Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Är det någon som hittat något spännande att importera nu när det är Blackfriday ;-)

    Är själv sugen på en Daiwa Zillion HD eller Z2020 om man kan göra ett fynd ;-)

    Båda är säkert bra. Fast en Zillion HD är möjligen en uppiffad Tatula om man ska tro Tackletour medan en Z2020 med flera år på nacken, nog var bland det finaste Japan kunde åstadkomma när den kom (i alla fall prismässigt...)
    Så den är klart dyrare men sedan jag såg bilder, läste om den och hur den kastar i Tackletour för några år sedan så ville jag ha den... Får se hur, när eller om det blir... Vill gärna höra vad bl. a niinmita har att säga först...

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Båda är säkert bra. Fast en Zillion HD är möjligen en uppiffad Tatula om man ska tro Tackletour medan en Z2020 med flera år på nacken, nog var bland det finaste Japan kunde åstadkomma när den kom (i alla fall prismässigt...)
      Så den är klart dyrare men sedan jag såg bilder, läste om den och hur den kastar i Tackletour för några år sedan så ville jag ha den... Får se hur, när eller om det blir... Vill gärna höra vad bl. a niinmita har att säga först...
      Tatulan & Zillion är upbyggda på 2 olika sätt , har 2 Tatulor & en mindre modell av Zillion & båda modellerna är riktigt trevliga .
      Synd att gäddfisket är så litet & att man inte tar fram fler rullar som är vara anpassat till vårt fiske .
      Exempelt Daiwa Costal & Zillion HD som bara finns med 7,3 utväxling , hade gärna sett dom med 5,4 & 6,3 också då hade jag köpt Zillion HD för länge sedan .

      Z2020 ska ju vara en som en Ryoga fast i LP format & om det stämmer är det nog svårt att bygga en bättre rulle , det enda negativa jag har sett förutom priset är att den kanske inte känns så ergonomisk & utväxlingen . Väntar med spänning på en recension från niinmita

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Båda är säkert bra. Fast en Zillion HD är möjligen en uppiffad Tatula om man ska tro Tackletour medan en Z2020 med flera år på nacken, nog var bland det finaste Japan kunde åstadkomma när den kom (i alla fall prismässigt...)
        Så den är klart dyrare men sedan jag såg bilder, läste om den och hur den kastar i Tackletour för några år sedan så ville jag ha den... Får se hur, när eller om det blir... Vill gärna höra vad bl. a niinmita har att säga först...

        Har läst samma och där konstaterades det att det är väldigt lika mellan dem.
        Små skillnader som gör det svårt att motivera prisskillnaden känns det som.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • Ja jag vet inte, du har använt dem, inte jag, men jag fick känslan att nya Zillion (inte TD) är en Tatula i finkostym, bl a med annan spolupphängning.
          Lite som när Curado E blev Curado G om jag minns rätt, dvs man tog en billigare stomme (än E) piffade upp den och så blev den fina E en "ny Curado G"...?

          Z2020 har för övrigt en kastbroms mag-3D, som kanske inte är bättre än mag-Z/V men i vart fall knappast sämre och med fler inställningsalternativ och finns/fanns med 6,4:1 utväxling, en 110 mm vev på det torde ge lagom fart...
          Senast ändrad av anteman; 2016-11-25, 23:18.

          Kommentera


          • http://www.tacklewarehouse.com/Daiwa...page-SHPN.html

            Bra pris på Shrapnel nu för er som är intresserade

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Tatulan & Zillion är upbyggda på 2 olika sätt , har 2 Tatulor & en mindre modell av Zillion & båda modellerna är riktigt trevliga .
              Synd att gäddfisket är så litet & att man inte tar fram fler rullar som är vara anpassat till vårt fiske .
              Exempelt Daiwa Costal & Zillion HD som bara finns med 7,3 utväxling , hade gärna sett dom med 5,4 & 6,3 också då hade jag köpt Zillion HD för länge sedan .

              Z2020 ska ju vara en som en Ryoga fast i LP format & om det stämmer är det nog svårt att bygga en bättre rulle , det enda negativa jag har sett förutom priset är att den kanske inte känns så ergonomisk & utväxlingen . Väntar med spänning på en recension från niinmita
              Har inte så mycket att säga om Z2020 än, Hunnit fiska med den i ungefär 45 minuter så alldeles för tidigt att säga något..

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Båda är säkert bra. Fast en Zillion HD är möjligen en uppiffad Tatula om man ska tro Tackletour medan en Z2020 med flera år på nacken, nog var bland det finaste Japan kunde åstadkomma när den kom (i alla fall prismässigt...)
                Så den är klart dyrare men sedan jag såg bilder, läste om den och hur den kastar i Tackletour för några år sedan så ville jag ha den... Får se hur, när eller om det blir... Vill gärna höra vad bl. a niinmita har att säga först...
                Det är precis som du säger. Zillion är en förfinad tatula. Under daiwas guldålder 2000-2010 så tillverkade de väldens bästa rullar. Zillion, pixy, alphas millionair 103. Och fler. Tyvärr gick de ifrån konceptet med bla den otroligt bra och fungerande frikopplingen.
                De zillion som säljs nu är inte värda namnet.
                Men det finns lite ljus i tunneln. Sv 103. Byggd på gamla riktiga zillion med sv spole och uppdaterad slirbroms. De gamla daiwa fansen var väl inte så imponerad av de nya rullarna. Daiwa fick krypa till korset igen!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Det är precis som du säger. Zillion är en förfinad tatula. Under daiwas guldålder 2000-2010 så tillverkade de väldens bästa rullar. Zillion, pixy, alphas millionair 103. Och fler. Tyvärr gick de ifrån konceptet med bla den otroligt bra och fungerande frikopplingen.
                  De zillion som säljs nu är inte värda namnet.
                  Men det finns lite ljus i tunneln. Sv 103. Byggd på gamla riktiga zillion med sv spole och uppdaterad slirbroms. De gamla daiwa fansen var väl inte så imponerad av de nya rullarna. Daiwa fick krypa till korset igen!
                  Håller med!
                  Som tur för oss som gillar bra fiskerullar finns det andra rulltillverkare än Daiwa!
                  ... och som dessutom går från klarhet till klarhet! //T
                  Senast ändrad av tonyex; 2017-01-10, 11:27.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Håller med!
                    Som tur för oss som gillar bra fiskerullar finns det andra rulltillverkare än Daiwa!
                    ... och som dessutom går från klarhet till klarhet! //T

                    Visst finns det andra än daiwa. Tyvärr tycker jag inte de går från klarhet till klarhet. Tvärtom.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                      Visst finns det andra än daiwa. Tyvärr tycker jag inte de går från klarhet till klarhet. Tvärtom.
                      Vi uppfattar saker och ting olika, så är det och det har vi klargjort för varandra för länge sedan.
                      Subjektiva faktorer kan inte ta ifrån att vissa tillverkare har lyckas bra med att få många bra förbättringar som faktiskt gör skillnad vid vattnet!

                      //T

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 851 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 357 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X