Tafs till abborre? o.O - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs till abborre? o.O

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

UL och gäddtafs är två saker som, enligt min uppfattning, inte hör ihop.Mitt mesta abborrfiske är UL-fiske med 0,12-0,16 mm nylonlina. Visst nyper ibland en gädda spinnaren eller jiggen men inte så ofta att det är något problem. Däremot är det en god idé att ha en något tuffare utrustning - tex ett lätt sexfotsspö med en liten multirulle och 0,15 mm flätlina med lämplig tafs - till hands de gånger det händer. Då kan man ofta ta gäddan och ibland sitter det förlorade abbordraget fortfarande kvar.

Kommentera

Tänk om inte alla gäddor är snippor som bitter av linan Får alltid ett gäng gäddor över 5 kg varje år på abborrjiggar. Har fått upptill 9 kg under abborrfiske så varför inte använda tunn stålvajer. Dessa tunna vajrar är betydligt smidigare än klassisk gäddvajer och har inte påverkat mina abborrfångster.

Kommentera

haha klart att det inte ska finnas ett solklart beslut, ser fördelar med båda tafsarna. Får ju iförsig bara småskit även om jag jagar de större ändå så tror inte det blir någon skillnad för min del Men som sagt det finns ju alltid möjligheter, man kanske ska testa båda då och skapa sin egna uppfattning! Tror ni att dessa tafsar skulle fungera bra? Eftersom jag ändå tänkt köpa resten på dogger så..^^

Kommentera

Liksom en del andra vill jag slå ett slag för mjuk wolframtafs, jag kör själv med denna; http://www.beten.nu/se/art/stan-mar-...-jiggfiske.php Minimal inverkan på gången på de beten jag testat. Om en gädda biter av tafsen/linan så är man inte bara ett drag fattigare, om det vill sig riktigt illa och kroken sitter elakt så kan det ju finnas en risk att vattnet man fiskar i blir av med en gädda som kanske gör mer nytta levande. Om sannolikheten att få gädda är mer än 0% där man fiskar så ska man använda gäddsäker tafs.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Tafs - ett nödvändigt ont om man bryr sig

Kör också med wolframtafsar från Spinwal!

Dessa är tunna, smidiga och riktigt starka och de påverkar i mitt tycke inte betena särskilt mycket. Och jag kan inte påstå att abborren blir mindre huggvillig för att jag använder tafs.

Jag har testat många olika typer av tafsar men kommit att gilla dessa wolframtafsar från Spinwal allra bäst. De är inte särskilt dyra så det känns inte allt för mycket i plånboken om gäddan gör dem obrukbara. Det händer då och då att gäddorna, särskilt gäddor av den mindre storleken, kan göra så att tafsen mer liknar en telefonsladd än en tafs men det tar man då det är billigare att köpa 3 - 4 av dessa tafsar än vad en vobbler kostar.

Fiskar man efter abborre i vatten med mycket gädda är det ett måste att använda någon form av tafs om man inte vill att det ska simma omkring en massa gäddor med ens dyra drag i mungipan. Förutom den ekonomiska kostnaden detta innebär är det ingen kul tanke att inse att man inte gjort det man kan för att undvika att gäddor klipper av linan och tar de jiggar, små vobbler och små giftiga skeddrag man fiskar med vid abborrfisket.

//Tantor
            Senast ändrad av Tantor; 2013-04-03, 00:55.
            [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Har kört med 0,27mm fluocarbontafs till abborre och gösfisket, men nu är det slut med det. Tycker inte den håller alls och senast igår klippte en gäddsnipa min jigg och tafsen rök direkt så nu simmar gäddan med en 3 tums relax i munnen. Provade istället att köra med plastöverdragen wire 20LB som funkar mycket bättre än så länge och då har flera snipor samt en 5+ gädda klivit på innan tafsen ser sliten ut. Däremot verkar många vara av uppfattningen att abborre och gös skulle skygga för en sån tafs då den är ganska grov, själv har jag inga bra bevis på detta. Upplever ni andra att ni får mindre fisk med ståltafs? Jag skulle kunna prova fluocarbon i typ 0.50-0.60 men den blir inte direkt smidig. Känns tråkigt att smågäddorna får simma omkring med en massa skit i munnen.
              /H

Kommentera

Jag kan inte alls rekommendera wolfram. Säkert inget fel på tafsmaterialet men ett sämre beteslås får man leta efter. Prövade de färdiga tafsarna efter rekommendation från fiskebutiken men redan efter första turen säger jag aldrig mer. Första gången det gick upp var vid ett hugg, innan ja hann sätta mothugg kände ja att sakerna var borta. Klippt lina trode jag men de var beteslåset som gick upp. Liten chans tänkte jag så slängde på nytt o körde vidare. Samma sak hände igen och ville ge de en sista chans och då efter ha fäst nytt bete tog ja tången o verkligen klämde/stängde igen låset så inte ens ja kunde öppna. Hände igen ändå. Tror de var 6kg varianten o jigga me 25g skalle o 3,5" jigg.
                De jag gillar bäst av de jag prövat är från fishmania o kinkar inte lika lätt

Kommentera

Jag kör just nu med 0.38 flourcarbon som jag knyter direkt på huvudlinan med en sk. uniknot. Har fungerat väldigt bra, kan ta flera gäddor innan man behöver byta eller kapa tafsen. Jag har tänkt gå ner till runt 0.25-0.30, bara för att få ännu mer "UL-känsla". Om jag märker att gäddorna biter av tafsen så kommer jag direkt byta till lite tjockare dimension.
                  You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Jag kör med darts 20lbs som jag smälter ihop. Testade mustad 7x7 steel for teeth,men fick inte till knutarna. Annar va det en tunn o mjuk wire. Vet i fan hur man ska knyta wire,varje gång ja testat så blir wiren som en telefonsladd närmst knuten.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kör tunn Drennan 7 strand 15lbs och små smidiga crimps/beteslås. Vist fungerar "grov" FC men tycker det stör gången mer på framförallt småvobblers.

Kör FC på vertikalfiske för gös och det fungerar ju för det mesta även om det stiger på en gädda. Men det har hänt att gädda klippt jiggen direkt. Sen är det skillnad på FC och FC, polaren hade någon sort som inte fungerade alls, tror det var Gamakatsu, jag har god erfarenhet av Trilene FC som verkar slitstark.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 632 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13