonbladet.se/halsa/article10215233.ab är att du kastar betydligt längre med spöt i vänster hand och kan placera betet mer exakt där du vill och därmed mångdubbla dina fångstresultat.

Tänk dig också skräckscenariot att du som vänsterhänt kastar med vänster hand och därefter måste flytta över spöt till höger hand för att sedan börja veva med vänster hand på den vänstervevade rullen....

Samtidigt som du flyttar över spöt från vänster till höger hand hugger ditt livs Rekordgädda .... Ditt minne för evigt blir bara en stor virvel eller en lång, mörk skugga, lite längre än den här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm, som långsamt försvinner ner i djupet....

Därför bör du som vänsterhänt välja högervevade rullar....

Go for the Monster Northerns!

Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2013-02-09, 14:37.

Kommentera

Har tänkt skaffa mig en 5601 Jb eftersom den är vänstervevad. Vet ni nån annan har tänkt på cardiffen eller tgcn

Kommentera

Och jag är vänsterhänt och vevar med vänsterhanden, visst, jag har inga problem med att veva med högerhanden, men har bättre koordinationsförmåga med vänstern -> lättare att veva. Sen är det väl hur man lär sig fiska, farsan fiskade vänstervevat och alla mina rullar har varit vänstervevade

Kommentera

köp jb:n den har kromat mässingsstativ betydligt hållbarare än tgcn . Cardiffen har stillstående linspridare =störande dessutom är den ful.

/fredrik

Kommentera

Vänsterhänt och vevar med vänster, bara du själv har facit på detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 092 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13